18% si creste

Unul din cinci useri romani de internet foloseste adblocker si implicit nu vede reclamele care ruleaza pe siteurile din .ro. Stam bine in regiune, Polonia ajuns la 35% iar grecii, well, grecii sunt la 37%, germanii la 25%, americanii la 15%, britanicii la 21%. turcii la doar 6%, iar China se „lauda” cu 1%. In total sunt 198 milioane de utilizatori de internet in lume care au instalate adblockere, Romania contribuid cu 2 milioane la aceasta cifra.

Global industria de publicitate online va pierde incasa mai putin cu 22 miliarde USD anul acesta din motive de adblockere. Cam 30% din ce bani va face Google.

Mai tragic e daca ne uitam la dinamica, in ultimele 12 luni numarul celor care si-au instalat adblockere a crescut cu 41%. Enorm.

Sursa

34 Comentarii
  1. Cristi spune:

    Multi nu se gandesc ca pentru majoritatea publicatiilor online anunturile care sunt blocate sunt cea mai mare sursa de venit si uneori singura. Eu spre exemplu nu blochez decat siteurile pe care vad titlul si 5-6 bannere doar above the fold. Pt siteurile de genul acela, publicitatea conteaza mai mult decat continutul si in parerea mea merita blocate.

  2. Doru Panaitescu spune:

    Cristi: multi nu se gandesc… pentru ca nu sunt publisheri. De ce s-ar gandi? Ei se gandesc doar ca e o musca enervanta pe ecran (sub forma de banner) care uneori nu-i lasa sa citeasca ceva ce considera ca li se cuvine fara bani sau fara alt efort (autentificare, acceptare bannere in ecranul vizibil sau cel in care este continutul, asteptare cateva secunde publicitare etc).
    Din fericire paleta de posibilitati de publicitate a evoluat si este [aproape] pregatita pentru un colaps al bannerelor. Care nu va veni oricum prea curand.

  3. bogdan c. spune:

    La orice actiune exista o reactiune. Adblockul nu a aparut impotriva reclamelor, ci impotriva reclamelor enervante, cu sunet si care blocheaza browserul.
    Constat cu parere de rau ca se incearca tratarea efectului (retorica impotriva Adblock) in loc sa se trateze cauza (educarea publisherilor sa nu mai accepte reclame enervante).
    Probabil sunteti de parere ca doar unele siteuri depasesc masura, dar situatia e ca la concerte: din cauza unor nebuni care arunca cu sticle de apa nimeni nu mai are voie sa-si aduca apa in rucsac.

  4. Loser spune:

    Eroare de logica: „Global industria de publicitate online va pierde 22 miliarde USD anul acesta din motive de adblockere”.

    Nu poti sa pierzi ceva ce nu-ti apartine. Exprimarea corecta este: nu va castiga, nu va incasa, va castiga mai putin cu.

  5. Octavian spune:

    Alt punct de vedere e ca AdBlocker filtreaza userii care oricum nu ar da click, crescand ratele de conversii si ROI-ul advertiserilor. In alte cuvinte piata isi creste eficienta cu 20% (ro), 35%(pl), etc.

    Nu e foarte clar ca industria ar incasa cele 22 miliarde daca AdBlocker nu ar exista.

  6. Ciprian spune:

    Cand apare exces apar si solutii pentru stoparea lui, iar in Romania oamenii nu mai stiu ce inseamna bun simt si etica in nimic. Oamenii din publishing si nu numai, fac abuz de orice tactica, tehnica sau nisa descoperita iar apoi se plang ca nimic nu mai merge, doooh, pe bune!?. Daca maine de exemplu ar descoperi ca o tehnica noua ar fi ca atunci cand ajungi in casa unui om poti lipi reclame pe obiectele lui personale iar acesta va cumpara produsele marketate (iar tu poti plati oameni sa faca asta), in maxim o luna o sa ne trezim cu oameni care iti patrund noaptea in casa (in mod ilegal) pentru a iti lipi anunturi publicitare pe perna si pe periuta de dinti si atunci vor aparea senzori de miscare si gratii speciale la geamuri pentru stopare. Nu cred ca trebuie sa iti reamintesc niste cazuri :)

  7. orlando.nicoara spune:

    Bogdan,

    Iesi din turnul de fildes in care te-a ascuns adblockerul, reclame cu sunete in ro nu mai sunt de 3-4 ani. Iar reclamele alea enervante ar trebui sa fie limitate daca browserul accepta cookies.

