(doua) trei din online

– una din Zf, unde Val Voicu si Calin Fusu par a fi de acord, internetul are nevoie de content cat mai variat si cat mai up to date pt a creste piata de publicitate online;

– a doua din Business Standard unde reprezentantul Speed Promotions ne spune ca Google ia 1 mil anul acesta din piata romaneasca. pareri?

Later Update – Calin Fusu spune ca a cheltuit deja primul milion (probabil euro/dolari) din banii investiti de fondurile Tiger si Wouwer … cand ma gandesc ca la Netbridge s-au cheltuit putin peste 1 mil usd in 6 ani … ce vremuri :) 

P.S. duminica e Steaua Rapid, daca nu mergeti pe stadion atunci luati un tv de la MarketOnline

28 Comentarii
  1. Daca se adevereste partea a doua, atunci e clar ca publicitarii romani au ignorat pana acum un segment important de piata, si anume al ‘cauciucarilor’ (prietenii stiu de ce) care nu aveau acces la bugete mai mari, dar din putin in putin uite ca Big G stie sa faca bani si cu ei.

    E adevarat ca sunt si clienti AdWords / AdSense care au si reclame pe retele romanesti, dar majoritatea sunt IMM-uri care nici nu trec de secretara la o agentie mare de publicitate :) (long tail, anyone?)

  2. Daniel spune:

    „internetul are nevoie de content cat mai variat si cat mai up to date pt a creste piata de publicitate online”

    e un truism.

  3. Daniel spune:

    din articolul ZF am retinut asta: „Lipsa de talente pe online-ul romanesc este singurul factor care-i tine dezvoltarea in loc”.

    mare dreptate are Calin

  4. Daniel spune:

    …si talentele le dezvolti motivandu-le. Material in primul rand.
    E un cerc vicios? :)

  5. Bogdan spune:

    „…Depozitul de papetarie (www.dpap.ro), unul dintre cei mai mari investitori romani in publicitatea Google AdWords, cheltuieste doar pe campaniile derulate prin Google AdWords peste 3.000 de euro pe luna…”

    si cand te uiti in Trafic, au 3253 vizitatori in ultima saptamana :))
    bun directorul ala de marketing!…

  6. orlando spune:

    asa e Daniel, e banal :)

    si ca ma pronunt si eu nu cred ca Google ridica mai mult de 500,000 euro anul asta din .ro

  7. Val Voicu spune:

    Google are aceste venituri nu din piata clasica de publicitate online ci din piata de „mica publicitate”. 99% din companiile care apeleaza la google sunt din zona IMM-urilor. Acele companii nu au facut niciodata campanii serioase de marketing si nici nu vor face curand probabil.
    Sa nu incurcam borcanele . Razvan Exarhu spunea la un moment dat pe blogul lui de vizitatori care au ajuns pe blogul lui cautand cuvantul „zoofilie”
    :) Pe de alta parte va dati seama ce brand awareness „puternic” are depozitul de papetarie – toata lumea a auzit de ei :)
    Val

  8. Daniel spune:

    „Google are aceste venituri nu din piata clasica de publicitate online ci din piata de “mica publicitate””

    Castiga mai intai low-endul si apoi vei inghiti high-endul cu fulgi cu tot. Parafraza dupa Graham. :)

  9. Stefan spune:

    Daca dpap.ro cheltuie 3.000 de euro lunar inseamna ca da cam 1 usd per click.(0,7 – 0,75 euro). Greu de crezut ca au un bid asa de mare.
    Pp ca au cam max 30% vizitatori din google adwords, refererul principal este price.ro

  10. Nona spune:

    3000 de euro pe luna in fiecare luna e o suma mare (inca) in online-ul romanesc. Ma indoiesc ca acel buget merge exclusiv in linkuri sponsorizate la Google. Poate e bugetul lor total pentru online.

    Revenind la intrebarea „Cat scoate Google” cred ca e o afacere cantitativa care merge bine. Noi in agentie ii indemnam pe clientii mici si medii sa apeleze la acest serviciu pentru ca este fair enough pentru ei si pentru ca le livreaza rezultate. Eu personal le recomand publicitatea contextuala ca alternativa la serviciile avansate de SEO care pot reprezenta o investitie mare pentru ei all at once. Rezultatele oferite sunt palpabile, concrete si au darul de a creste increderea generala in forta internetului si in cuantificabilitatea lui. In acest fel Google Adwords aduce beneficii indirecte intregii industrii.

  11. Alex Lapusan spune:

    Am clienti care dau 2-3 mii de EUR pe luna pe AdWords, pentru ca este eficient. Deja din ce in ce mai multi clienti mici-mijlocii apeleaza la AdWords cu bugete lunare care incep pe la 300 EUR. Acum ceva vreme, nu demult, nu dadea nimeni un leu pe AdWords. Le recomand clientilor AdWords cand se preteaza la produsele/serviciile lor.

