Facebook a introdus unlike-ul automat

Am citit la Cristi un post despre reach-ul organic al Facebook-ului care a scazut sub nivelul inflatiei anuale a lui Mugur Isarescu. Lucru vizibil de altfel, in ultimul an, pentru oricine are cat de cat activitate pe Facebook. Bineinteles ca au aparut si comentariile, stai putin, ca e vorba de continut, ca trebuie sa evoluam, ca trebuie sa miscam muntii, sa generam engagement, sa generam like-uri si comentarii cu ceea ce postam noi, ca branduri, pe Facebook.

Domnilor, nu e chiar asa, eu cand am dat like paginii Jaeger-LeCoultre sau colegei Diana Marcu de la gandul.info, am dat like constient, treaz si in deplinatatea facultatilor mintale, am dat like in cunostinta de cauza si stiind ce as putea sa primesc la schimb. Daca Diana Marcu se apuca sa posteze foto cu pisici, iar Jaeger-LeCoultre semneaza contract de imagine cu Justin Bieber am oricand posibilitatea de a da unlike. Simplu. La fel de simplu cum am dat like. Userii au dat like unor branduri pentru ca le plac acele branduri, pentru ca le consuma, le utilizeaza, sunt atasati de ele, nu pentru contentul pe care-l posteaza si nici pentru numarul de like-uri si comentarii pe care-l genereaza. Cel putin eu asa am inteles notiunea de like, vreau sa vad/primesc/citesc mesajele acelui brand/nume/pagina/personaj caruia i-am dat like. Facebook a decis, prin algoritmii sai, ca postarile acestor branduri/pagini/personaje/vedete nu mai merita sa intre in feed-ul/atentia mea. Sunt de acord ca poate decide ca, in cazul unui brand cu 8-10 postari pe zi, 1 din 2 sa fie piua, hai 1 din 3, hai 1 din 4. Dar nu sa-mi “ascunda” 98 din 100. Pentru ca asta inseamna un unlike pe care eu nu l-am dat.

Da, sigur, pot decide ce vor, pentru ca e sistemul lor si sunt regulile lor, dar nu inseamna acceptul nostru automat, nu inseamna ca trebuie sa fim de acord cu asa ceva si sa cautam explicatii gen “e contentul, domle, e engagementul”.

14 Comentarii
  1. Andrei says:

    Nu a trecut înc? bula aia cu “Cre?te riciu, scade riciu”?

    Când, acum câ?iva ani, erau câ?iva nebuni care spuneau s? strângi mailuri in baza proprie, exper?ii social media ziceau c? da, dar mai bine postezi pe facebook, generezi apropiere, engagement, de parc? astea î?i aduc bani ?i luna asta.

  2. Credeam c? mi se-ntâmpl? mie…sau c? nu petrec eu ceva timp, dup? ceva research observ c? nu e doar la mine. Acest fapt nu face decât s? m?-ncurajeze s? utilizez fb din ce în ce mai rar. Plus c? observ c? toat? lumea crede c? acolo se-ntâmpl? toate. Acolo po?i vorbi ?i cu m?tu?a din America ?i cu colaboratorii din China. Parc? mail-ul e degeaba.

  3. Baza de date cu adresele de email ale potentialilor si clientilor e sfanta! Trebuie doar sa ai notiuni minime de copywriting si de marketing direct.

  4. Haivas says:

    Nu DELOC la fel de simplu sa dai unlike dupa ce ai dat like. Ma refer aici dpdv usability, ergonomie sau cum vrei sa-i spui. Sa ne gandim cate clicuri dau pentru a da like? 1. Acum da tu unlinke si num?r? clicurile ?i “efortul”. Asadar odata ce dai like, nu prea mai dai unlike, sau foarte rar. E ca peste tot. Intri u?or, dar e mai greu s? ie?i.

  5. Sergiu says:

    Scuza lor e c? vor s? ofere utilizatorilor doar con?inut de calitate, dar de fapt vor doar s? fac? bani de pe urma celor care doresc s? fie v?zu?i de to?i fanii. 🙂

  6. Crista says:

    If it counts I want to say something. I don’t like the ” like” nor the “unlike concept. We tend to like pages for something that we might have found useful or entertaining or that does not define us as likening all the post of that profile.

    We like to easy and though the post seem funny and readable/ watchable , they soon get on our nerves and we say , stop, no more and move to the next topic.

    Twenty or more years ago, we used got think of people that screamed from the top of their lungs, outside the balcony that they ate pancakes for lunch, that they are crazy.

    Today, the same people or their next generation is normal, when they post the same on Facebook.

