Cotidianul, Ziua si Gardianul devin (doar) ziare online?

Dan Andronic arunca o informatie „pe surse” din jurul grupului Realitatea Catavencu, se pare ca Ziua, Cotidianul si Gardianul se pregatesc sa „apara” doar in online renuntand la editiile tiparite. Pareri?

Later update: afirmatiile lui Andronic trebuie luate cu rezerva ca Sorin Ovidiu Vantu nu este cel mai bun prieten al lui.

Later update 2: Dragos Stanca, fost director publishing si actual managing director online raspunde detaliat ce si cum legat de Cotidianul aici

23 Comentarii
  1. Bogdan spune:

    Cotidianul a avut cresteri semnificative ale tirajului in ultimii ani, pare putin probabil sa fie vorba despre ei.

  2. de acord cu Bogdan in ce priveste Cotidianul, fix asta ii comentam si eu pe blogul lui Andronic. nici pe Ziua nu m-as baza, cita vreme ziarul e condus – din umbra, daca vrei sa-i zici asa – in continuare de Rosca Stanescu, dinozaur al presei, despre care m-as indoi ca ar accepta asa ceva. cit despre Gardianul, au tot fost zvonuri despre asta. daca e s-o luam asa, si despre Gandul au gemut zvonurile ca se inchide si trece exclusiv pe online si… ca sa vezi, uite ca nu s-a intimplat.
    eu, unul, mi-s satul de zvonuri. dpmdv, printul Cotidianul n-o sa dispara prea curind.

  3. Vlad Stan spune:

    Very Smart. Se uita la viitor si nu la prezent. ii va ajuta asta cand ziarele nu vor mai merge efectiv, ei vor fi departe deja cu zona online.

  4. Gusti spune:

    Si eu cred ca putem scoate din lista Cotidianul, tinind cont de politica de nisare pe care merge Dragos. Celorlalte doua le va fi greu si online, pentru ca iti trebuie oameni buni si o strategie bine pusa la punct ca sa cresti in .ro. pentru ca s-ar lupta cu un hotnews, evz, etc. Mai degraba le vad inkise in urmatorii 2-3 ani :(

  5. Darius spune:

    P?rere: dac? e adev?rat, aceste publica?ii urmeaz? firul normal al trend-ului ce va s? vin?.

  6. Fluture spune:

    Orlando, te sfatuiesc sa o iei mai usor cu „citatele” din Dan Andronic. Omul e pur si simplu bolnav de manipulare…

  7. alx spune:

    inca nu cred ca a venit vremea! dar nici mult nu mai e. Testeaza si ei reactii.
    Catavencu era pe bani online.. nu stiu cum mai e acum…

  8. Andrei Ghica spune:

    Vlad, nu inteleg. Nu pot ajunge departe in zona online cat inca exista printul? Ii tine pe loc? Nu pricep

  9. iann spune:

    ordinea cred ca e Gardianul, poate Ziua si fitile la Cotidianul. ca Gardianul are cifre pe brat pe 2007, in decembrie 2007 au ajuns 4623 vandute din care 2686 abonamente si 1937 la taraba. ziua are pe t 1 2008 – vanzari in medie de 16,795 din care 8,800 abo si restul chiosc. deci comasare gardianul-ziua sau primul zboara exclusiv online. realitatea romaneasca, ziarul, etc

  10. orlando spune:

    gata domnu Fluture, am facut precizarile de rigoare.

  11. Iulian Toma spune:

    Orlando,
    O astfel de informatie ar trebui sa te trimita „cu gandul” si la produse din imediata vecinatate a ta. Unul dintre cotidianele despre care vorbeste sursa ta are pe BRAT tiraj de 25k, apropiat de cel al unui quality newspaper din grupul in care lucrezi. Dar probabil ca domnia sa nu stie, daca nu mai lucreaza in media.

    O afirmatie cum ca devine online este cel putin hazardata. Media romaneasca vizeaza taieri de costuri cu 3 sau 30 de oameni dar nu de 3 ziare. As zice sa ascultam consultantii politici cand isi dau cu parerea acolo unde stiu ei mai bine, iar oamenii de media sa-si dea cu parerea ddespre inchis / deschis ziare.

  12. orlando spune:

    subtil ca de obicei Iulian :)

    nu e vorba de Gandul in post, in media sau nu Andronic vorbeste de Ziua, Cotidianul si Gardianul, am facut oricum precizarea ca afirmatia lui trebuie tratata cu rezerve.

    si ca sa-ti raspund la nelinisti, Gandul e bine, pe internet, daca Marius nu schimba evz.ro pana la finele anului, are mari sanse sa devina cotidianul numarul 1. in print nu stiu cum o duce, probabil ca mai bine ca ieri si mai rau ca maine.

  13. orlando spune:

    Alex, Iann, Gusti,

    de acord cu voi, putin probabil sa se intample asa ceva la Cotidianul, problema e alta acolo, au pompat masiv marketing iar produsul nu s-a inaltat asa cum trebuia (desi e un produs bun!), a luat altitudine dar inca se vede pamantul, daca vor opri marketingul nu va ramane la o inaltime confortabila ci se vor afla aproape de pamant.

