(eBay + Yahoo + MSN) vs Google

eBay, Yahoo, Google si MSN/Microsoft domina in acest moment internetul. Pe langa ei mai graviteaza Apple (iTunes), Amazon, News Corp (myspace + tocmai au achizitionat shares intr-un site de joburi Simplyhired.com), Time Warner AOL, Real Networks, InterActive Corp (Ask.com, Match.com, Ticketmaster) si Cnet Networks (Cnet, Mp3.com, Gamespot.com, Tv.com etc).

spuneam ca trei dintre cei patru mari playeri discuta o coalitie impotriva celor de la Google. mai exact e vorba de bugetele de reclama ale celor de la eBay (se vehiculeaza ~ 400 mil USD/an care merg numai la Google in acest moment) care s-ar muta de pe Google catre Yahoo si MSN + posibilitatea de a insera reclama contextuala pe site-ul eBay de catre cei doi mari playeri. o sa incerc sa fac mai jos un rezumat al articolului din WSJ

eBay stie ca parteneriatul cu Google, pe termen scurt, are cele mai mari oportunitati (vocile din industrie vorbesc de un numar de pana la 3 ori mai mare de useri trimisi de Google comparativ cu MSN si Yahoo) insa pe termen lung ar putea reprezenta cel mai mare competitor. Business-ul eBay-ul e spart in 3 mari divizii, auction marketplace, PayPal – serviciul de plati online precum si recent achizitionatul Skype, serviciu de telefonie online. 

In vara anului trecut au aparut primele zvonuri ce spuneau ca Google lucreaza la un sistem de plati online ce va concura PayPal-ul apoi, in octombrie, Google a lansat Google Base, un serviciu de anunturi gratuite ce concureaza licitatiile de pe eBay. Daca zvonurile despre serviciul de plati online se vor confirma eBay va avea concurenta de la Google pe doua din cele trei servicii pe care le opereaza.  

In tot acest timp eBay nu a stat cu mainile in san. Inca inainte de a fi anuntat public Google Base-ul, executivii de la eBay s-au impartit in doua echipe, cea „verde” care urmarea atingerea intereselor eBay si cea „rosie” ce urmarea atingerea intereserelor Google. „Verzii” au venit cu concluzia ca eBay si Google pot colabora la fel ca pana acum in timp ce „rosii” au formulat ipoteza potrivit careia Google va deveni concurentul eBay. S-au formulat chiar si ipoteze conform carora cei de la Google vor oferi servicii de publicitate gratis companiilor care vor accepta sa foloseasca serviciul propriu de plati online in defavoarea PayPal-ului. Toate aceste „semne” plus faptul ca Google nu avea nici o jena in a recruta ingineri si executivi de la eBay a dat semnalul cautarii de parteneri noi care sa-i indeparteze pe cei de la eBay de Google. In mod logic acesti parteneri nu puteau fi decat Yahoo si Microsoft, mai ales ca ambele companii cautau sa acapareze cati mai multi dolari din bugetul de reclama online a celor de la eBay.

discutiile au inceput toamna trecuta cand presiunea in interiorul eBay devenise din ce in ce mai mare o data ce Google anuntase deja Google Base. Primul pe lista a fost Microsoft, discutiile purtandu-se la cel mai inalt nivel. Concomitent cu discutiile purtate cu eBay, cei de la Microsoft negociau cu Time Warner un parteneriat pe termen lung pt AOL, parteneriat ce, sperau ei, urma sa stopeze ascensiunea Google sprijinind astfel, indirect, si eBay-ul. Asa cum se stie insa lupta pt AOL a fost pierduta de catre Microsoft tocmai in favoarea marelui rival (in decembrie, TimeWarner a vandut celor de la Google 5% din AOL pt 1 miliard USD) lucru ce a dus la urgentarea discutiilor cu cei de la eBay.

in acest timp eBay studia insa si cealalta optiune, Yahoo. In toamna anului trecut cei de la Yahoo au propus integrarea PayPal-ului in sistemul lor de shopping in schimbul posibilitatii de a insera reclama pe eBay lucru ce ar fi strans legaturile intre cele doua companii.

In decembrie cei de la eBay ii informeaza pe oficialii Google despre discutiile pe care le au cu Yahoo si Microsoft cerandu-le sa-si precizeze pozitia insa cei de la Google nu se arata foarte interesati. In februarie insa cei de la Google revin si le propun celor de la eBay sa insereze reclama de la AdSence in eBay in schimbul promovarii Skype. eBay inca evalueaza oferta celor de la Google, parerile fiind impartite, pe de-o parte cei care sustin superioritatea tehnologiei Google iar pe ce alta parte cei care sustin ca o alianta cu Google ar fi ca si cum ai da drumul leului in casa, amanand deznodamantul.  

cam asta spun cei de la WSJ. ramane sa vedem ce va fi. oricum, daca ne uitam la rezultatele de pe q1 ale celor de la Google parerea mea este ca orice zi care trece e o zi castigata de Google si pierduta de ceilalti mari 3 playeri pt ca Google devine din ce in ce mai puternic. daca vrea sa-si pastreze toate cele 3 divizii atunci eBay-ul nu se va putea alia decat cu Microsoft pt ca Google ii concureaza/ii va concura pe doua din divizii (auction marketplace si PayPal) pe cand cei de la Yahoo ii concureaza pe serviciul de telefonie online Skype (Yahoo si-a lansat intre timp propria divizie de telefonie pe internet). La inceput am amintit de satelitii care graviteza in jurul celor 4. Oricare din ei poate intra in joc prin aliante facute cu unul din cei 4 si, foarte probabil, daca discutiile de mai sus nu vor duce la nici un rezultat e posibil sa asistam inclusiv la achizitii in randul lor sau intre ei.

