Ce a cumparat de fapt Google?

Da, a cumparat YouTube, normal … insa ce a cumparat de fapt:

+ o semi-comunitate pe care daca stie sa o dezvolte cum trebuie va deveni cel putin la fel de mare ca cea de la MySpace

+ un concurent pt ca YouTube are un succes mult mai mare decat Google Video

+ audienta, 20 mil utilizatori unici/luna si inca numaram daca tinem cont de ascensiunea fulminanta a traficului YouTube + faptul ca, mai mult ca sigur, de acum inainte YouTube se va regasi in pozitii fruntase in orice cautare video pe Google (in acest moment peste 10% din traficul YouTube vine via Google)

+ intrarea pe usa din fata la casa cu comori (citeste publicitatea TV, visul lui Eric Schmidt) – in 6 luni ultimul videoclip al Madonnei (or whatever alt artist) va rula in premiera mondiala pe YouTube + (probabil) MySpace prezentat, bineinteles, de brandul X) –> acces la marile bugete de advertising

+ un produs care o data intrat in malaxorul Google va avea costuri de operare mult mai mici decat in acest moment (banda de internet + hardware = principalele costuri de la YouTube, Google are din plin si una si alta)

+ posibile probleme juridice din cauza numeroaselor clipuri fara drepturi ce sunt postate pe YouTube in acest moment. Aici e posibil ca la inceput sa fie oarece probleme iar economia pe care o vor face prin reducerea costurilor cu banda si hardware sa fie „compensata” de necesitatea angajarii mai multor operatori umani care sa verifice fiecare clip inainte de a fi postat. e de discutat deoarece forta de negociere a celor de la Google cu marii producatori este mult mai mare decat a celor de la YouTube iar in final ceea ce pare ca un mare minus sa fie de fapt un plus.

+ publicitate video bazata pe comportamentul userului – „the next big thing” in online va fi video-ul, Google a intuit acest lucru, insa in acelasi timp cum ar fi sa dai reclama in functie de comportamentul utilizatorului (behavior advertising) – vede numai spoturi din sport, da-i reclama la Nike si Puma etc.

Eu am numarat 7 8 plusuri si nici un minus. Voi?

Later edit: Cristi are dreptate, Google a cumparat YouTube cu stock fara sa se foloseasca de cash, daca matematica mea e corecta 1.65 miliarde USD inseamna de fapt o crestere cu sub 2% a pretului actiunilor pt ca cei 1.65 miliarde sa fie recuperati. deci sunt 8 plusuri nu 7 :)

16 Comentarii
  1. + Google a cumparat „imagine”. Cat si cum s-a vorbit de Google in perioada asta? A dat, in afara de o lovitura de imagine si o lovitura financiara (vezi cu cat a crescut Google in ultimele zile pe Nasdaq)

  2. Razvan Pop spune:

    Nu vad nici eu nici un minus. S-ar putea sa fie cea mai profitabila investitie facuta de Google pana acum. Eu am avut intotdeauna incredere in site-urile cu continut generat de utilizatori.

    O intrebare totusi: ce se intampla cu Google Video? O sa fie inghitit de YouTube? Ar fi logic, din moment ce, asa cum spui si tu, YouTube are mai mult succes.

    Sunt de asemenea curios ce schimbari o sa faca Google la site, daca o sa faca.

  3. rzn spune:

    @Razvan, cred ca schimbarile vor viza „semi-comunitatea” despre care vorbea si Orlando la prima „cruce”.

  4. Christian Kunst spune:

    Potentialele atuuri subliniate de catre tine in comentariu exista.
    Problema e doar daca si pretul platit e corect.
    Cert e ca riscul e foarte mare. Din pacate imi lipsesc destul de multe date credibile legate de cheltuielile operationale si incasarile YouTube inainte de achizitie.

    Relativa „lejeritate” cu care s-au oferit acesti 1,65 Mld. USD se datoreaza tocmai faptului ca sunt platiti prin emiterea a 3,85 Mil. actiuni, si se profita de faptul ca actiunile Google se tranzactioneaza la peste 420 USD/actiune.

    Eu personal am avut actiuni Google in portofoliu. Le-am cumparat atunci cand valoarea lor era la 180 USD/actiiune. Am ezitat destul de mult si atunci, considerand un risc destul de mare. In timp nu am fost convins de evolutia companiei, si am vandut, spre norocul meu cand pretul actiunii era in jur de 380 USD.

    Avand in vedere ca dealul se finanteaza prin emisia de noi actiuni, si ca cineva va trebui sa plateasca aceste actiuni, te intreb pe tine si pe cei care considera „investitia” Google ca buna: cate actiuni din cele 3,85 Mil., la pretul de 426 USD/actiune esti pregatit sa iti adaugi in portofoliu?

