de ce nu Google in .ro anul asta?

Am avut un schimb de mesaje cu Radu referitor la intrarea Google pe piata din .ro. De ce am spus ca nu se confirma previziunea lui anul acesta? („Google va deschide birou in Romania si va localiza programul de publicitate contextuala. Multi publisheri online vor semna cu ei.”)

– suntem in mai, pana la finalul anului mai sunt 8 luni

– procesul de selectie va dura cel putin 2 luni de zile, mai raman 6 luni

– va mai trece o luna pana respectiva persoana va incepe sa lucreze efectiv pt Google. raman 5 luni

– noul Google CM angajat are nevoie de minim 3 luni pt a prezenta/sustine/implementa o strategie de abordare a pietei romanesti. mai raman 2 luni.

– presupunand ca totul e implementat pana atunci (localizarea AdSense), sa lansezi in noiembrie sau decembrie acest lucru, cand piata „musteste” iar cei mai multi deja sunt cu un picior in vacanta e riscant.

– pt ca „multi” publisheri sa semneze cu ei intr-o perioada atat de scurta ar trebui ca Google sa vina cu o strategie diferita fata de ce au acum ceea ce, probabil, nu se va intampla.

concluzionand, raman la parerea ca previziunea se va indeplini partial in sensul ca anul acesta se va angaja acel Country Manager care va avea, printre altele, misiunea de a localiza Adsense-ul si a convinge „multi” publisheri sa semneze cu Google.

26 Comentarii
  1. Catalin spune:

    Parerea mea este ca se vor focusa in primul rand pe advertiseri (atragere conturi mari si comunicare de masa). Pentru ca publisheri vor capta usor, daca au suficient inventar.

    Foarte corect calculul tau. Partea discutabila este aici: „noul Google CM angajat are nevoie de minim 3 luni pt a prezenta/sustine/implementa o strategie de abordare a pietei romanesti” . Nu cunosc cum au facut cei de la Google cu problema abordarilor locale, dar daca au deja o stategie verificata in 10 de tari similare Romaniei ? Atunci poate ca demararea implementarii se poate face intr-o luna. Si daca pornesc in septembrie, atunci au ceva sanse sa capteze cativa advertiseri si publisheri mari.

    Cred insa adwords/adsense merge cel mai bine cu companiile mici/medii, deci nu o sa fie un instant hit in piata.

    Anyway, punctul critic este inventarul, normal . Care sa ridice preturile la CPC.

    Si al doilea punct critic ar fi contentul, cred eu. Nu sunt suficiente situri cu content editorial (nu marketplace-uri si alte asemenea). Situri de reviews, reviste virtuale.

  2. orlando spune:

    – daca vor angaja pe cineva care nu are legatura cu online-ul (posibil daca te uiti pe cerinte) e putin probabil ca acel om sa se „miste” mai devreme de 3 luni de zile oricat de buna strategie ar avea/ai in spate
    – mai e ceva, Google are mai multe produse/servicii, noi presupunem ca intra cu publicitatea in .ro insa poate vor sa impuna pe piata si alte servicii –> CM-ul va trebui sa gandeasca strategia si pt acele servicii (map, base, video etc, etc)

  3. radu ionescu spune:

    Orlando – ce strategie? come on… lucrurile sunt simple: trebuie doar sa aiba modelul de contract gata, si sa dea un comunicat de presa, si in primele 5 zile semneaza 100 de contracte. :)

    Catalin – ce advertiseri mari? poate publisheri mari?

    Google nu o sa vrea exclusivitate, in mod evident, si la fel nu o sa vrea top positions. Drept care toti publisherii vor semna SI cu Google, ca sursa alternativa de venituri.

    Si cand dau comunicatul 2 de presa in care spun cu ce publisheri mici/medii/mari au semnat, in alte 5 zile atrag 1.000 de campanii mici/medii.

    Nu?

