exercitiu de logica

Hotnews.ro si Acasa.ro, doua dintre cele mai accesate site-uri (top20 conform Trafic.ro) sunt pline in ultima vreme de reclama de la Google. De aici si intrebarea, de ce as plati eu ca (,) client 75 RON (~22 euro) respectiv 36 RON (~ 10 euro) (conform rate cardurilor de la Arbo/Boom) pentru 1000 de afisari pe aceste siteuri cand pot cumpara de la Google clickul cu 0.10 maxim 0.20 euro? Sa fie asa de mare diferenta (cateva zeci de ori?) intre o reclama sub forma de banner si un text-link? sau pur si simplu cele doua siteuri isi „faulteaza” agentia/regia care incearca sa maximizeze veniturile vanzand bannere la cpm? si inca ceva, cine cui „fura” caciula, daca „fura”, bineinteles, in acest caz?

40 Comentarii
  1. Orlando, eu mai vad o problema, si mai mare:
    Cum e posibil ca site-uri ‘de vaza’ din .ro sa foloseasca reclama Google avand in vedere ca AdSense NU este inca disponibil in limba romana. Stie toata lumea acest lucru, stie toata lumea mica smecherie cu site-ul creat intai in engleza (o simpla pagina) si apoi scriptul introdus pe paginile in limba romana. Suntem in 2007, dar aplicam tactici de 1990 cand ne mandream ca furam Windows-ul, pentru ca ne educam ;); anume ambele site-uri (dar nu numai ele) fura la greu de la Google, incalcand TOS-ul

    Cat despre ce te intrebi tu, se aplica tactica: lasa ca merge asa, iese un ban din ambele parti si contractele permit. Iar ca si pret, mie valoarea mi se pare tocmai inversa, un link bine pus valoareaza mult mai mult decat un banner care te enerveaza si-ti mai acopera si cine stie ce parte a ecranului.

    E doar una din fatetele industriei de advertising de la noi, mica si pricajita cum e ea ….

  2. orlando spune:

    Mircea,

    ceea ce ruleaza toata siteurile romanesti in acest moment este reclama de la AdWords nu de la AdSense

  3. @Orlando:
    Corecteaza-ma daca gresesc: ca sa afisezi reclame, (click pe reclame pe Google) ma duce pe pagina (venind de la HotNews de exemplu);
    Aici am varianta de a pune reclama (prin AdWords) si de a afisa reclama pe site-ul meu de la altii (ce ce fac romanii). Daca vrei sa faci asta, ti se spune ca trebuie sa ai site in limba engleza, franceza, etc, si romana nu e! Deci ?
    Imi scapa ceva?

  4. Costin spune:

    Dar faptul ca trafic.ro a afisat AdSense cum il interpretezi? ;)

  5. Costin spune:

    Mircea da. Iti scapa. Pentru inscriere e obligatoriu sa ai un site ce are o limba de circulatie internationala. Odata inscris acel site poti adauga ce site-uri vrei. Bine… on your own risk (daca e pr0n sau alta tampenie) dar de limba nu se leaga. Si romana e ok.

  6. dt spune:

    @orlando Gresit, AdWords este serviciul Google pentru advertiseri si AdSense pentru publisheri. Deci site-urile ruleaza AdSense. Iar Google intr-adevar, nu permite folosirea de AdSense decat pe site-uri cu continut preponderent in limbile acceptate (printre care nu se numara si lb romana).

    La un ratecard de 10 euro, cu CTR de 1%, costul reclamei este de 10 eurocenti pe click. Acum depinde de multi factori daca se ajunge la un CTR de 1%, printre care designul bannerului si produsul/serviciul promovat. Pe de alta parte, Google incearca sa limiteze campaniile cu afisari multe si click-uri putine.

  7. @Costin: Stiu ca poti, tehnic sa faci asta ;) nu e problema. Ei in mod normal accepta reclame prin AdWords de la noi pentru a le afisa langa rezultatele cautarii te termeni romanesti

    Dar…. e incalcare a TOS, dupa cum zic si baietii la sectiunea lor de help, disponibila aici. Nu de alta, dar daca nu ar fi problema, ar fi in lista si limba romana cand aplici ;)

  8. orlando spune:

    Mircea,

    ti-am editat postul, linkul ala imi strica blogul :)

    fa click pe „faceti reclama pe acest site” in reclama de la Google si o sa ajungi pe pagina unde specifica faptul ca e Hotnews e „membru de valoare al deosebitei re?ele Google de site-uri partenere” + gasesti mai jos detalii despre AdWords.