  8. orlando.nicoara spune:

    Ciprian,

    Cum a fost cand te-ai trezit peste noapte ca ti-a crescut creditul in lei din motive de franc elvetian? Inmulteste cu 100 sau 1000 si cam asa au fost publisherii, dupa 2008, prinsi intr-un model de business (vand ziarul la taraba, vand publicitate in print) care nu mai functiona. Ca sa plateasca salariile au apelat si la online, inclusiv la formele agresive. Corect, ca unii nu s-au adaptat deloc, e alta discutie. Pe de alta parte constientizeaza cineva ce inseamna ca de maine sa-i dispara sursele actuale de informare? Da, stiu, toti cititi New York Times si WSJ.

  9. orlando spune:

    Loser,

    Discutabil, afisarile alea le apartin, daca userul nu ar avea adblocker atunci ar vedea afisari si implicit ar castiga niste bani, pentru ca vizitele se intampla/s-au intamplat. Am corectat ca sa fie mai clar, thx.

  10. Teo spune:

    Orlando,

    Ai dreptate. Au disp?rut reclamele flash cu sunet, doar pentru a fi înlocuite cu reclame video cu autoplay integrat (vezi sport.ro ?i alte publica?ii de acest tip). Din p?cate, suntem asalta?i de reclame netargetate (bineîn?eles existând ?i excep?ii) ?i cu valoare comercial? zero pentru utilizatori.

    De aceea, la instalare ?i activare, Adblock ofer? ?i posibilitatea afi??rii anumitor tipuri de reclam? conforme cu anumite specifica?ii: https://adblockplus.org/acceptable-ads . Dac? to?i publisherii ar respecta acele reguli (de bun sim?) cred c? nevoia de Adblock ar fi minim?.

    Pân? atunci, Adblock-ul va avea statutul de „Enabled for this site”.

  11. Yoda spune:

    Doua haioase pe tema asta:

    1) De vreo luna Firefox blocheaza mai nou by defalut Flash-ul. Inca vreo 15% gone.
    http://www.engadget.com/2015/07/14/firefox-blocks-flash/

    2) Pentru limba Romana, lista de filtre e intretinuta de Zoso:
    http://www.zoso.ro/pages/rolist.txt
    https://adblockplus.org/subscriptions

    How the hell did this shit happen? :)

    Publicitatea online sub forma de bannere e pe duca. La fel cum au existat pop-upere, pop-undere, redirecturi, new windows si alte rahaturi, si pana la urma au devenit toate istorie, la fel si astea video (chiar si upgradate de la Flash la HTML5) o sa ingroape toate banerele grafice.

  12. orlando spune:

    Aia cu zoso e haioas, el are bannere pe site direct din cod.
    Re flash, s-a trecut rapid la html5 sau bannere backup care nu sunt facute in flash.

  13. Mike spune:

    Faptul ca acum se plang de adblocker’s mi se pare ridicola. Ar trebui sa se gandeasca la faptul ca aceste plugin-uri nu au fost create din motive malitioase ci ca solutie la nesimitirea publisher-ilor.

    Politica mea in materie de reclame:
    – sta la locul lui si nu ma deranjeaza – il las in pace
    – se expandeaza full screen la incarcare + sunete enervante – pun filtru pe tot adserver-ul
    – ocupa mai mult de 50% din pagina? – filtrez direct domeniul/ip-ul adserver-ul
    – reclama video care porneste automat cu volum maxim la incarcare – block pe adserver

    Si asa mai departe.

