Auditare/Spania/Banana Republic

Am fost la Adunarea Generala a departamentului internet din cadrul Brat in aceasta seara, a inceput la +17 s-a terminat aproape de 21. Nu intru in detalii vreau doar sa subliniez ce a spus invitatul spaniol prezent in aceasta seara (reprezenta organizatia similara din Spania):

– piata de online advertising din Spania: 160 mil euro anul trecut

nu exista studii demografice auditate, nu exista profil al utilizatorului

nu exista geo localizarea userului (nu stii din ce tara acceseaza internetul – cam grav as spune tinand cont de cati vorbitori de limba spaniola sunt prin SUA + America de Sud)

Concluzia? sincer sunt confuz in acest moment (si nu e din cauza orei inaintate ce m-a prins la birou) … oamenii aia cheltuie (probabil) 200 mil euro anul acesta fara sa stie din ce tara e userul si fara sa aibe profilul utilizatorului? Cum vine asta nene Varabiescule? :)

 

21 Comentarii
  1. Hai sa vedem in felul urmator. Ceea ce se urmareste intr-un studiu de audienta auditat, cum face BRAT-ul are importanta atunci cand faci campanii de imagine (cum sunt 95% in Romania). Si atunci e normal sa vrei astfel de studii auditate. In Spania, si in alte tari mai „internautice” decat Spania, se face reclama care are ca finalitate imediata vanzarea. Dai click si cumperi. Direct. Online. Si te orientezi dupa ceea ce prezinta site-ul in care vrei sa faci reclama. Si cu restul de 80% mergi in Google, Yahoo si MSN sa faci reclama contextuala. Acum o luna scriam despre asta si spuneam ca am mari semne de intrebare fata de aceasta initiativa. Si stii de ce? Pentru ca „Nu-i on line-ul ca off line-ul” Cand clientii de publicitate din Romania vor avea ce vinde pe Internet, vor chaltui si mai multi bani si vor avea si un ROI mai bun. pana atunci ramanem la mult sub 10 mil. Net. Sa ai spor!

  2. Vivi spune:

    Poate ca sunt orientati pe rezultate. :-)

  3. […] In primul rind am aflat cum functioneaza piata la spanioli. Functioneaza incredibil, dupa cum se mira si Orlando. Ei sunt auditati din 1997. Iar din 2001 daca nu ma insel, au trecut de la log analysing la tagging. Iar piata lor e undeva la 200 de milioane de euro. Pe an. IN-CRE-DI-BIL cat de mult conteaza un sistem de audit… Eu evaluam intr-un post de acum doua-trei luni ca piata romaneasca se afla la 50% din potential datorita inexistentei unui studiu online credibil. In lumina ultimelor informatii cred ca se afla undeva la 10% din potential… In al doilea rand am aflat ca ei platesc pentru sistem 48.000 EURO pe an. Pe an! La acesti bani se mai adauga si alte cheltuieli, care pot sa duca sistemul pina la 100.000 EUR, tot pe an. Dar nu au profiling si geo location. Cu astea cu tot, costurile ar putea, dupa parerea mea, cel mult sa se dubleze. Deci studiul ar putea fi facut pentru 200.000 EURO/an. […]

  4. Vivi spune:

    Ma mai gandesc la o chestie. Crezi ca e posibil ca diferentele astea sa se datoreze si anumitor oameni? Ma gandesc la piata noastra, pe care activeaza o mana de cinci oameni care fac vanzari, formeaza piata si viziunile. Daca printre acesti cinci oameni ar fi fost niste oameni carismatici, foarte buni la vanzari, foarte buni planneri, entuziasti, pasionati, etc, crezi ca ar fi putut sta lucrurile altfel?

    Nu vreau sa spun ca voi nu sunteti buni. Dar stii si tu ca fiecare are limitarile lui. Orlando nu a fost transparent si a fost afacerist, Arbomedia este cam placida, Neogen sunt indoielnici si restul sunt cam timizi si fiecare pentru el.

    Si in plus, uite si tu cat de mult poate influenta un om o intreaga piata. :-) Ai plecat de la Netbridge si dintr-o data piata de publicitate s-a reorganizat destul de major.

    Just my 2 cents.

  5. varabiescu spune:

    :)) nu am ajuns aseara, o sa ajung acum la munca si o sa aflu mai multe detalii. pana atunci as fi curios sa ne spui si ce exista, nu doar ce nu exista?

    au un trafic independent auditat si recunoscut? sau banii se dau post campanie la mica intelegere?