  14. whistleblower spune:

    Informatia este mai veche, a aparut acum 1,5-2 luni, daca imi aduc bine aminte si era legata de Cotidianul.Probabil ca intre timp au avansat cu discutiile legate de trecerea doar pe online, lucru care ma face sa cred ca o vor face. Ramane de vazut cand.Cu cat mai repede, cu atat mai bine.
    Orlando: la voi se anunta ceva? :)

  15. zvoner spune:

    Nu stiu celelalte doua, dar despre Ziua, in niciun caz. :D
    Si-ar pierde ratiunea de a fi.

    Caci influenta ramane principala ratiune de a fi a multor ziare tiparite, indiferent de numarul celor care le cumpara.

    Si influenta pe online… hai sa fim seriosi.

  16. Dragos Stanca spune:

    @Orlando

    Multumesc pt atentionarea SMS vis-a-vis de acest post. Nu era cazul, am RSS Feed pe mobil la blogul tau:) Apropo: n-ar fi rau sa-i faci si versiunea mobisite, ca e greu de navigat de pe telefon. Uite, iti recomand niste baieti destepti http://mobileweb.ro/ cu care am facut m.cotidianul.ro si m.standard.ro, si care merg foarte bine.

    La subiect, acum: desi comentarea unei tampenii este o tampenie si mai mare – ca si preluarea/acreditarea ei, de altfel:) – precizez, totusi, cateva lucruri.

    1. Discutii tip „si ce-ar fi, oare, daca-am trece intr-o zi numai pe net?” au loc in toate redactiile ziarelor, in intreaga lume. Daca e sa discutam de Romania, cred ca aceste discutii se poarta mult mai des la Gandul decat la Cotidianul:). Poate si la ProSport ? Nu stiu, intreb… Sau, ca sa te citez, Orlando, „arunc” si eu o informatie pe „surse”. Asa se face, nu?:)

    (By the way: cand dai si tu berea aia, ca vad ca s-a pastrat ideea implementata in cele 2 luni in care m-am ocupat de Gandul, si anume de-a include extensia .info in logo:))

    2. Ziua si Gardianul nu fac parte din grupul Realitatea-Catavencu, deci nu comentez in legatura cu strategia acestora. Portofoliul nostru, pentru curiosi, este aici: http://www.gruprc.ro.

    3. In ceea ce priveste Cotidianul, insa, pot comenta, atat in calitate de fost director publishing si coordonator dpdv business al relansarii din mai anul trecut cat si de actual managing director online (cotidianul.ro fiind unul dintre produsele strategice ale grupului, pe aceasta zona).

    Asadar, pe puncte, ca sa fie clar:)

    a) In ceea ce priveste Cotidianul, produsul tiparit, cu parere de rau pentru „prieteni”, ii merge foarte bine.
    Detalii, aici : http://cotidianul.ro/cotidianul_singurul_ziar_national_care_a_crescut_in_sna-45754.html

    Nu stiu ce surse ai tu, Orlando, legate de investitiile masive in marketing care nu au adus ce trebuiau sa aduca, dar e incorect. Produsele adiacente (carti, encilopedii, dvd’s), copiate ulterior de toata piata, aduc si profit, si tiraj. Nu doar tiraj. Au sponsor si, in plus, preturi de coperta pe care putini ar fi indraznit sa le puna unui ziar din Romania: in jur de si chiar peste una suta de mii lei (vechi):)

    Apoi, pana una-alta, la Cotidianul sunt in prezent, daca nu ma insel, nume foarte importante. Nu cred ca mai exista vreun precedent in presa romaneasca in care redactori sefi si sefi editoriali de la produse direct concurente pe segmentul quality sa se alature in numar atat de mare unui astfel de proiect. Razvan Ionescu (ex-redactor sef Ev Z), Emil Hurezeanu (ex-director editorial Romania Libera), Adrian Ursu (ex-redactor sef Gandul)…. E ceva, nu?

    Asta cred ca spune multe atat despre trendul ziarului, despre perceptia lui in piata, cat si despre cat este de important produsul in portofoliul grupului. Si cat de este trecerea lui pe online only.

    In plus, Cotidianul print este un produs complet si complex. Include, cum stim, si carti, si enciclopedii, etc – astea, inca, nu sunt replicabile online intr-un format user friendly, sorry :) Si nu sunt inserturi, sunt pro-du-se. Pentru ca ziarul se vinde si cu, si fara produs conex. Si ala „cu”, costa. Nu e mocca.

    b) In ceea ce priveste COTIDIANUL.RO, adica produsul online, si lui ii merge din ce in ce mai bine. Are o redactie proprie, campanii editoriale exclusive, etc. Evident, sprijinul si contributia echipei Cotidianul (ca in cazul oricarui brand cross media respectabil) este esentiala.

