Romanii si tehnologia

Aseara am fost la Capsa (din ciclul anul asta imi organizez mai bine timpul) … invitat de Jurnalul National la o masa rotunda pe tema: Romanii si tehnologia . Lume buna si foarte buna,  Zsolt Nagy, ministru MCTI, Dan Cristian Georgescu, presedinte ANRC, Varujan Pambuccian, presedinte Comisia IT&C a Camerei Deputatilor, Sebastian Lazaroiu, director general CURS (firma care a realizat studiul ce a facut obiectul intalnirii), reprezentantii Orange, Connex, Zapp, Romtelecom, Flamingo, Ultra Pro, Diverta, RCS, Astral – UPC, Softwin, Gecad (Radu Georgescu), Visa, Mastercard. 

Teme de discutie interesante, Profilul tehnologic al romanilor, telefonia mobila, telefonia fixa, internetul, computerul, psihologia utilizatorului, eu am fost chemat pt a vorbi de internet insa discutiile au fost atat de aprinse pe alte teme (platile online/electronice, initiativele mcti pt anul in curs, etc) incat nu am mai apucat desi am petrecut mai bine de doua ore la acest eveniment. Cifrele au fost interesante (timpul petrecut in medie in fata pc-ului a depasit timpul petrecut in fata televizorului iar internetul vine puternic din urma, ~ 78 de minute petrecute zilnic online adica undeva la jumatate din timpul petrecut la televizor) si as vrea sa remarc doar 3 lucruri:

1. a fost prima oara cand am participat alaturi de Radu Georgescu la un eveniment iar omul m-a impresionat. 

2. reprezentantii autoritatilor nu sunt chiar asa cum ii descrie Antonio , unii chiar stiu ce si cum, incearca si uneori reusesc. E adevarat ca dl. Pambuccian nu m-a convins cu broadband-ul la tara pt pensionari desi a dat exemplu inclusiv pe mama domniei sale care navigheaza pe internet la o varsta venerabila. Internetul nu e insa nici cablu tv, nici telefonie mobila. E normal ca unii pensionari, cei care-si permit sau cei carora le platesc copii, sa fie interesati de cablu tv, costa 2-3 dolari/luna iar utilizarea televizorului e destul de simpla. E normal ca telefonia mobila sa aibe acoperire la tara pt ca operatorii se bat in a anunta o acoperire cat mai buna a teritoriului, urbanul e aproape saturat (ieri Orange a anuntat 7 mil utilizatori) iar utilizarea unui telefon mobil nu e chiar asa de complicata. Exista in acest moment cerere si pt una si pt alta in domeniul rural. Cu broadbandul nu e chiar asa de simplu … investitiile sunt uriase, marile isp-uri nu acopera cum trebuie mediul urban (ca fapt divers, intamplator am cerut o estimare zilele trecute pt o adresa din bucuresti/vatra luminoasa si insa nu am primit un raspuns daca se poate sau nu conecta) iar cel mai ieftin abonament costa minim 10euro/usd net. e fun sa vezi pensionari la tv cum isi dau cu parerea si cum explica ce informatii interesante gasesc pe internet. nu mai e insa la fel de fun cand vom realiza ca oamenii de la tara nu au bani si nu sunt dispusi sa plateasca 10 euro/usd net pt o conexiune la internet. ca sa nu mai vorbim ca pt a naviga pe internet trebuie sa ai un pc, trebuie sa ai cunostinte cat de cat despre utilizarea pc-ului (macar cum ii dai drumul). ministerul pune in practica niste programe si e de laudat acest lucru insa acestea raman programe pilot iar investitiile isp-urilor in mediul rural nu vor incepe mai devreme de 4-5 ani (optimist vorbind) pt ca, una la mana, mediul urban nu e nici 20% acoperit, doi la mana, in mediul rural, cu exceptiile corbeanca sau alte comune din jurul bucurestiului, nu prea exista cerere pt aceste servicii, deci nu exista piata. 

3. era foarte interesant daca aveam o corelare intre cei care utilizeaza pc-ul/internetul si increderea in platile electronice/platile pe internet. sunt sigur ca procentul de 17% al celor care au declarat ca au incredere in platile online era mult mai mare .

6 Comentarii
  1. Radu Vilceanu spune:

    Problema increderii in platile prin carduri nu trebuie pusa chiar asa. Eu cred ca un potential client ar face plati online pe shopul Bucuresti Mall (dau un exemplu aleator), pentru ca stie ca daca ar exista o problema ar avea pe cine sa ia de guler.
    Problema platilor online, este, dupa mine, datorata faptului ca putine branduri puternice in mintile romanilor ofera posibilitatea de a plati online.
    Dupa ce organizatii „de incredere” vor accepta plati cu carduri online, romanii vor intelege avantajele acestui mod de a cumpara.
    Pana atunci cei care incercam sa fim deschizatori de drumuri in ecommerce ne chinuim cu comisioanele fabuloase ale payment gateway-urilor din .ro care practic elimina ideea de discount shop, singura care ar putea avea succes instant si ar putea convinge o mamaita de la tara sa „get weird” :))

  2. Exista in Romania branduri mari care au plati online integrate (vezi aici Altex, Capital, Zapp, Diverta, etc).

    Comisioanele in Romania nu sint deloc mari, trust me. Un procent de 4.5% il gasesti foarte greu si pe pietele de afara (si aici ma refer strict la plata ONLINE, real time, cu VISA MasterCard).

