Trafic.ro incepe masurarea calitativa

Via Vivi o stire foarte interesanta, Trafic.ro ofera site-urilor inscrise posibilitatea de a derula gratuit cercetari ce au ca scop stabilitarea profilului demografic al publicului respectivului site. O miscare radicala ce vine la o saptamana dupa ce BRAT a anuntat lista firmelor cu care va intra in negociere pt realizarea studiului cantitativ si calitativ pt online. Desi nu se precizeaza firma prin intermediul careia se vor desfasura aceste cercetari cred ca ea este ArtMedia Insight , firma ce a depus oferta si pentru studiu BRAT, o firma apropiata de Netbridge tinand cont ca la recentele alegeri IAB Laurentiu Serghe, directorul acestei firme, a avut procuri de reprezentare de la mai multe firme din jurul Netbridge sau care fac afaceri cu Netbridge. Exista si un demo ce poate fi vazut aici (arata bine, nu?), demo prin care putem vedea profilul demografic al userilor site-ului Myjob.

Cred ca aceasta miscare transforma radical Trafic.ro si pozitioneaza Netbridge in opozitie cu initiativa BRAT. Tinand cont ca studiul BRAT va costa iar Trafic.ro ofera acum gratuit si date calitative pe langa cele cantitative ramane de vazut ce impact va avea aceasta miscare pe piata. Ramane de vazut de asemenea cum va reactiona piata de publicitate online la aceasta miscare tinand cont ca Netbridge detine Boom.ro unul dintre playerii importanti ai pietei. Subiectiv fiind vad aceasta initiativa ca o miscare de tipul totul sau nimic, daca le iese sunt mari daca nu le iese e foarte probabil sa afecteze credibilitatea de care se bucura Trafic.ro in acest moment (later update – ma refer, desigur, la varianta in care Netbridge nu va sustine studiul Brat ci va alege sa-si promoveze propriile cercetari).  

Later update: Ionut a descoperit si siteul unde par a fi afisate rezultatele studiului, este vorba de Webreport.ro ce apartine de Artmedia. Am vazut acolo rezultatele studiului de pe Okazii.ro, cred ca se poate trage concluzia ca Artmedia este firma partenera Trafic.ro 

Later update2: Trafic a trimis newsletterul pt care anunta cercetarile calitative, anunta partenerul Artmedia si face cateva precizari pe care le copiez mai jos (boldurile imi apartin):

„Metodologia folosita la realizarea studiilor demografice permite obtinerea de date relevante pentru toate site-urile care depasesc 10.000 de vizitatori pe saptamana. In plus, pentru a veni si mai mult in sprijinul dezvoltarii Internetului romanesc, Trafic.ro va aloca acestui proiect resursele necesare furnizarii studiilor demografice pentru toate site-urile ce depasesc 3.000 de vizitatori pe saptamana, chiar daca, in cazul acestora, din cauza marjei de eroare, datele furnizate vor evidentia doar trendurile.”

13 Comentarii
  1. Daca studiul BRAT si studiul ArtMedia Insight vor oferi date similare (in caz ca ArtMedia nu castiga licitatia) atunci piata va reactiona – evident e ca nimeni nu vrea sa plateasca pentru date care deja exista gratuit.

    Din experinta poloneza, putem spune ca Gemius isi poate face treaba cu succes insa Romania este un caz unic prin notorietatea pe care o are serviciul trafic.ro…

  2. orlando spune:

    Artmedia nu poate castiga la BRAT din simplul motiv ca nu s-a calificat pe shortlist.

    dap, piata romaneasca e total atipica si asta datorita Trafic.ro si a succesului inregistrat de acest serviciu.

    ramane de vazut ce vor accepta clientii si agentiile, datele de la BRAT sau datele din Trafic.

  3. Trafic.ro nu mai are chiar atata credibilitate, multi (printre care si eu) observam diferente mari intre ei si alte sisteme de tracking (vezi Google).

    Dar mai e si problema faptului ca nu au mai adus de mult lucruri noi si acum incearca sa rezolve si asta, dar si faptul ca fiind gratuit, incearca sa realizeze un studiu care sa fie folosit de toata lumea si sa se impuna ca un tool… standard, asa cum ideea trafic a prins tocmai pentru ca era utila si accesibila tuturor.