    E ieftin si efectul poate sa fie usor cuantificat. Pe cand daca ar da 5,000 EUR pe publicitate „clasica” (a se citi bannere/Internetics) nu stiu cum ar putea sa masoare „bradavarnesul” (zero?). Mai plateste un sondaj? :) In plus ii mai si ajuta sa vada ce se cauta pe piata, au un feedback imediat (nu doar sub forma unui click rate).

    Nu stiu de DPAP, dar nu cred ca acolo e cineva tampit care arunca banii pe fereastra. Ma astept la asa comportament la firme mari cu bugete solide, unde unde merge suta unde a mers mia :)

    Nu sunt in masura sa-mi dau seama daca tendinta asta va afecta piata „clasica”, insa e clar ca se scot bani de unde pana acum nu s-au scos in Romania. Si vulpea care nu ajunge la struguri… zice ca nu stie nimeni de strugurii aia :)

  12. Val Voicu spune:

    Ceea ce advertserii de week-end cu mintea perfect neteda, nu reusesc sa inteleaga este ca diferenta dintre publicitatea online normala (display advertising) si ceea de tipul Adwords este comparabila cu diferenta dintre publicitatea clasica pe TV si Teleshoping. Pe teleshoping este palpabil ca vezi de cate ori a sunat telefonul sa cumpere telespectatorul diverse obiecte de bucatarie..etc. Insa ADVERTISNGUL care include concept de pozitionare, imagine, senzatia pe care ti-o ofera produsul respectiv..etc nu au nici-o legatura cu adwords sau alte genuri de expunere similara – in sensul concret.
    In momentul in care compania respectiva a intrerupt expunerea pe adwords sau teleshoping palpabilitatea rezulatului este similara cu cea a unui picior de lemn caruia i s-a aplicat o frectie puternica. Adica scad vanzarile pt ca nimeni nu-si mai aduce aminte de compania X care avea linkuri pe acolo. Pt ca imi este foarte usor maine sa ma numesc ” Depozitele de papetarii ” si sa investesc 3001 Euro ca sa iau locul DPAP la nivel de „palpabilitate”
    Si intrebare pt Domnul Graham sau Franzeluta :)
    Coca-Cola este high-end sau low-end ca nu prea i-am vazut pe google?

    Val

  13. Vivi spune:

    Val, probabil Coca Cola nu targeteaza pe Romania.
    Uite ce vad eu cand caut „coca cola”: http://www.vivi.ro/blog/wp-content/cocacola.png

  14. Luci spune:

    DPAP este unul din liderii pietei de birotica/papetarie online. La inceputul anului nu aveau decat vreo 600 de vizitatori / saptamana. Au facut investitii, inclusiv schimbarea platformei, si acum rezultatele se vad. Nu va uitati doar la faptul ca sunt 3000 de vizitatori. Uitati-va si la nr. de afisari / vizitator: peste 10. Asta inseamna trafic de calitate, care se converteste in comenzi (comparati cu majoritatea magazinelor virtuale romanesti, care nu trec de 5-6 pagini / vizitator).

    Si cifra de 1 milion (euro… dolari… whatever) mi se pare credibila. Un oarecare magazin online IT&C, zic eu de succes, al carui buget de PPC am onoarea sa-l managerizez, cheltuie cam 16.000 de euro / an pe AdWords. Si din cate imi dau seama supraveghind reclamele concurentilor, sunt cateva magazine in Romania care cheltuie cel putin de 2 ori mai mult. Parerea mea e ca Google scoate 250.000 de euro / an numai din piata IT & C. Si referitor la magazinul de care pomenesc aici, ar putea avea buget „mare”, a si derulat cateva campanii cu bannere (pentru care a platit o carutza de bani) dar cand a fost sa se compare rezultatele bannere vs. Adwords decizia a fost clar in favoarea campaniilor Adwords care, daca sunt facute cum trebuie, ajung direct la publicul tinta si se traduc, in consecinta, in cresterea traficului si convertirea traficului ridicat in comenzi iar pe termen lung in retentia utilizatorilor.

    Val Voicu: „In momentul in care compania respectiva a intrerupt expunerea pe adwords sau teleshoping palpabilitatea rezulatului este similara cu cea a unui picior de lemn caruia i s-a aplicat o frectie puternica.”