  6. […] am lipsit la sedinta BRAT de aseara (de teama felicitarilor) si uite ce se intampla (aici si aici). a venit spaniolul ce a revelat mintile oamenilor din industrie? sincer, orlando, ma indoiesc sincer de asta. am sa ajung la firma, ma documentez si revin. […]

  7. orlando spune:

    Hai Dragos ca nu e asa, volumul in Spania e de 1.7% din total, daca ar fi fost 10%, nu, hai macar 5% atunci as fi acceptat afirmatia ta „cat de mult conteaza un sistem de audit”. Noi suntem la 1.4% conform ultimelor estimari. Am sau nu dreptate?

    E valabil si pt tine Vivi, daca nu eram noi, mana asta de oameni nu eram nici aici :)

    Nu Cristi, mai ma uit si eu pe El Pais sau Vanguardia din cand in cand (am lucrat cu ele in 2000-2001) si vad muuuuuulte reclame de brand, de la Rebook pana la vinuri, trecand prin banci, auto, turism etc

  8. Cristi Parvan spune:

    Promit sa verific in retea daca in Spania chiar nu exista audienta sau doar nu e facuta de IFAB, pt ca la un moment dat stiam ca acolo e netratings.

    N-as insista pe „republica bananiera” ci doar pe piata „inca mica dar cu o dezvoltare rapida”.

    Vad ca Zenith Spania raporteaza 150 milioane de dolari pt 2005 si o crestere de 25% in 2006. Adica 1.8% din piata. Dar e posibil sa fie doar display. (oricum raportarile zenit nu au classified, production, ag comision …).
    Ce stiu sigur e ca biroul Zenith interactiv de acolo are 21 de oameni (condus de Beatriz Fernández de Bordóns). :) iti trimit o prezentare sumara a lor pe mail.

    Imi facusem temele pt intalnirea de ieri ca sa nu parem asa bananieri :) din pacate n-am reusit sa ajung :( .

  9. Vivi: e usor sa spui ca „ARBOmedia e cam placida”.
    Ce ai vrea sa vezi? Declaratii fulminante despre aspiratii de la 70 la 100% din piata? Schimbari de vanzator de la luna la luna? Piata de publicitate are nevoie de stabilitate. Si e valabil si pentru online. Pentru ca vanzarea se face pe baza de incredere.
    Ne dublam vanzarile si reteaua an de an. Cheltuim bani din punga noastra pentru studii care in mod normal trebuie finantate de publisheri. Facem prezentari si trainiguri pentru decidentii de bugete online. Editam un newsletter cu articole de specialitate. Cream standarde prin autoreglementare si prin abordare profesionala. Facem (gratuit) strategia si mediaplanningul pentru clientii care de-abia au dat cu nasul de fenomenul online. Intr-un cuvant, cum ii place lui Calin R sa zica, inca mai facem apostolat. Educam piata, impreuna cu ceilalti jucatori, si asta nu e usor. SI nu prea se vede de la tastatura programtorului.
    Ce intelegi tu prin placid?

    Just my 2 placid cents.

  10. orlando spune:

    Cristi,

    in Spania marii playeri, asa cum a recunoscut si spaniolul aseara, sunt organizati separat si sunt masurati de Nielsen NetRatings. imi pare rau ca nu am intrebat cat la suta din piata reprezinta.

    (1.7-1.8%) – 1.4% = 0.3-0.4% dupa matematica mea … ca sa nu mai comenteze Vivi ca „noi” suntem de vina. Probabil ca noi suntem de vina ca avem adservere performante, ca avem targetari la nivel de oras sau judet, ca avem contextuala, ca avem crestere de 100% de la an la an, ca facem prezentari si educatie pe piata de cativa ani etc, etc.

  11. Cristi Parvan spune:

    Vivi, cu tot respectul, intotdeauna se poate da vina pe oameni, pentru ca intotdeauna se poate face mai mult, si e facil sa faci pe invatatul care-i pune pe ceilalti la colt.

    Eu personal am recunoscut si recunosc public: fara Orlando, Doru, Calin si Val n-as fi facut nici 25% din cat fac pt online.

    Le-am spus si personal si le spun si public dpdv tehnic n-am avut niciodata motive de „plecat capul” in intalnirile retelei.

    Dar asta nu e suficient pentru a inlatura realitati obiective de genul, dimensiuni bugete, dezvoltare identitate digitala a brandurilor, piata consumatorista, obisnuinte/ case study de succes, pret mic pe celelalte medii …. finantare etc.

    Daca tii sa te implici, te astept cu info, sugestii proiecte, dar sincer m-am saturat de argumente de genul „aici e superb acolo-i de kkt” sau „oamenii aia-s prosti, daca ar fi altii ar fi perfect”

  12. Dragos Roua spune:

    @ Orlando: nu e chiar asa, dar totusi. Daca in loc de 5 milioane piata noastra ar fi fost de 10, altfel ar fi stat lucrurile. Nici 50 de milioane, adica de 10 ori nu o cifra realista de accord, dar un 20, ar fi fezabil daca, repet, daca ar exista un studiu credibil…

    @ Vivi: nu oamenii care au fost in fata au incetinit piata, ci aceia din spate care un intarziat apoaritia unui studiu. Eforturile unor oameni ca Doru, Calin si Val, oamenii din fata, sunt de apreciat. Iar Arbomedia este singura institutie care abordeaza profesional toata povestea. Lucrez de 3 ani cu ei si stiu ce spun. Iar charisma are de-a face cu imaginea personala a unui player, care poate sa devina mai buna sau mai rea, si mai putin cu dezvoltarea pietei.