    BRAT (si poate si IAB va avea un studiu similar) va lansa din cate stiu o solutie platita, care probabil pentru un site mic, asa cum sunt marea majoritate la noi nu va fi prea usor de suportat.

  4. Eve spune:

    1. Artmedia nu are cum sa castige aceasta licitatie; asa cum spunea si Orlando, nu s-au calificat la prima selectie

    2. Impactul pe care il va avea serviciul suplimentar, oferit de Trafic.ro trebuie evaluat diferit, in functie de nivelul si notorietatea site-urilor/ publisherilor care l-ar putea folosi:

    – In conditiile in care inscrierea in departamentul de internet a BRAT e 900 euro, iar studiul efectuat de acestia costa, e foarte posibil ca un site mic/ mediu, care sa nu se simta neaparat influentat de un anumit grad de subiectivism sa se bucure de „calul de dar”.

    – Still, un publisher important, aflat in concurenta fie cu Netbridge, fie cu Boom (sau publisherii reprezentati de acesta) ar putea considera oportun a apela la un studiu independent, aceasta fiind prima si cea mai importanta ratiune care a condus la crearea Departamentului de Internet BRAT…

    Una peste alta, acest pas poate fi important in atragerea site-urilor mici si medii, numeroase si mai putin reprezentate pe piata, de un vanzator :).

  5. Christiansen spune:

    Eu le pot solicita un astfel de studiu?

  6. Zoltan spune:

    Interesant. Ma intreb cate persoane au participat la acest studiu?
    Si un numar interesant: 50% din utilizatorii Internet au intre 20 – 29 ani.

  7. orlando spune:

    – intre Trafic si alte sisteme de masurare diferente au fost intotdeauna insa tehnologia actuala (nu cred ca au schimbat-o, ma pot corecta daca ma insel) face ca aceste diferente sa fie in limitata la maxim 5% ceea ce cred ca e in limitele normalului. cele mai mari diferente apar datorita metodologiilor diferite de contorizare a vizitatorului unic
    – credibilitatea Trafic fata de Statistici.ro (cand acesta nu se afla in curtea Netbridge) sau Monitor Neogen e data de numarul mare de site-uri cu trafic mare inscrise in sistemul Netbridge. Dupa stiinta mea cam toate site-urile mari si in special cele ce apartin de trusturile mari media se raporteaza la Trafic.ro iar acest lucru a ajutat, in timp, la cresterea credibilitatii
    – cu siguranta ca initiativa va prinde mai ales ca in curtea Netbridge/NCH sunt deja cateva zeci de site-uri cu trafic mai mic sau mai mare. Asa cum spunea si Eveline cheia succesului acestei initiative consta in convingerea unui mare publisher (nu neaparat din portofoliu Boom) sa aleaga aceasta solutie, atentie, gratuita, in defavoarea celei propuse de Brat (pe bani)
    – deja si Okazii are date demografice, nu stiu daca ati observat, pe langa iconul „i”, pentru statistici, in dreptul Okazii si Myjob apare si un icon „d”, pt demografice
    – nu am vazut pus pe nicaieri esantionul de respondenti, nici la okazii nici la myjob, apare pe undeva?

    bottom line o miscare extrem de interesanta, iar daca va fi urmata de alte doua mutari … well, mai bine ma opresc aici :)

  8. Ionut Oprea spune:

    1. Nu cred ca studiul este cu adevarat gratuit. Probabil ca Artmedia Insight isi construieste, prin asta, un panel de respondenti, pe care il poate exploata ulterior pentru studii punctuale cerute de diversi clienti. Isi construiesc astfel un nou business, si doar pentru ei e gratuit :)

    2. Macar pe termen mediu si lung, nu cred ca piata din Romania va continua sa fie atipica. Auditarea pentru advertising si efectuarea de studii de marketing pentru un produs media sunt doua lucruri diferite, desi se deruleaza aproximativ similar.