    Ma vad nevoit sa te contrazic. Adwords poate fi un excelent mijloc de brand awarness, dar depinde cat de responsabil faci campania. Eu am avut un client, un mare funizor de folii adezive, care a pornit cu site-ul de la 10 vizitatori / zi, constant. Prin Adwords l-am dus la 150. Cand am intrerupt campania, dupa 3 luni, traficul a scazut la jumatate (cam 70) dar ghici ce? … a inceput sa o ia singur in sus si acum (dupa 6 luni) a ajuns la aproape 200 / zi in zilele saptamanii (L-V). Nu uita ca Adwords nu inseamna numai PPC pe motorul de cautare, ci si bannere grafice sau / si afisarea reclamei pe site-uri targetate.

  15. Alex Lapusan spune:

    Prin urmare frectia cu Coca Cola face bine la piciorul de lemn? :evilgrin: :)
    Arunca si astia banii pe AdWords in loc sa isi construiasca un brand sa auda lumea de ei :)

    In caz ca nu s-a inteles ce am vrut sa comunic in mesajul anterior: nu trebuie sa aratam cu degetul pe cei ce dau bani pe AdWords si sa ii facem „advertiseri de week-end” si sa radem de bugetele lor de 3k EUR pe luna dati pe AdWords (papetarie sau altceva). Mai bine sa intelegem de ce e profitabil pentru ei sa faca asta, pe terment scurt cel putin.

    Daca functioneaza si vinde eficient, yummy!

  16. Daniel spune:

    „First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win — Mahatma Gandhi”

  17. @Orlando: si 500.000 e bine, pe o piata ce nu sare de 10 milioane dupa cele mai optimiste previziuni :)

    @Val Voicu: cu tot respectul, daca cineva ar avea curajul sa spuna ca cele doua tipuri de publicitate sunt perfect COMPLEMENTARE atunci cred ca toata lumea ar fi mai castigata. :) Evident ca nu iti poate cere nimeni sa promovezi un concurent, dar si sa-i ‘minimizezi’ pe cei care-l aleg e cam….. dur. Nu crezi? (si nu e vorba doar de acest post)

  18. Eu cred ca cele doua maniere chiar sunt complementare. Depinde ce vrei sa obtii. Daca vrei sa construiesti un brand, atunci mergi pe investitii care sa iti asigure imagine & Pr, pe canale media cu prestigiu sau in orice caz credibile si care sa fie un bun endorsment pentru brand-ul tau. Daca vrei vanzari si/sau trafic direct, mergi pe o varianta mai directa, precum AdWords. E ca si cum ai merge pe o varianta de publicitate corporate, combinata cu o campanie promotionala, sau ai opta pentru una dintre ele. Evident, daca bugetul iti permite, le incrucisezi, daca nu le alternezi. Dar nu cred ca vreuna e in mod absolut superioara celeilalte. Prezinta doar avantaje si dezavantaje.

  19. Val Voicu spune:

    Complementaritatea si sinergia canalelor media o alegi in functie de obiectivul pe care il ai. Desigur ca poti combina teleshopingul cu pubicitatea clasica pe TV. Dar asta se intampla destul de rar. Google este bun pt IMM-uri nimik de zis, insa ceea am vrut sa accentuez inca odata este ca Google nu a luat cei 500,000 din piata normala de publicitate online. Din punctul asta de vedere Google practic nu s-a atins de nici-un fel (sau extrem de putin) de piata pe care o stim cu totii de publicitate locala .
    In cazul nostru in RO combinatia de media pe care se va merge in urmatorii 2-3 ani, preponderent va fi probabil – online display advertising+TV .
    O campanie bine facuta pe online (DPAP nu a lucrat cu adevolution la campaniile online trecute de aceea probabil si rezultatele slabe :) tine cont de sinergia dintre TV si online banners sau radio si online banners..etc.
    Internetul romanesc (baners wise) nu este self-suficient in acest moment este drept. Insa poate fi un vector media care sa adauge valoare TV-ului si nu numai (vorbesc strict de piata romanesaca de media)
    Imi aduc aminte acum 4 ani cand yahoo era considerat „the best” ca era privit cam cum e google acum . Asa ca va puteti tine respiratia inca 2-3 ani :) sa vedem daca Google isi va mai mentine suprematia ca acum.
    Fiind in piata de aproape 9 ani, ca si orlando dealtfel, am vazut destule pe aceasta piata (zic eu)
    Pe deaspura advertiserii online din RO (ma refer la cei cu bugete peste 3,000 desigur) trebuie sa tina cont de asocierea cu branduri web locale.
    Cu comunitati familiare consumatorilor pe care vor sa ii „atinga”
    Si nu cu branduri de peste ocean ori care ar fi acelea.
    Nu vreau sa intru in explicatii amanuntite acum.
    Restul la un posibil viitor curs specializat pe care il voi tine (pe bani atentie :)
    Val

  20. Nona spune:

    Eu cred ca brandingul si identitatea pe web pentru produse si/sau proiecte precum magazine virtuale asa cum e cazul DPAP se fac diferit decat pentru un FMCG precum Coca Cola deci nu vad nici un motiv sa le aducem impreuna in discutie.