    4. Oricum, in general, discutia asta – sau, mai corect, sperietoarea – cu trecerea numai pe online a ziarelor va deveni desueta si stupida in niste ani.

    Vorbim de produse de informare si informatie scrisa cotidiana (de fapt, continua…). Ca produsul muncii echipei care livreaza aceste informatii este distribuit pe hartie, display sau holograme.. nu va mai conta. E ca si cum te-ar interesa cu ce mijloc de transport iti ajunge pizza la usa :)

    5. Frustrarile diversilor domni, legate de tot ce misca Realitatea-Catavencu, ii privesc pe domnii cu pricina. Nu mi-as fi consumat timpul sa le comentez, daca nu ar fi aparut (din nefericire) si pe un blog respectabil.

    Multumesc. O zi buna!

  17. orlando spune:

    wow Dragos, multumesc pt raspunsul detaliat. nu am timp acum, o sa revin mai pe seara pt a-ti raspunde acolo unde mi-ai ridicat mingi :)

    thx inca o data pt raspunsul complet.

  18. Fluture spune:

    Orlando, mi se pare mie sau analistu’ lu’ peste si-a atins scopul preluat fiind de tine? Tu avand mai multa notorietate in online decat el, i-ai facut jocul mai mult decat daca subiectul (sunt generos cand ii spun subiect) ar fi fost preluat de presa…

  19. orlando spune:

    Dragos,

    eu am spus ca s-a pompat masiv in marketing, nu am spus nici ca s-au pierdut bani, nici ca s-au investit x sau y euro, am spus ca voi, la Cotidianul, ati avut o campanie agresiva de marketing, dvd-uri, carti, cd-uri, enciclopedii etc.

    cand vorbesc de rezultate ma uit la Jurnalul si EVZ care au, in SNA, o audienta de 3-4 ori mai mare decat Cotidianul, la Adevarul care are mai mult decat dublu audienta decat Cotidianul sau la Gandul si RL care sunt peste ziarul vostru. Adica intr-un clasament, bazat de cifrele din SNA, Cotidianul inchide plutonul celor 6 cotidiene „serioase” ceea ce am spus si eu mai sus prin sintagma „e mai aproape de pamant”. a crescut asa cum spui si tu mai sus insa cresterea e de la foarte jos la jos, nu a amenintat pozitia Jurnalului, nici macar nu a intrat in top 3.

    in rest ai dreptate la celelalte puncte, asa cum au spus si ceilalti ar fi stupid sa ramane doar in online Cotidianul.

    iti trimit un bax de bere (sa-mi spui ce preferi :) ) desi nu am legatura cu punerea extensiei .info in print :)

    thx pt sugestia cu adaptarea pt mobile.

    P.S. nici Radio Total nu facea parte din grupul vostru pana mai ieri :)

  20. orlando spune:

    da bre Fluture, posibil sa ai dreptate.

  21. Dragos Stanca spune:

    @Orlando

    Daca o crestere de la 12.242 ziare difuzate in medie pe final an 2006, la 21.910 la final 2007 si la 24.498 pe ultimul certificat BRAT (adica fix dublare tiraj fata de 2006) numesti tu o crestere de la foarte jos, la jos, ma intreb ce spui de evolutia altora. Care au cam cazut in botic:)

    Atentie, discutam de un ziar top quality, fara rabat la calitatea si rigurozitatea si sobrietatea informatiei. O categorie in care nu se mai inscriu prea multe ziare din cele mentionate pe aici!

    Sursa:
    http://brat.ro/index.php?page=publications&id=693&index=0&indexPer=0

    In plus, e doar un inceput de trend, nu e finalul – cred eu, desi (contrar a ce scrie inca pe site BRAT) nu ma mai ocup de ziarul print, am incredere totala in echipa de acolo (Razvan Ionescu – redactor sef; Livia Moisii – publisher, cu supervizarea lui Mihnea Vasiliu – managing director divizia quality).

    Evolutia in SNA are un defazaj major. Adica trebuie sa treaca aproximativ 12 luni de la cresterea substantiala de tiraj, sa se vada mai clar si in SNA. Putina rabdare, deci…

    In fine. Gata.
    Astept doar 2 beri, nu un bax.
    De care preferi tu.
    Poa’ sa fie si fara alcool:)

  22. 1a spune:

    Si cu exemplul cu Totalul cum ramane? Ca ne-ai „aburit” la final cu berile alea si ai uitat sa zici de Ziua.

    Am inteles ca nu-i in RC, da’ na, nu mai e a lui Vantu!?!? Ca asa stie toata lumea :)

  23. orlando spune:

    da Dragos, cresterea e spectaculoasa, mai ales in contextul pietei cand toti ceilalti au scazut, nu vreau sa minimizez eforturile voastre mai ales ca, ma repet, produsul e bun.

    hai ca-ti trimit berile si ma ierti ca am preluat zvonul asta de la Andronic :)

Lasa un comentariu