  5. gabi spune:

    nu cred ca angajarea unor operatori umani, care sa verifice daca materialele puse pe youtube incalca drepturile de autor, e o solutie viabila. zilnic pe youtube se incarca enorm de multe videoclipuri, cel putin de ordinul sutelor de mii. ar fi o munca de sisif sa le verifici pe toate si costurile cu siguranta ar depasi economiile facute prin reducerea cheltuielilor cu banda si hardware-ul.
    mai e si discutia legata de calitatea continutului. problema e daca advertiserii vor sa isi faca publicitate pe un filmulet gen jack ass. sau pe lamentarile unui emo kid. sau orice altceva, care desi popular printre utilizatori, nu ar ajuta la comunicarea unui brand gen nike sa spunem. asta cred ca e provocarea pentru web 2.0, intr-o galagie informationala care ar pune stapanire pe internet datorita continutului generat de utilizatori, cum faci ca acel continut sa fie calitativ si prin urmare relevant pentru advertiseri?

  6. Cristi Parvan spune:

    Incerc sa vad si eu un plus: Google are acum un imens ascendent pe pozitia de lider in cea ce priveste „the consumer media company” ceea ce se va reflecta in nasdaq, in preturi, in puterea brandului.

    Un minus ar putea sa fie asteptarile pe care le-a creat atat „consumatorilor” youtube cat si pietii. Google e „dator”sa-si dovedeasca lidershipul. Eu unu n-am indoieli, dar …. asta poate fi o problema :) .

  7. Florin Grozea spune:

    Cristina Kunst atinge un punct interesant!

    Am si eu o observatie: pretul de 1,65 mld platit (nu cash! dar totusi, e o cifra) fixeaza o stacheta la care multi se vor raporta de acum in colo. Desi, repet, nu sunt bani cash!… Practic au raspuns la o intrebare importanta: „Cat face afacerea X care are traficul Y, cheltuieli W si profit Z?”. In functie de aceasta cifra se vor face si alte tranzactii…

  8. Ionut spune:

    Google crede ca poate cumpara concurenta, say hello to Metacafe, Yahoo video, Aol video …

  9. […] Ionut Oprea si Orlando discuta despre achizitia YouTube de catre Google, pentru 1.65 miliarde $. O achizitie previzibila, tinand cont de politica din ultima vreme a celor de la Google si de evolutia serviciilor oferite de YouTube. […]

  10. Vadim spune:

    Daca un site care are 20 de milioane de useri pe luna se vinde cu 1,6 miliarde de dolari, cam cu cat se poate vinde un site ca are, sa zicem, in jur de 400.000? 16 milioane e un pret rezonabil? Si sa zicem ca va avea si „the next big thing”, adica video. :D

  11. orlando spune:

    Christian,

    daca te vei uita pe posturile mele din urma despre Google vei observa ca nu sunt fan Google, ba din contra, asa ca nu se pune problema de a cumpara actiuni (nu as cumpara nici la 300 usd daramite la +400 usd cat sunt acum)

    Asa e Gabi, operatori umani suna sf insa nu e irealizabil, un centru de +500 oameni intr-o tara bananiera/cocotiera/china/india/europa de est ar costa sub 3 mil euro/an ceea ce e „peanuts” la potentialul pe care-l are YouTube in acest moment.

  12. […] Toata lumea a vorbit saptamana asta despre deal-ul Google – Youtube. Orlando a dat o lista buna de atuuri pe care Google le are prin achizitia asta. […]

  13. Vali spune:

    Dar ce ziceti ca Google a semnat doua parteneriate tari cu Sony BMG si Warner Music Group, parteneriate care intentioneaza sa le foloseasca pentru promovarea de video clipuri free pe Google Video(„…to bring thousands of music videos to Google Video via free, ad-supported on-demand streams …”).

    http://googleblog.blogspot.com/2006/10/music-for-your-eyes.html

    Parerea mea:
    – dupa ce a cumparat un concurent serios cred ca o sa dezvolte in continuare Google Video in directia propusa avand grija ca ambele servicii sa nu se concureze intre ele
    – YouTube era oricum pe directia buna dar un mic control era necesar :-)

  14. Mihai spune:

    Al treilea plus e mai degraba un mare minus.
    http://business.guardian.co.uk/story/0,,1921154,00.html

  15. […] la aproape 2 ani de zile de la achizitia YouTube, cei de la Google nu reusesc sa-l monetizeze asa cum trebuie. […]

Lasa un comentariu