    In timp ce BRAT va face auditare pentru advertising(daca va executa un marketing inteligent -preturi, facilitati, comunicare, etc), Trafic.ro va deveni un instrument de studii minimale de marketing. Problema e ca, in timp ce BRAT-ul online e unul singur, Trafic.ro va avea o concurenta masiva pe piata(atat servicii gratuite care ofera aceleasi date, de „trafic”, sau demografice- ma intreb cat va dura pana va pune si neogen un astfel de chestionar la dispozitia site-urilor din Neogen Monitor, cat si servicii platite, pentru studii mai serioase).

    3. Incet-incet, Trafic.ro va deveni o jucarie pentru webmasteri cu un grad de utilitate variabil, in functie de nevoile, interesele, si aptitudinile fiecaruia (cum sunt, pe internet, o sumedenie de tracker-e si counter-e gratuite, insa pentru a caror acuratete si relevanta nu garanteaza nimeni). Schimbarea a inceput deja, cu facilitati de tipul „vizitelor” si a statisticilor private, care nu au relevanta pentru un advertiser, ba chiar ii sporesc confuzia deja existenta, insa care pot fi interesante pentru webmasteri din diverse motive.

    4. Vom avea, in 2007, o inflatie de studii demografice online, care, pe de o parte, vor crea confuzii in piata de advertising si, pe de alta, vor scadea apetitul utilizatorului roman de internet pentru chestionare lungi si plictisitoare, iar ratele de raspuns vor scadea drastic. Pe langa agentiile de media online, care isi conduc propriile studii, si pe langa cercetarile de marketing pe care le vom vedea in 2007 pe unele site-uri, pe langa studiul demografic pe care il va face si BRAT, vom avea, pe site-urile din Trafic.ro care vor asta, si studiul demografic facut de Trafic.ro in colaborare cu ArtMedia Insight. Deja am obosit sa le enumar, ganditi-va la utilizatorul de internet care va trebui sa le completeze :)

  9. Cristi parvan spune:

    Nu stiu la fel de multa istorie ca voi dar pt mine faptul ca pe majoritatea siteurilor de interes regaseam „trafic” mi-a dat certitudinea ca e un instrument de folosit. Probabil din motive similare el a devenit referinta pe piata.

    Cred ca dramatizati vorbind de concurenta la brat.
    E doar o situatie de piata: jucatorul unic e amenintat de competitie pe segmentul de „referent” al pietei romanesti si e normal sa caute sa-si imbunatateasca oferta pe segmentul de webmasteri (mai ales ca doar pe trafic piata e ceva mai larga fiind in competie cu orice tool care masoara trafiul).

    Personal nu cred ca bratul va ajunge curand la zeci de mii de siteuri „membre” dupa cum nu cred nici ca am descoperit si know howul si independenta la pret zero.

    Dar ma bucur ca exista un instrument free cu care micii proprietari de siteuri sa-si cunoasca cititorii. Dupa cum ma bucur ca bratul are referinta pe calitativ si ca trebuie sa-si justifice banii cheltuiti.

    „Totul sau nimic” ar fi daca Netbridge ar iesi din Brat si ar sustine ca studiu lor e mai bun, mai independentent, mai … suficient. Nu s-a intamplat asta, si n-am nici un motiv sa cred ca e magar probabil sa se intample.

    Pe de alta parte, daca se confirma ca vorbim de Artmedia Insight atunci se cheama ca am avut dreptate cand am zis ca au facut o oferta doar pt „participare” si d-aia e asa „subtire”.
    Judecand dupa paleta de cifre si de varietatea de raspunsuri este un studiu care rula deja la acea data.

    Ca defect profesional am si eu o curiozitate generata de stabilitatea cifrelor intre doua zile (e drept: de we) si de faptul ca „previewul” de pe myjob nu contine intrebari de „satisfactie a vizitatorului de … myjob”, adica elementul direct de folosinta pt detinatorul de site:
    E posibil ca datele prezentate sa fie un pilot, si nu „preview” al ofertei de „demografice gratuite”?

  10. orlando spune:

    da, nu am fost explicati, totul sau nimic daca netbridge va renunta la brat si nu va sustine studiul demarat acolo.

  11. iulian spune:

    ote ce masurare cantitativa face pana una alta trafic.ro : http://www.iuliantrasa.blogspot.ro :)

  12. iulian spune:

    .com. de emotii…

Lasa un comentariu