  4. orlando spune:

    nu e chiar asa de simplu Radu :)

  5. Daniel spune:

    eh, daca nu e anul asta, e la anul.
    principalul e ca va fi. :)

    oricum, e de bine

  6. Deacord cu Radu. Google mereu pune lucrurile foarte simplu si din cauza asta cred ca la intrarea pe piata vor avea mai multe avantaje decat dezavantaje. Eu sunt curios mai mult de sistemul de plata.

  7. eRwin spune:

    Sunt de acord cu Radu in privinta complexitatii implementarii sistemului, adica totul va decurge cu o simplitate maxima.

    Vor exista extrem de putine contacte directe cu publisherii si advertiserii, majoritatea efectuandu-se online. Adsense si Adwords are un regulament clar, care nu prea lasa loc de discutii. Deci n-are sens contactul direct.

    Sa nu uitam ca succesul google (ca motor de cautare) se datoreaza excluderii editorilor umani si folosirea unui spider pt. indexarea site-urilor si a unui algoritm de afisare al acestora, extrem de bine pus la punct.

    Mult mai curios sunt insa de strategia comaniilor de publicitate online romanesti, care cu siguranta vor face tot posibilul sa-si mentina cota de piata! Exclusivitatea pentru spatiile publicitare din site-urile publisherilor, dupa parerea mea, este o tactica falimentara, care nu poate fideliza partenerul de publicitate.

    Sper sa primesc cateva raspunsuri avizate.

  8. radu ionescu spune:

    – da, si eu voiam de fapt sa subliniez ca sistemul e automatizat
    – adsense tinteste alti advertiseri cu alte bugete decat Netbridge / vodanet / imedia / arbo, so nici o pb cu cote de piata
    – chiar si acum, exclusivitatea nu se refera la toti pixelii unui site, deci nu va fi o pb pt un publisher sa introduca pe ici pe colo modul de adsense

  9. orlando spune:

    – din momentul in care intra pe piata Google va tinti sa fie numarul 1 deci e clar ca va intra in concurenta cu playerii actuali
    – marea majoritate a contractelor actuale sunt cu exclusivitate pe fiecare pixel din site

  10. Catalin spune:

    Eu am aceasi parere ca si Orlando.

    Daca iti fac aici reprezentanta se va merge si pe sales la conturile mari. Pentru ca au potentialul de a fi cele mai productive. Ma uitam pe cativa termeni de tip auto, bancare, imobiliare, telefonie, servicii corporate si sunt foarte nereprezentate in AdWords. (In comparatie cu electronicele si o serie de servicii de convenienta)

    Uite si un articol care merge in directia asta:
    http://www.clickz.com/news/article.php/3499651

    „We’re in the process of making changes to our direct sales force to even more fully cover the Fortune 1000,” said Eric Schmidt, Google’s chairman and CEO. „It has become clear that is a vastly under-covered space.”

    Fireste este evident se va accelera vanzarea si pe small business (pentru ca a e evident ca Google vinde deja in .ro de cateva sute de mii pe an).

    Vom trai si vom vedea

  11. eRwin spune:

    Posibil cu site-urile mari autohtone, dar sunt sceptic in privinta unei colaborari cu playerii de pe piata publicitate de la noi. Google prefera cu predilectie end-userii, indiferent de faptul ca sunt publisheri ori advertizeri. Mai degraba vad posibila achizitionarea in masa a companiilor de publicitate online din Romania, decat un compromis incheiat pe tema intermedierii ads-urilor.

    Vad ca si Orlando confirma existenta celor 2 probleme enuntate de mine in postul anterior, totusi evita sa se pronunte. Cu siguranta rezolvarea acestor probleme, tine de bucataria fiecarei firme si nu se publica strategii online, indraznesc in schimb sa intreb direct, daca NetBridge are in perspectiva o eventuala colaborare cu Google?