    Costin,

    nu comentez in nici un fel, e treaba lor daca au pus AdSense … de fapt cred ca e aceeasi situatie, tinand cont ca Boomul e separat de Trafic (firme diferite)

  9. Vlad Popa spune:

    E normal sa se intample asta. E o chestie foarte simpla legata de vanzari.
    E greu sa vinzi un trafic asa mare la un rate-card atat de mare (Hotnews e in top si la rate-card si la trafic). E mai convenabil sa vinzi si la click-uri.

    Daca diferenta este atat de mare intre text si imagine ?
    Da, este foarte mare. Daca vrei sa lucrezi cu text, iti trebuie in spate o interfata de preluare comenzi si de oferire consultanta. Cati au asa ceva ?
    Cand o sa aiba toti asa ceva, atunci o sa creasca si costul :D, doar e sistem licitativ. Campaniile cu reclama text se vor lega din ce in ce mai mult de produs, incat vor avea bugete si oameni dedicati. Aproape nu va mai fi media, va fi distributie.

  10. orlando spune:

    DT are dreptate, mea culpa, AdWords e pt advertiseri iar siteurile folosesc AdSense.

  11. orlando spune:

    Dt,

    nu ai dreptate insa la calcule, la 10 euro cpm-ul, cu 1% rata de click, costul unui click este de 1 euro (1% rata de click inseamna 10 clickuri la 1000 afisari impartit la 10 euro cat e cpmul rezulta 1 euro per click)

  12. Alina spune:

    Din postura de internaut eu vad lucrurile cam asa (in termeni mai simplisti si atehnici :) ):

    Pe unul din siteurile din discutie am vazut ca Google serveste reclame la siteuri din afara Romaniei ceea ce inseamna ca nu exista ceva targetat pentru acel site. De aici am tras concluzia ca reclama prin Google este folosita ca backup atunci cand nu exista nici o campanie pe siteul respectiv.

    Pe de alta parte AdWords perminte si firmelor cu bugete micute sa isi faca publicitate. Presupun ca o campanie este acceptata de Arbo/Boom de la o anumita suma in sus. Dar daca sunt Gigel si vreau sa bag si eu 100-200 de euro in publicitate? Ma multumesc si cu link doar, poate poate intra si cineva la mine pe site :)

  13. adiz spune:

    raspunsul e simplu – cand nu primesti bani de la agentie cauti alte metode de a valorifica spatiul … postul din linkul dat pe nume este un exemplu real de la noi pentru http://www.ultrapro.ro.
    iar agentiile au pret mare pentru cei care din cota de TV arunca si 5% pe online la ratecard mare (ca doar n-o sa dea la ratecard mic sa nu ai de unde sa dai discount sau sa vezi bcr sau skoda tot anul pe toate site-urile).

    pe scurt din ce am scris acolo:
    „ai un site. ii faci publicitate si ajungi la 2 mil de afisari pe luna. deci ai in total 2000 de cpm de vanzare. il dai la agentie. agentia il listeaza cu 12 euro/cpm. la pretul de lista ai avea 24000 euro de vanzare !! sa zicem ca l-ar lista la 1euro/cpm – ai avea 2000 euro publicitate de vanzare ! te uiti la situatia lunara – incasari din publicitate 300 euro !!! adica il vinzi pana la urma la 0.15 euro/cpm”

  14. Andu Campu spune:

    Cred ca nimeni nu vrea sa-si faulteze agentia ci doar sa-si maximizeze profitul pt. ca agentia nu este in stare sa-i vanda tot spatiul disponibil. De asemenea rate card-ul este pt. bannere din partea de sus a paginii cu inpact maxim … iar reclamele google … (ce au ca target posibili clienti din Romania, deci nu vad ce rost are discutia despre legalitate pe site-urile romanesti) sunt plasate in partea de jos … cu alt format, marime si clar cu un alt pret … Ce e adevarat – rata de click pe un text link este mult mai mare decat pe un banner … makes you wonder …

  15. dt spune:

    @Orlando Am gresit la calcule .. sorry. Oricum, in practica, CPC-ul la google poate sa fie mult mai mare iar dupa discount-uri si ofere speciale, costul unei campanii traditionale (platita la afisari) sa fie mult mai mic, asa cum zicea adiz.