    Let me tell you something, I want back in time and I want so crazy people! Why you ask? Oh well, I liked them or not, told them or not; if I wanted to here what they have to say next, know what they shall eat tomorrow for dinner, I ll look for them, i ll make an effort, I won’t get it for free on my Facebook page.

    I think this is how we score our ratings , or fans, by them looking for what they like and find out more about, not by default received information.

  7. Costin says:

    O., nu e chiar asa. Facebook “aplica” oarecum compotament-ul nostru din off-line. Ma explic.

    Iti plac cornurile de la Paul, insa iti plac si plajele din Cipru.
    Esti prieten pe Facebook cu Diana Marcu, insa si cu Costin Cocioaba.

    La Paul ajungi de doua ori pe saptamana. In Cipru de doua ori pe an.
    Pe Diana o vezi zilnic. Pe mine de doua ori pe an.

    E ca si cum te-ai supara ca, desi suntem prieteni, ne vedem prea rar, ori ca ajungi prea rar in Cipru. Apai, hai sa ne vedem mai des! In Cipru! 🙂

  8. […] bun spre foarte bun, Ovidiu Militaru sus?ine c? Facebook se transform? într-un canal media, iar Orlando este de p?rere c? Facebook pune o barier? nejustificat? între like-ul lui ?i paginile de care […]

  9. Nae says:

    Hmmm, mie imi este neclar: vorbim despre most recent sau despre top stories? Daca eu sunt online, pe FB si un post al unei pagini la care am dat like nu-mi apare in most recent, pe news feed, shame on Facebook, chiar e o “miscare” discutabila dpdv etic!

    Pe de alta parte, exista solutii: de ce nu sunt educati userii sa intre pe o pagina de FB la fel cum intra pe un website sau pe un blog? Pana la urma, news feed-ul nu este altceva decat un “reader” (din ce in ce mai imperfect, se pare) de pagini de FB, insa daca vreau neaparat sa aflu ce a mai postat pagina X, imi ia fix doua secunde sa scriu in search-ul de facebook numele paginii X (nici nu trebuie sa-l scriu pe tot, ci doar primele doua-trei litere…) si sa ajung pe ea. Desigur, pagina X trebuie sa produca continut cu adevarat de calitate, relevant si adecvat nevoilor / preferintelor mele pentru a ma determina sa fac asta.

    Problema e ca cei mai multi dintre asa-zisii experti soshialmedia nu sunt oameni de continut, habar nu au sa produca continut de calitate si singura strategie pe care au abordat-o pe FB a fost “hai sa bagam cate un post pe ora!” indiferent cu ce – de obicei linkuri care nu dau nimic in plus, extra-continut sau interactivitate fata de site-ul paginii. Una peste alta, e o problema interna a industriei 🙂 pe Ghita o sa-l doara in cot ca nu mai vede in news feed-ul de facebook linkul nu stiu carui ziar sau ultima promotie la pantofi a nu stiu carui magazin / dar Ghita va intra sa comenteze la Mindruta sau sa injure nu stiu ce blogger, pentru ca oamenii astia chiar fac continut de/pe facebook.

  10. orlando says:

    Costin, nu e chiar asa, chiar daca merg de doua ori pe an in Cipru as vrea sa aflu macar o data pe luna ce se mai intampla pe acolo.

  11. orlando says:

    Ar trebui sa bag niste butoane de like pentru comentarii, like pentru cel al lui Mircea Enescu.

  12. orlando says:

    Haivas, da, corect, nu e la fel de simplu, e ceva mai complicat dar ideea ramane.

  13. Costin says:

    O., dap. Asa e. Pentru asta Facebook nu iti da in fiecare zi mizeriile pe care le pune Cipru pe Facebook si va trebui sa te duci pe pagina lor, de doua ori pe an, daca iti place, sa te informezi :-p

    Nu le iau apararea celor de la Facebook, insa mie mi se pare o miscare logica ca user experience. Dpdv business, sunt sigur ca si tu ai fi facut la fel. 🙂

  14. Boris says:

    ” Userii au dat like unor branduri pentru ca le plac acele branduri, pentru ca le consuma, le utilizeaza, sunt atasati de ele, nu pentru contentul pe care-l posteaza si nici pentru numarul de like-uri si comentarii pe care-l genereaza. “, ba sa ma ierti, dar fix pentru content dau like. Mi se pare stupid sa dau like la pagina de facebook a produsului X doar pentru ca folosesc/imi place acel produs. Dau like doar daca mi se pare relevant ce posteaza respectivii si as vrea sa vad astfel de informatii pe facebook.

Lasa un comentariu