    Pana sa nu apara reclamele astea enervante in urma cu cativa ani nu aveam nicio problema cu banner-ele. Ca sa citez din Mr. Z: „Agen?iile ?i publisherii au t?cut mâlc ?i au ignorat utilizatorii dispera?i, care au c?utat ?i g?sit solu?ii. ?i nu doar pentru acele dou? reclame, ci ?i pentru restul.

  14. George spune:

    Eu sunt total de partea creatorilor si am o repulsie agresiva, nu fata de userul adaptata (torrent, adblock etc.) ci de ala nesimtit, il stiti – ma pis pe continutul tau, gasesc in alta parte, nu ma intereseaza ca pierzi tu bani etc. – dar hai sa constinetizam ca nu te poti lupta cu asa ceva fara inovatie si investitie sanatoasa. Piata nu functioneaza pe baza de bun simt, iar bunul simt a lipsit si lipseste si pe partea creatorului si pe cea a consumatorului.

    E incorect sa te intrebi ce s-ar intampla daca maine ar disparea sursa de informare. Unde exista necesitate, vor aparea categoric solutii. Intrebarea corecta este „ce se intampla in momentul in care publicatiile cad pe capete asa cum s-a intamplat cu presa scrisa ?” Mi se pare aproape evident ca nu vor mai exista platforme de distributie locala facute pe genunchi, gigantii vor prelua infrastructura, iar vechile trusturi vor crea canale de distributie pe infrastructura gigantilor care isi vor lua partea. Inseamna asta ca vom primi continut mai calitativ ? Neah, oameni primesc ce-si doresc, daca si-ar fi dorit emisiuni, publicatii, radouri mai bune ar fi primit si pana acum, se va schimba doar modul de livrare al rahatului. Nimic radical nu se va schimba.

  15. ratonbox spune:

    Numarul persoanelor care folosesc AdBlock „din ciuda” cred ca este aproximativ irelevant pentru statistica asta. El oricum o n-o sa-ti cumpere niciodata din reclama ta, cu codul tau de afiliere pus in ea.
    Problemele sunt altundeva, si anume:
    – la site-urile care iti baga 10 js-uri de tracking care iti ingreuneaza de fiecare data load-ul la pagina.
    – la site-urile care iti pun filmulete cu autoplay pe o pagina cu un articol scris (autoplay e bun pe youtube si pe twitch unde te duci sa vezi un film, nu pe orice site irelevant unde iti porneste Gandul Live la incarcarea paginii).
    – ar trebui si creatorii sa inteleaga ca exista concurenta din ce in ce mai mare. Pentru entertainment, cum ar putea un user sa puna egal intre informatiile oferite de Engadget si cele de Go4it? Merita la fel de multa indulgenta din partea userului pentru reclamele intrusive?
    Vrei sa fii placut userilor? Vorbeste cu cei care vor sa isi faca reclama directa si scrie articole platite. Ah, e de munca? Boo hooo. Ah, trebuie chiar sa scrii ceva cat de cat bun in articol, comparat cu Google Translate-ul pe care il faci de obicei? Boo hoo.

  16. Ciprian spune:

    Orlando,

    Cand m-am trezit peste noapte ca mi-a crescut creditul in franci nu in lei, :) m-am regrupat, am analizat posibilitatile, am inceput sa trag mai tare si mai mult, sa caut alternative pentru a ramane pe linia de plutire si am ramas (nu m-am apucat sa cersesc pe strada). Cam acelasi lucru ma asteptam sa faca si cei din publishing fara sa fie neaparat nevoiti sa isi schimbe modelul de business (la partea de print este un pic diferita situatia, recunosc), trebuiau sa caute noi strategii si sa incerce sa se abtina de la abuzul de metode ieftine si puerile ce duc la „represalii”.