    Cred ca pentru un produs care traieste in si din online nu e atat de important cum ajung vizitatorii in site ci ce gasesc acolo. Designul site-ului, personalitatea acestuia, sa fie user friendly. Nu cred ca pe clientul dpap.ro l-ar misca mai mult daca ar ajunge pe site din bannerele din reteaua AdEvolution sau de pe un link oarecare.

    Si pentru ca tot s-a vorbit de cifra lor de afaceri si de business-ul lor, eu am avut experiente negative cu produse de la ei, cu livrarea, cu returnarea produselor care nu corespundeau si care erau multe. Cum comunica si cum se marketeaza e treaba lor, iar daca au rezultate bune felicitari; imaginea insa si-o fac din cum isi trateaza clientii post achizite si asta fac prost! Iar in conditiile astea, o cifra de afaceri cu 6 zero-uri, fie ea E sau $, e uimitoare si ma duce cu gandul la ce spunea Matica intr-o conferinta: „E timpul pentru investit in magazine online in Romania…”

  21. […] luam numai linkurile din 14 septembrie 2007: Orlando ; Pahomi ; Zoso . In ordinea numerelor de pe tricou se poate depista si atitudinea autorului de blog fata de […]

  22. Dan Popa spune:

    Am sa incep prin a o ruga pe Nona sa-mi spuna care au fost problemele post achizitie pt. produsele achizitionate din http://www.dpap.ro, pt. ca este putin probabil ca o problema reala sa nu fi fost rezolvata.
    Si ca informatie suplimentara business-ul Biro-Media Trading (dezvoltatorul http://www.dpap.ro) s-a impus pe piata produselor de birotica si papetarie (pe segmentul reseller – pt. ca pana in urma cu aprox. 5 luni doar pe acest segment eram orientati) aratand un foarte mare respect fata de clientii sai -prin serviciile oferite, marcile importate, promptitudinea in livrari s.a.m.d.(nu vom proceda altfel in cazul http://www.dpap.ro – vezi sloganul nostru – Disciplina in papetarie.).
    Date exacte: aprox. 3000 EUR doar pt. Google Adwords! dupa o campanie de bannere de aprox. 20000 USD :) derulata pe trei luni.

    Val…te inteleg si sunt in mare parte de acord cu tine, dar suntem limitati de buget :). Si nu inteleg dc iei in deradere un proiect cu o de rentabilitate extraoradinara.
    Cheltuim 3 mii, nu crezi ca ar trebui sa te intrebi cat vindem dupa doar 5 luni de activitate?
    Cat despre posibila ta invesitie de 3001 EUR…cred ca nu vorbeai serios asa ca am sa-ti tratez in consecinta comentariul.

    Date exacte: aprox. 3000 EUR doar pt. Google Adwords! dupa ce am avut si o campanie de bannere de aprox. 20000 USD :) derulata pe trei luni.

    Stefan…avem aprox. 85% vizitatori din Google Adwords :).

    In final, consider ca inainte de a discredita un proiect de genul http://www.dpap.ro ar fi foarte bine sa va si informati un pic :).
    Vad, fara a fi nevoit sa analizez foarte mult, ca ati tratat un subiect din care ar fi putut oferi o sumedenie de informatii interesante cu o atitudine tipic romaneasca (clar este gresit).

    Dan
    Depozitul de papetarie

  23. toto spune:

    Nu investiti in adwords ca-mi faceti concurenta. Cumparati bannere cu 20 Euro CPM, ca-i mai bine. Adwords e pentru looseri ca mine, aia 1 mil$ e vrajeala.

  24. pi spune:

    Am pus si eu reclama de la neogen pe site, nu prea aparea mai deloc (explicatia a fost ca nu prea era reclama si pentru site-ul meu), de cand am pus google adsense, apar numai linkuri catre neogen :D, intelegeti ceva ?

  25. Lucian Olteanu spune:

    e bine ca va pune la taclale google.
    aveti si de ce sa va faceti griji.

  26. anonim spune:

    cel putin la AdWords si AdSense stii exact cate click-uri s-au facut.
    nu ca la publisherii romani, unde rapoartele de click si afisari sunt umflate.

  27. vlad spune:

    Corect, Mircea Scarlatescu!
    Vale are atitudinea asta de cocos umflat mai mereu.
    este apanajul oamenilor slabi ce se ascund in spatele vorbelor.
    la urma urmei ce-l costa sa dea din taste?
    ia sparge balonu sa vezi ce mai ramane:)

Lasa un comentariu