    Plata online este un canal de vinzare si un instrument de fidelizare a clientilor.

    Sigur ca pentru acest procent un integrator de plati trebuie sa iti ofere servicii suplimentare la pachetul oferit pentru a justifica acest procent care overall iti va scadea tie costurile de operare (si aici ma gindesc la suport telefonic non-stop, instrumente financiare integrate, personalizare procese, etc).

  3. Radu Vilceanu spune:

    Daniel, afara comisioanele incep de la 1.7% pentru servicii mult mai bogate in pachet. Speranta mea este ca odata cu cresterea vanzarilor online sa scada si comisioanele integratorilor de plati prin carduri pe Internet.

    Oricum, nu vrea sa par un critic pesimist. Asteptam ca cineva sa investeasca acest gen de servicii de mult timp si ma bucur ca deja avem si ceva concurenta pe aceasta nisa ingusta a platilor online.

    Problema mea este ca ma lovesc de refuzul multor clienti fata de adoptia sistemelor de plati online datorita comisioanelor. Cu timpul probabil ca pe de o parte acesti clienti, aventurieri in ecommerce, imi place sa-i numesc, vor constientiza avantajele oferite de epayment.ro de exemplu, iar pe de alta parte comoditatea acestei metode de plata ii va face pe potentialii cumparatori online sa impuna un fel de presiune asupra companiilor de retail romanesti.

    Evolutia e clara, nu trebuie decat sa ne uitam in US si vedem care va fi viitorul, insa un lucru e cert, comisioanele trebuie sa scada sau value added services sa se inmulteasca.

  4. Radu, eu am incercat din raspunsul meu sa iti sugerez sa eliminam PayPal din discutie, fiind un caz aparte. Sistemul este total diferit, taxele sint extrem de numeroase pe operatiuni, etc.

    Eu te provoc sa gasesti o oferta pentru tranzactionare pe 3D Secure sub 4.5% si atit. Trust me, ce oferim noi in Romania este una dintre cele mai bune oferte de care te poti lovi in acest domeniu (na ca ma fortezi sa spun si vorbe mari).

    Nu vreau sa iti exemplific aici pentru ca nu este locul potrivit insa iti mai pot spune ceva: de cind functionam nu am avut nici un chargeback pe motiv de frauda. Asta nu dovedeste decit un serviciu de calitate dupa umila mea parere :) Si sa nu uitam ca noi nu facem procesare ci oferim solutii integrate, ceea ce este o imensa diferenta. Practic tu obtii un sistem de plata online (ce cuprinde acum VISA/MasterCard online si offline, Diners, Amex, JCB, Transfer bancar si BRD Mobilis), interfata personalizata (deci o extindere a site-ului tau si pe serverul securizat de plata), suport telefonic non-stop, personal specializat AntiFrauda (cunosc cazuri in care magazinele trebuie sa isi faca singure „screening”-ul la comenzi) si sisteme de decontare financiara. Iaca-ta ce are Romania in acest moment. Crezi ca nu este ceea ce se tot defineste de ani de zile ca ne dorim?

    Noapte buna si ne mai auzim ;)

  5. Radu Vilceanu spune:

    Daniel, thanks for the sales pitch, dar sunt deja client indirect si v-am recomandat in multe ocazii. Recunosc ca partea de call center e importanta, insa nu vitala pentru multi clienti care mai intai ar trebui sa vada ca au o problema cu chargebackurile si apoi, in cunostinta de cauza, sa opteze pentru un pachet de servicii mai complex care sa justifice comisionul.

    Nu ma intelege gresit, nu sunt comunist, sunt ok cu faptul ca Gecad a investit in epayment si trebuie sa-si recupereze investitia, problema mea se refera indeosebi la refuzul multor clienti de a lasa pe drum un comision de 4.x%.

    Poate ar fi o idee ca epaymnet sa vanda un produs/serviciu mai configurabil, insa sunt convins ca are o strategie care functioneaza si nu o sa schimba modul in care vinde. These were just my 2 cents.

  6. Well, daca facem un pitch… DotCommerce are comisioane negociabile care coboara ( cind se justificat) sub 4%. Acel 4.5% este OK pentru un start-up. Adevarul sta in cifrele de tranzactionare. Volumele genereaza discounturi..right ?

Lasa un comentariu