    Sursele de informare actuale nu trebuie sa dispara complet si nici nu se va intampla acest lucru, trebuie doar sa se curete ca orice industrie ce isi doreste maturizarea. Iar publicitatea nu va muri niciodata ci doar se va transforma in timp o data cu consumatorul, problema multor oameni din industrie este ca nu inteleg asta, nu inteleg ca „vechile metode” nu mai au succes pentru ca utilizatorul este mai diferit, mai educat si pentru ca in principiu oamenii sunt satui de ele pana in gat.

    Nu stiu cifre, nu stau cu ochii pe ele, dar in principiu observ schimbarile de pe piata din afara si lucrurile par destul de ok (chiar si la noi pe anumite planuri). Tuturor ne plac reclamele dar in momentul in care creierul uman este sufocat, reactioneaza instinctiv.

    Lasand de-o parte ideea de adblocker si display direct de reclame, abuzul despre care vorbesc se intampla peste tot, vezi remarketing-ul si cum initial pe utilizator il incanta sa vad o reclama la ceva ce a cautat in urma cu o zi, dar care incepe sa il inebuneasca in momentul in care nu mai scapa de ea timp de 2-3 saptamani in continuu.

    Abuzul nu a inceput in momentul in care nu au mai existat bani de salarii ci in momentul in care oamenii au devenit din ce in ce mai lacomi si au vrut din ce in ce mai mult si mai mult.

  17. Yoda spune:

    Sursele de informare actuale nu trebuie sa dispara complet si nici nu se va intampla acest lucru, trebuie doar sa se curete ca orice industrie ce isi doreste maturizarea.

    Bannerele reprezentau o metoda facila pentru micii publisheri sa-si plateasca (macar) gazduirea. Cand impresiile se duc la vale, CPM-ul si CTR-ul in balarii, micii publiseri, printre ultimii care mai aduceau content de calitate si original pe online, o sa dispara de tot. Pasiunea te tine pana cand scoti bani din buzunar sa platesti gazduirea si prelungirea domeniului. Da, poti folosi variante free, gen social media si blogging.com, dar cu alea chiar ca nu faci nici un ban si deci nici o sansa de extindere.

    Departamente de cersit au tot aia mari, Gandul Live, Sport.ro & shit, asa ca urmarea fireasca va fi disparitia graduala dar definitiva a contentului original si de calitate.

  18. Ciprian spune:

    1. Nu stiu exact in ce lume traiesti tu dar acea metoda facila inca exista si inca produce destul pentru a acoperi lejer gazduirea si multe alte lucruri. Vorbim totusi de 18% nu de 90%.
    2. Contnut original si de calitate nu prea mai exista pe toate drumurile de foarte multa vreme pentru ca nu prea mai exista jurnalisti, majoritatea celor vechi nu se adapteaza la nou iar majoritatea articolelor „originale” reprezinta de fapt reciclare si reeditare, iar cei care inca au puterea sa produca un continut valoros nu stiu de unde sa inceapa.
    3. In 90% dintre cazuri, site-urile din Romania nu isi cunosc utilizatorii/consumatorii de continut, scriu „pentru toata lumea” si scriu „ce prinde” = efect de miraj temporar. Ca in orice business oamenii nu vor sa cladeasca lucruri in timp ci sa dea tunuri pentru ca asa suntem noi.
    4. Daca ne-am axa pe nise de continut si am creea comunitati puternice cu informatie utila si unica, am putea vinde lejer produse si servicii dedicate acelor comunitati.
    5. Daca am creea experiente pozitive si personale, am avea sanse cu 100% mai mult sa vindem publicitate.

    etc.

  19. Secara spune:

    O intrebare buna ar fi cata educatie a fost facuta publicului, cat de mult s-a explicat publicului importanta reclamelor online pentru sustinerea continutului de calitate? Fie direct, fie prin intermediul asociatiilor. Cat de mult s-a investit in procesul de whitelist-ing?

    Si intrebarile la care nu prea avem raspunsuri, ar putea continua. Insa intrebarea cea mai buna e „Ce se mai poate face acum?”