  16. Scuze de link Orlando, am vazut dupa ce interesant arata

    Ai dreptate cu HotNews, ei sunt cazul de dat exemplu pozitiv :) Multe site-uri au insa pe sest AdSense, vezi si niste bloguri cu trafic mare la noi :)

    Cat despre calcule, Adiz a cam lamurit subiectul…

  17. Ludas spune:

    Google Adsense va intra si oficial in Romania, e o chestiune de saptamani sau poate cateva luni. Ca pana in 3 martie se afisau doar PSA (public service ads) pe siteurile ce erau in limba romana, degeaba bagai cod adsense ca nu se afisa nimic. Acum situatia s-a schimbat si exista chiar un email in care se zice de la echipa Google Adsense ca nu e indicat sa pui Adsense inca pe site, dar nu se zice nimic de incalcarea TOS.
    Si atunci domnilor cand un site (sa zicem al meu) scoate 20-30 de dolari pe zi cu un trafic de 9k vizitatori pe saptamana, de ce as sta dupa o agentie din RO? Si mai important, in conditiile astea de ce as fi interesat sa imi auditez site-ul cu BRAT si sa platesc sute de dolari pentru acest lucru cand Google nu imi cere asa ceva?

  18. Zoltan spune:

    Ma intreb ce CPM se scoate pe siteurile din Romania. Ca pe extern, cel putin in cateva domenii le stiu… Are cineva vreo idee?

  19. Bogdan spune:

    Nu inteleg de ce daca omul intreaba despre conflictul fatzis intre utilizarea serviciilor de publicitate a mai multor surse cand una dintre ele se presupune ca cere exclusivitate, multi isi pun o cu totul alta intrebare, si anume daca e legal sau nu ca adsense sa fie in Romania. S-a discutat mult despre asta si nu cred ca e scopul postului scris de Orlando… dar daca e nevoie, de.

    Acum, sper sa nu gresesc, dar din ce a scris Orlando, eu inteleg ca ar fi doua „sesizari”:
    1. Ok, ca ar apela x website la altcineva pentru un serviciu ce ofera cu totul alte facilitati/profituri (a se vedea text-link-ul Adsense vs bannerul Arbomedia), n-ar fi o problema, dar atunci cand exact acelasi serviciu este oferit si de propriul partener, anume ArboContext… pot aparea serioase intrebari relative la o potenta ce din pacate nu se poate vindeca cu pastile.
    2. Acesta este un simplu exemplu al faptului ca organizarea online-ului local este indoielnica si ca nu va putea opune nici cea mai mica rezistenta in fata oricarui jucator ne/serios care ar binevoi sa intre in piata (sa nu spuna nimeni ca libera concurenta isi spune cuvantul, ca eu unul nu cred ca asta-i motivul pentru care x apeleaza si la y si la z pentru a se vinde).

    Relativ la pretul de ratecard si la faptul ca unii platesc 1E/click, cred ca situatia a fost bine diagnosticata de Bold, aici: http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=200699

  20. orlando spune:

    Alina,

    in mod normal daca vreau masina si am doar 6,000 euro in buzunar nu o sa-mi pot cumpara Mercedes si va trebui sa ma multumesc cu o Dacie. Tot in mod normal firmele mici care nu au bani de Hotnews sau alt site premium se duc la Neogen sau la Google. Hotnews e cel mai scump site din .ro (sper sa nu ma insel) si faptul ca cei de la Arbo reusesc sa-l vanda cu succes la un rate card de 75 Ron este extraordinar insa faptul ca acelasi site il pot cumpara la un pret de cateva ori mai mic prin intermediul Google nu mi se pare un lucru normal (ma refer la Arbomedia ca agentia, mai ales ca au si ei un serviciu similar)

    Adiz, Bogdan,

    am vrut sa postez si pe Softpedia ca raspuns la problema ridicata de Bold, e ok sa-ti vinzi tot spatiul AZI cu un pret mic (1 euro/cpm sa spunem) pt a maximiza veniturile, problema apara cand MAINE vei avea toti clientii de azi + 50%, la pretul de azi nu vei mai putea sa acoperi si cererile celor 50% in plus pt ca toata piata stie ca tu vinzi ieftin si nu vei mai putea ridica pretul iar sansele ca traficul tau sa creasca cu 50% intr-o perioada atat de scurta (cand spun maine ma refer la o saptamana, luna) sunt mici. Vanzand cu 2 euro/cpm, la acelasi trafic faci aceeasi bani doar cu jumatate din afisari si iti raman disponibile restul de jumatate.