  12. orlando spune:

    – nu am spus ca Google va colabora cu playerii, am spus ca vor intra in concurenta
    – nu stiu … vedem la momentul respectiv, e prea devreme pt a spune ce si cum. ceea ce stiu este ca Google poate deveni/este un concurent pt Boom nu neaparat pt Netbridge

  13. radu ionescu spune:

    apropo de ultima nota – eu cred ca deasa utilizare incorecta netbridge / boom tine si de eforturile existente sau nu de branding si pozitionare :)

    Evident – eu stiu cine e netbrdige si stiu cine e boom, insa din inertie folosesc, ca toti ceilalti, care imi vine mai repede la mana :)

  14. orlando spune:

    touche Radu, touche

  15. Daniel spune:

    chestiunea e mai simpla decat pare: adsense e web2.0;
    e altceva, un mod de abordare radical diferit

  16. orlando spune:

    adsense si web 2.0?

    adsense:

    prin ’98-99 incepuse in State nebunia dotcom-urilor … existau companii precum Double Click, Engage, TehnoSurf, 24/7 sau Realmedia care vindeau reclama cu tona. se castigau zeci de mii de usd/luna din reclame la fel de fel de dotcom-uri finantate de VC, trebuia doar sa ai un site cu trafic si content in engleza + cati mai multi useri din SUA.

    iti suna familiar pana aici?

    web 2.0

    in acest moment se bideaza pe google pana la cativa dolari sau chiar zeci de dolari per click! ma intreb ce rata de conversie trebuie sa ai pt a se justifica un asemenea pret platit pe un click … la asemenea preturi webmasterii cauta metode din ce in ce mai ingenioase pt a „pacali” userii sa faca click pe reclamele de la google. se vorbeste de fraude de zeci de milioane de dolari … nu cred ca vorbim de web 2.0 … desigur ma pot insela.

  17. eRwin spune:

    Idea web 2.0, m-a pus pe ganduri si pe.. cautat. Am dat peste un articol foarte interesant, scris de Vladimir Oane:

    http://vladimir.metromind.ro/web/web-20-parerea-mea

  18. orlando spune:

    da, marea majoritate asimileaza adsense cu web 2.0 … pt ca vine cu ceva superior la ceea ce a fost doubleclick & co.
    practic ramane de vazut cum va evolua in perioada urmatoare … eu as spune ca intellitxt de la vibrant media este mai 2.0 decat adsense-ul

  19. Orlando, nu va mai legati atat de mult de postul de CM pt Romania.

    Este prezent de putin timp (cateva luni) aici si asa mai departe. Faptul ca s-a dat acum si un anunt prin Bestjobs nu imi spune nimic concret.

    Momentan echipa regionala pentru toate serviciile si produsele Google, este bazata in Dublin, Irlanda, si sunt o groaza de romani acolo.

    Cand se stabileste un office regional, de obicei se muta toate operatiunile locale acolo.

    My 2 cents.

  20. Mihai spune:

    Cristi, din ce vad eu Orlando nu a facut referiri directe la aceste joburi.Mai mult s-a disctutat despre posibila lansare google adwords/adsense oficial in Romania pe la sfarsitul anului si ce va implica acest proces. Personal consider ca Orlando deja stia de acele joburi ca sunt disponibile de ceva vreme.

  21. orlando spune:

    cred ca jobul de CM a mai fost scos de Google la bataie si anul trecut daca-mi aduc bine aminte … mai mult anul trecut au avut si anunt de angajare pe sales tot pe romania …

    nu cred in varianta cu „toata lumea e deja la dublin, ii ard talpile sa vina asap in .ro”.

  22. Nu neaparat ca ii ard talpile.

    Dar e putin cam departe ideea de un office reginal in Romania.

    Demersuri sunt, recunosc (suport-ul romanesc Adwords, si interfata in limba romana), dar mai sunt multe pana sa isi stabileasca aici ceva concret.

  23. Mihai spune:

    Orlando, ce se intampla cu trafic.ro in seara aceasta ?

  24. orlando spune:

    ce s-a intamplat?

  25. Mihai spune:

    afisa in permanenta „server busy”. relax, intre timp s-a rezolvat situatia.

  26. Antal spune:

    Vad ca previziunile nu se adeveresc.
    In 2007 inca mai este deschisa publicatia.
    Adevarul e ca si eu fac la fel, dupa ce angajez pe cineva, mentin anuntul de recrutare, uneori chiar si pe un termen nedefinit.

Lasa un comentariu