8 Comentarii
  1. Columbo spune:

    Very interesting. Ai facut un „summary” excelent.
    Parerea mea este ca eBay nu are cum sa piarda pe piata de licitatii online. Vezi exemplul Yahoo Auctions care nu a reusit niciodata sa castige teren.
    Cand te gandesti sa vinzi un produs, eBay-ul e cheia.

  2. google a reusit sa creeze o ft puternica alianta impotriva lui. si ebay lipsea. de anul trecut insa ( de cind cu gpay-ul) cred ca au intrecut masura si au bagat ebayul in alianta against-google. iar ebay este mult mai mult decit un auction sau un sistem de plata. este un lifestyle , este o forta imensa in internet. cred ca google a facut o miscare gresita si ca in curind vor plati pentru asta. ebay is not to be disturbed. iar achizitiile ebay au fost majore ( sa nu uitam payment gatewayul cumparat de la verisign pentru 3 mld usd) si forta lor este neegalata.
    cei de la google cred ca au fost orbiti de succesul lor si au deschis prea multe fronturi de lupta in acelasi timp. o greseala care a pierdut multe razboaie. oricum ar fi va fi un razboi interesant care va impulsiona industria si achizitiile de noi tehnologii ( ceea ce este bine) , va imbunatati ofertele ( ceea ce este si mai bine) , ii va face pe competitori sa targeteze zonele „neexplorate” ( gen tarile emergente ) (ceea ce este si mai bine).
    cind colosi internetului duc razboi, industria cistiga ( razboiul este parintele a toate cite exista – parca herodot..right ? )

  3. Columbo spune:

    Adevarul e ca cei de la google sunt presati sa „deschida prea multe fronturi”. Altfel, pretul astronautic al actiunilor google ar scadea dramatic, doar prin AdSense nu vor reusi sa mentina acest pret. Si de cand sunt listati pe bursa, pentru google doar asta conteaza: pretul actiunii.
    Si, sa nu uitam faptul ca cu AdSense au avut monopol si puteau sa plateasca pe publisher cu cat au vrut. Situatia se va schimba foarte curand: 1) mai putini publisher-i cu AdSense (sunt sigur ca unii vor migra la yahoo si / sau msn) sau cel putin rata de crestere a site-urilor AdSense va scadea; 2) partea lui google din AdSense va scadea de asemenea, pentru a pastra cati mai multi publisher-i.

  4. Adrian Soare spune:

    Deocamdata „colosul” Google merge si merge in crestere. Asta datorita mecanismului si organizarii fantastice pe care o au. Dar tocmai asta e „calcaiul lui Ahile”, punctul lor vulnerabil. Pretul actiunilor nu va putea creste la infinit oricat de multe fronturi va deschide Google. O mica eroare la unul sau doua servicii si piata o va lua razna…iar caderea va fi mult mai rapida decat cresterea.

    Nu cred ca Microsoft + YAhoo + Ebay pot stopa acum valul Google…dar lupta va face subiectul multor comentarii.

    Va mai amintiti cum a cazut Impreiul Roman ? :)) Si-au risipit armatele pe prea multe fronturi …si s-au crezut invincibili.

  5. Adrian Soare spune:

    …cel mai dureros…este ca stam pe bara si doar ne uitam la spectacol

  6. arix spune:

    Totusi cred ca Google nu trebuie subestimat. Contrar tuturor previziunilor ei au reusit sa conduca pe piata motoarelor de cautare desi au intrat destul de tarziu pe aceasta piata.In urma cu multi ani vorbeam de Altavista, Excite iar astazi aceste nume aproape ca sunt de domeniul trecutului. Una din legile marketingului spune ca atunci cand esti primul pe o piata este usor sa-ti pastrezi suprematia, cu toate acestea Google a demonstrat contrariul a intrat mult mai tarziu in competitie si a furat altora suprematia. Practic se poate afirma ca Google se pricepe de minune sa reinventeze roata.

  7. […] vorbeam cu putina vreme in urma despre decizia pe care eBay trebuie sa o ia, alegerea partenerului strategic pt viitor. se pare ca acesta este Yahoo conform unui articol din Internet.com. Parteneriatul acopera “gaurile” din fiecare business, Yahoo devine provider exclusiv pt eBay pe partea de advertising (bannere si reclame text), iar PayPal-ul devine singurul serviciu de payment folosit de Yahoo. sunt cateva prevederi si pe partea de telefonie over internet insa nimic foarte clar, ramane de vazut cum vor rezolva concurenta din acest domenii (Skype-ul de la eBay vs serviciul de telefonia lansat de Yahoo). […]

  8. […] (eBay + Yahoo + MSN) vs Google […]

Lasa un comentariu