    In perioada 2001-2003 am facut dumping pe aceasta piata si stiu ce inseamna asta, sa dai pretul in jos e foarte usor, sa-l cresti, mai ales in fata unui client mare e aproape imposibil. Iar daca acum esti fericit ca ti-ai vandut toate cele 2 mil de afisari si ai in buzunar 2000 euro peste 6 luni sau un an cei 2000 euro nu-ti vor mai ajunge pt ca (,) costurile de operarea ale site-ului se vor dubla + vei fi nevoit sa refuzi clienti care sunt dispusi sa-ti dea 10 euro/cpm pt a livra afisari cu 1 euro clientilor vechi.

  21. Cristi Parvan spune:

    revenind la prima intrebare a lui Orlando cred ca pana la cine pe cine faulteaza avem de facut cateva constatari:

    1. piata romaneasca e in momentul asta centrata pe display/imagine si nu pe clickuri si d-aia se poate vinde la CPM-uri atat de mari :) si costul pe click e asa mic :(

    2. avem deja semne ca cel putin google incepe sa vada Romania

    3. pe zona de „link” regiile romanesti au de facut fatza concurentei si intr-un fel sau altul toate proiectelele de contextual(a) devin importante mai ales in relatia cu publisherii (kit ca nu prea exista bani in zona).

    referitor la fault, e discutabil, daca sunt bani in plus, e greu de convins publisherul ca nu e bine, singura solutie ramane ca regiile ca regiile sa se dezvolte si in zona asta. Dar nu-i un lucru simplu pentru asta trebuie sa dezvolte piata si mai ales sa confinga ca ofera solutii comparabile ceea ce poate periclita stilul actual de vanzare (tip offline: prima pagina, primul ecran, mare si frumos, frecventa mare, plasare in context etc).

    Partea proasta e ca cele doua directii se cam bat cap in cap si e cam greu sa le sustii simultan in acelasi discurs de „evanghelizare”.

  22. Cristi Parvan spune:

    am vazut povestea cu Mercedesul si Dacia. E un subiect important pe care vor curge multe …”posturi” si in aceasta piata.

    de fapt e ca-n povestea cu numarul de pompieri si marimea incendiului. E o corelatie cu o variabila efect.

    De fapt daca vrei masina iti iei doar Dacie, daca iti iei Mercedes de fapt vrei altceva : imagine, siguranta, prestigiu etc

    E adevarat ca google (link) e pentru mici si mijlocii dar asta e pentru ca astia au inteles cel mai repede la ce-i ajuta traficul, si s-au si miscat in consecinta. Cei mari, pe langa inertia care-i facea sa-si pastreze modelul de business, au avut si rigiditatea de adaptare cu metodele atipice de vanzare/gestionare si in plus si o oarecare impotenta in gestionarea traficului si conversia lui in beneficii.

    Mai nou lucrurile se schimba si pe afara si chiar si in Romania exista semne de interes pt trafic (vedeti toate www-urile din mediile offline) dar pentru valorificare si generare in mediu online …. mai e inca de munca.

  23. adiz spune:

    nu sunt de acord. pretul per cpm il poti creste cand incepi sa ai ocupare mare/masa critica (80-90%). pentru ca il cresti putin , scade temporar ocuparea si iar creste si tot asa (uite-te la toate domenii care au mers pe dumping incepand cu it, fmcg, constructii si care sunt profitabile acum)…. nu il cresti de la 1euro la 16 de azi pe maine dar iti poti asigura o crestere constanta de 5-10% (crestere sanatoasa cu maximizare profitului nu artificiala ca s-a lansat carrefour pe net sau ultimul model de credit/masina ) …
    ai dreptate doar in contextul in care exista X clienti mari pe care toata regiile se chinuie sa-i tina sau ii invart intre ei … dar oare acei X clienti cu bugetul lor vor mai fi intr-un an mai mult de 15-20% din piata ??
    si aici ma uit la explozia de siteuri, de advertiseri si de sisteme gen link-xchange, banner-xchange, parteneriat care incearca sa ocoleasca acest pret mare per cpm.
    pe de alta parte nici regiile nu cred ca pot sa faca fata deocamdata la un volum mare de clienti (nu au un sistem bine pus la punct de gestiune si cred ca asta e deocamdata singurul avantaj al google – cheltuieli de operare mici).in plus strategia 10 clienti a 12 euro/cpm mai merge pana incep sa se destepte … cand vor auzi de variantele ieftine se vor considera si pacaliti si in cel mai fericit caz vor schimba doar regia daca nu vor renunta deloc la sistemul asta.