  13. […] …toata lumea vorbeste de ea (Orlando, Varabiescu, Dragos Roua) si m-am gandit sa ma bag si eu. Nu sunt (inca) un expert in industria Internet insa folosesc Internetul dinainte de 2000, mi-am facut siturile mele, le-am inchis pe unele, proiectez altele si incerc sa inteleg cat mai mult din ce se intampla in jurul meu, in tara si afara din tara. […]

  14. Cristi Parvan spune:

    @ Dragos am si eu cateva sintagme cu Daca… :)

    Daca in Romania ar fi existat firme private in timpul comunismului.
    Daca romanii ar fi receptionat canale TV occidentale
    Daca ar fi avut mai multi bani de cheltuiala
    Daca dupa revolutie s-ar fi vandut mai multe PC-uri decat televizoare (sau macar decat cizme de cauciuc)
    Daca in loc de SOTI in Romania s-ar fi lansat o televiziune occidentala

    Daca…

    Si mai sunt si niste intrebari permanent actuale:
    Daca nu acum atunci cand?, daca nu noi atunci cine?

    Si ca sa raman optimist:
    Sigur la un moment dat vor fi 10 milioane si aproape sigur vor fi si 50.
    Cand insa? Depinde de oamenii din online (de acum si din viitor).

  15. […] Referitor la ce zice Orlando aici – ca oamenii aia cheltuie 200 mil de euro pe an fara sa aiba date auditate… ei bine, parerea mea este ca este o piata mai matura. Punct. […]

  16. Vivi spune:

    @Orlando: > E valabil si pt tine Vivi, daca nu eram noi, mana asta de oameni nu eram nici aici

    Asa e.

    Eu doar incercam sa emit idei despre de ce piata de la noi nu ar fi asa mare ca aia din Spania, poate. Dar mai bine tac, n-am fost la intalnirea BRAT si habar n-am despre piata din Spania.

    Distractie placuta in continuare. :-)

  17. Costin spune:

    Cand ati lansat Traceics nu ati facut nici un studiu, nimic? Banuiesc ca tinta era sa ajungeti la un boom.es.
    (PS. In Spania sunt siteuri la care platesti o avere sa iti faci publicitate. 45-60 de euro mia de afisari. Si se fac milioane. Zilnic.)

  18. […] Toata stima pentru initiativa BRAT de a invita un reprezentant al OJD Internactiva (asociatia similara spaniola) care sa ne spuna cum merge publicitatea online la ei. Cifrele avansate de spaniol au starnit ulterior discutii in blogosfera, despre … de ce la ei 200 mil si la noi de-abia 5. Lasand la o parte faptul ca spaniolii sunt o piata dubla ca populatie fata de Romania si ca spending power e de 3X mai ridicat decat al nostru (sursa: The Economist), ma uit pe statisticile lunii septembrie ale celor 170 de site-uri auditate de OJD. Hmmmm… […]

  19. Victor spune:

    Referitor la intiativa Brat intr-o discutie am inteles ca tu esti implicat in scrierea cerintelor din caietul de sarcini si ca printre favoritii tai se numara agof si gemius.

    Este adevarat ?

  20. orlando spune:

    Victor,

    nu sunt implicat, s-a creat o comisie tehnica ce se ocupa de toate detaliile inclusiv de realizarea caietului de sarcini. Sincer nici nu stiu caror firme li s-a trimis in final caietul de sarcini.

  21. vvritz spune:

    Spania nu este, prin natura culturii sale, o tara internauta. Majoritatea oamenilor de 30 de ani sau mai putin nici nu are o adresa de e-mail. Biletele de avion nu se cumpara aproape niciodata de pe internet, ci de la agentii de turism, nu stiu sa caute nimic, magazinele virtuale sunt destul de dificil de folosit.
    Cred ca are legatura si cu faptul ca aici oamenii vorbesc in general doar limba tarii (spaniola sau, in comunitatile autonome, catalana, basca etc.), iar internetul, ca idee generala, e cu precadere in engleza.
    Nu au nici obisnuinta publicitatii (nivelul intelectual al reclamelor si al mesajelor publicitare este destul de scazut!).
    Daca vrei date, ma pot documenta pentru tine (mie, personal, mi se pare extrem de interesanta societatea asta, destul de inchisa vis-a-vis de progresul tehnologic).

Lasa un comentariu