    pe de alta parte: oare peste 2 ani clickul se va mai cumpara de la google cu 0.05 sau va creste la 0.5 ?! eu pariez pe crestere ca argument la ceea ce spuneam la inceput cu gradul de ocupare.si asta va fi naturala prin prisma sistemului de licitatie care se impune.nu trebuie sa investeasca nimic in ea :)

  24. Adrian spune:

    Cateva precizari. Limba romana exista deja pe Google Adwords, cine nu ma crede sa dea click pe linkul „faceti publicitate pe acest site” din insertul Google. Intreaga interfata este in romana, iar limba contului este in mod evident romana.

    Ultima oara cand am verificat era posibil sa directionezi reclamele doar pe un set limitat de site-uri. Hotnews.ro nefacand parte dintre acestea, nu exista certitudinea ca vei afisa o anumita reclama pe Hotnews. In mod normal, reclamele se vor afisa mai mult sau mai putin aleator (respectand regulile de country,language,content based) pe oricare din site-urile subscrise la Adsense si care „se pupa” cu criteriile advertiserului.

    Ratecard-ul ridicat la Hotnews GARANTEAZA aparitia pe Hotnews a reclamei in locul si sub forma preferata, ceea ce Google nu poate face la ora actuala. Google te poate doar ajuta sa excluzi reclama de pe anumite site-uri, daca optezi pentru content network. Atat.

    Va pot spune CTR si CPM de Google pe care le-am masurat pe doua site-uri de nisa din domeniul tehnic, cu trafic mic intre 1000 si 2500 de unici/zi. CTR se situeaza in zona 0.9-1.4% iar CPM pe la 1-1.5$ ceea ce e destul de slab dar substantial mai bine decat ce scoteau cu „contextualul” de la Neogen. Repet, sunt site-uri mici de nisa care in mod normal nu ar prinde nici un advertiser de coada.

  25. orlando spune:

    Adiz,

    nimeni nu vinde cu 16 euro/cpm-ul, acela e rate cardul care comporta discounturi de toate tipurile astfel incat pretul platit de client e mult mai jos. Normal ca daca vei veni sa cumperi direct de la noi nu vei avea aceleasi discounturi pe care le-ai avea daca te vei duce la Zenith de exemplu ca tot e Cristi prin zona, e modul in care functioneaza piata, agentiile care aduc volume si fac comitmenturi au cele mai mari discounturi. Iar piata a ajuns cat de cat la o maturizare, nu mai vorbim de 10-20 de clienti deja vorbim de sute de clienti.

    Adrian,

    linkul la care faci referire duce intr-o pagina unde scrie clar:

    Ave?i deja un cont Google AdWords?
    Înregistra?i-v? ?i crea?i o nou? campanie orientat? spre http://www.hotnews.ro.

    ceea ce eu inteleg este ca-ti poti face reclama numai pe Hotnews … de fapt chiar o sa incerc sa cumpar reclama pentru blogul meu :)

  26. Sorin Mocanu spune:

    Nimeni nu fraiereste pe nimeni! Este cerere si oferta! Daca vor fi suficienti advertiseri care vor vrea sa cumpere reclama pe Google, va creste pretul si acolo.

    Cine te opreste sa lucrezi cu doua agentii ca sa cresti vanzarile? (in speta Arbo si Google, cum e la hotnews)

    Atata timp cat agentiile online la noi sunt cam varza si au inca oameni care NU INTELEG conceptele pe care trebuie sa le vanda advertiserilor si sa le solicite publisherilor (mi s-a intamplat, nu are rost sa intru in detalii), Google este o sursa sigura si mult mai transparenta pentru reclame targetate.

    Cine pierde? Poate ca pierde agentia .ro pentru ca are tarife prea mari si servicii prea proaste. IMHO…

  27. Adrian spune:

    Orlando, interesant, sa vedem daca merge, spune-ne si noua care e creativul ca sa iti vedem reclama pe Hotnews :) si CPC-ul ca sa stim o treaba concreta.

  28. Zoltan spune:

    Am trait sa citim si acesta… Orlando vrea sa-si promoveze blogul prin CPC! :)

  29. orlando spune:

    Zoltan,

    doar pe Hotnews si doar de test :)

  30. radu spune:

    Hotnews foloseste AdSense de prin 2004 pe anumite pagini. Au aplicat si au fost primiti in retea.

  31. Adrian spune:

    Uite in ce conditii ai putea avea un placement similar pe Hotnews, trecand prin Adwords. Ar trebui ca Hotnews sa-si defineasca niste „canale” (https://www.google.com/adsense/support/bin/answer.py?answer=50691&useful=1&show_useful=1) si advertiserii ar putea atunci sa spuna exact unde vor sa fie plasati prin intermediul acestor canale. Foarte misto Adsense-ul … lucrez acum cu un client cu un buget maricel de reclama pe Google dar el insista sa mergem doar pe search … asa ca descopar si eu din mers … ca mai toti ownerii de site-uri romanesti, probabil :D

  32. Bogdan spune:

    In Romania valul Adsense abia a aparut si se inteteste.
    Este chiar o frenezie a webmaster-uli tanar, care deja se vede milionar intr-un an…

    Da, Adsense va intra si in Romnia, insa nu cred ca foarte repede. Momentan se tatoneaza terenul.

    Nu are rost sa intram in polemica Agentii Romanesti/Google Adsense pentru ca Agentiile din Romania vor pierde imediat.

    Reclama contextuala si in general pay per click se poate mula atat nevoilor advertiserilor mici si mijlocii, dar cu putin efort chiar si celor mari.

    Trebuie sa stiti ca Google permite advertiserlor cu BUGETE sa serveasca atat imagini, cat si flash sau streaming.

    Mai nou, in fct de performantele campaniilor, Google permite trecerea de la CPM la PPC si invers in fct de performante.

    Ma indoiesc ca „marii” advertiseri din Romania vor trece pe Adsense pt ca Adsense presupune ca advertiserul sau agentia sa stea cu ochii pe statistici, sa le inteleaga si sa aiba libertate de miscare rapida pentru maximizarea rezultatelor.
    Stim cu totii ca cerintele de mai sus sunt o utopie…

    Poate initiativa BRAT, care va aduce in aceeasi interfata statisticile offline cu cele online, va scadea durerea de cap a agentiilor, care timp de prea multi ani au tot gasit scuze sa nu investeasca in online, desi statisticile nu numai ca erau publice, dar erau chiar prea multe !

    =======

    By default campanie pe Adwords vine atat pe Search Engine, cat si pe Content Network.

    Din ce in ce mai multi advertiseri debifeaza optiunea Content Network (ce afiseaza pe site-uri reclama), deoarece rata de click si ROI este mult mai buna pe search engine..

    Eu rulez niste conturi Adsense in interes pur statistic si personal (buget ff. mic), dar care pentru afacerile respective inseamna clar paine alba.

    Ar fi fost imposibil asta prin orice alta metoda de reclama dat fiind bugetul si domeniile de activitate.

  33. Orlando, daca te simti amenintat de Google, atunci nu arunca vina pe publisheri. Uita-te la serviciul tau si vezi ce poti modifica.

    Mai mult decat atat, notiunea de PPC exista peste tot nu numai la link-uri text. Implementeaza tu ca agentie, in premiera, un sistem PPC pe bannere.

    Si mai mult decat atat, de ce oare consideri tu ca gresesc publisherii ca isi completeaza spatiul lor de reclama in website, cand rata de acoperire in industrie este de 10-35%. Nu trebuie sa vada in avans si sa-si monetizeze fiecare website-ul asa cum stie mai bine, fara sa incalce contractele pe care le-a semnat ?

    Ca sa nu spun si de faptul ca Google Adsense = contextual. Media online traditionala, pe care o vinzi si tu este altceva. Nu ar trebui sa existe conflicte la mijloc, si nu ar trebui sa te iei de publisheri ca folosesc ambele tipuri de reclama.

    Gandeste-te te rog la domeniul IT, si la un magazin IT Orlando. hai sa calculam.

    1000 afisari la un rate card de 10 Euro sa spunem da ? (merge si pana in 24 si stii asta).

    Rata de click pe banner = ~ 1% standard (cu norocel). Inseamna CPC de 1 Euro.

    DAR, in afara de asta, inseamna creatia banner-ului.

    In Adwords/Yahoo~overture sau MSN putem merge si cu 0.10-0.30 pentru acelasi vizitator, si mai mult, este si mai targetat, si avem atata alte mii de optiuni ca sa putem maximiza campania:

    – ad-uri separate pentru fioecare produs
    – posibilitatea de a face bulk ads, pentru mii de produse din cateva click-uri
    – posibilitatea de tracking si bundle cu Google Analytics
    – posibilitatea de a sterge ACUM un ad, si in 2 minute a face altul.
    – endless…

    Si la ultima intalnire „fara cravata” intre APTI si cativa oameni capabili din Romania (la care ai lipsit), s-a pus problema: „CUM sa fie profitabila o campanie media online de bannere pentru magazinele IT”.. Raspunsul meu ? Nu are cum.

    Punct.

  34. Adrian spune:

    Inca o chestie interesanta. Google pregateste lansarea CPA (cost per action), incepe cu o faza beta. Chiar lucrez la o adaptare a site-ului unui client. In mare, este vorba de un cookie cu durata de viata de 30 de zile cu care marchezi vizitatorul venit cu click de pe canalele publicitare Google.

    Apoi, in pagina de cumparare, daca detectezi cookie-ul cu pricina, indiferent cum a inceput sesiunea curenta (ex. bookmark si si-a adus aminte peste 2 saptamani), trebuie sa plasezi un tag pentru Google, acel asa-zis tag de ROI pe care il obtii din contul de Adwords.

    Inca nu stiu exact ce inseamna „bidding” la CPA, daca este o suma fixa sau un procentaj …

    Modul in care se face online advertising pe .ro se va schimba radical in maxim jumatate de an. @Bogdan: „marii advertiseri” vor trece _si_ pe Adsense pentru ca a ignora Adsense in advertising e ca si cum ai spune ca ignori Coca-Cola in industria bauturilor racoritoare.

  35. Adrian spune:

    errr … „cumparare” = „confirmare de checkout”

  36. pentru ca a ignora Adsense in advertising e ca si cum ai spune ca ignori Coca-Cola in industria bauturilor racoritoare.

    Acum fara sa exageram, a devenit principala sursa de venit pentru un procent imens de site-uri, indiferent de tara, indiferent de domeniu.

  37. orlando spune:

    Cristi,

    nu mai trage concluzii pripite te rog, nu e vorba de mine, vorbeam de Hotnews si Acasa, nu vand nici unul din cele doua site-uri deci nu as avea de ce sa ma simt amenintat. Si vorbeam de faptul ca nu mi se pare normal ca un site care se vinde la rate card cu zeci de euro/cpm sa fie disponibil si prin cpc de 0.10-0.20 euro.

    Nu stiu cu cate adservere te-ai jucat insa tot ce ai enumerat acolo fac sistemele folosite in acest moment pe piata romaneasca (aduri separate, sterse, targetate, limitate etc, etc).

    Si e foarte normal ca un site sa incerce sa-si maximize veniturile si sa-si optimizeze spatiile insa cred ca trebuie sa se decida daca vrea sa vanda CPM la 24 euro sau CPC la 0.10 euro. parerea mea

    Adrian,

    cand spui maxim jumatate de an esti f.f.f. optimist

  38. Si vorbeam de faptul ca nu mi se pare normal ca un site care se vinde la rate card cu zeci de euro/cpm sa fie disponibil si prin cpc de 0.10-0.20 euro.

    Poate fi CPC si de 4 Euro. Poate fi si de 0.10. oricum ar fi este o suplimentare a veniturilor site-ului, prin acoperirea a mai multe retele si de advertising.

    Scuze daca am inteles eu gresit initial.

  39. […] Un exemplu elocvent si cu tente hilare pentru cat de puternic a devenit Google: Dupa aparitia reclamelor servite de Google pe Trafic.ro, HotNews si Acasa, MediaCafe face reclama la publicitatea pe yahoo prin google Screenshot de pe zoso.ro. […]

Raspunde-i lui Cristi Parvan