    Anticipez ca, in stilul mioritic, unii publisheri vor recurge la cea mai facila masura pe termen scurt, si anume ca vom vedea continut publicat prin intermediul ad serverelor. Vrei sa citesti (tot) articolul? Dezactiveaza-ti adblocker-ul.

  20. bogdan c. spune:

    Orlando,

    Adblockul a aparut in 2006, deci acum 9 ani, pe vremea cand existau destule reclame cu sunet. Iar faptul ca au disparut de doar 3-4 ani din .ro este foarte trist.

    In alta ordine de idei, Adblockul a facut unele site-uri „frecventabile” => mai multe clickuri si afisari, altfel ar fi fost evitate in totalitate.

  21. orlando spune:

    Cati dintre voi aveti adblocker activat pe zf.ro si mediafax.ro? Hai, mana sus, sa vedem cati sunteti si care sunt argumentele (pe zf.ro am interzis formatele speciale si nu au rulat – poate cu mici exceptii – reclame agresive acolo. Iar Mediafax.ro e cam in aceeasi situatie.

  22. Yoda spune:

    @Ciprian, ma refeream la gazduire cu totul nu doar hosting. Afara un blogger mai rasarit scoate un salariu minim din reclame. La noi ca sa scoti asa ceva din reclame, deja trebuie sa fii premiat pe la nu stiu ce gale ale bloggerilor.

    @bogdan c. says: In alta ordine de idei, Adblockul a facut unele site-uri “frecventabile” => mai multe clickuri si afisari, altfel ar fi fost evitate in totalitate.

    Ce afisari daca nu se incarca reclama? Dar e adevarat ca le-a facut frecventabile, recunosc, am Adblock si-l folosesc in toata presa.

    A incercat cineva sa intre pe adevarul.ro fara adblock? Interstitial la emag 15 secunde, urmat de billboard above the fold. Iti dai seama cum e sa intri acolo pe 1280×1024 (http://www.trafic.ro/statistici/www.adevarul.ro/tehnologie/rezolutie) fara adblock?

    Gandul, pe aceeasi rezolutie: http://s22.postimg.org/86egw5xk1/gandul.png

    Exact cum „publicitarii” din lacomia lor au busit piata de publicitate dupa 2008, isi continua prostituarea si anuleaza orice sansa de redresare a publicitatii online.

  23. orlando spune:

    Ciprian,

    1. Nu cred ca poti spune ca toata piata s-a apucat de cersit
    2. De retargeting nu cred ca scapi daca e livrat prin google/facebook
    3. Exagerezi cu lacomia, e o problema de supravietuire, nu e nimeni lacom. Vrei sa vezi starea industriei media din .ro? Realitatea – Insolventa, Intact Publishing – Insolventa, EVZ si Capital – Insolventa, Adevarul – Insolventa, Mediafax Group – Insolventa

  24. orlando spune:

    bogdan c,

    Mea culpa, s-au rezolvat din 2008, de cand au fost implementate standardele IAB
    In 2006 era haiducie.

  25. Alex spune:

    Este o statistica interesanta. Insa am putea sa ne uitam daca este vorba de numar de browsere care folosesc Adblocker sau persoane. Caci sunt multe companii care au AdBlocker instalat pe server; dar acei useri folosesc si alte dispozitive si in acest fel vizualizeaza reclamele.

  26. Ciprian spune:

    Ai intrebat mai sus cine tine blocat Mediafax si ZF iar raspunsul este simplu si dureros pentru piata (din cauza unora platesc acum toti): cand instalez AdBlock in majoritatea cazurilor uit de el, il dezactivez pe un site doar in cazul in care imi creeaza probleme. Iar mamei i-am instalat AdBlock pentru ca unele site-uri ii omoara browserul si are un laptop antic. Pot sa pun pariu ca se aplica perfect principiul 80/20, pentru ca din cauza celor 20% care determina oamenii sa isi instaleze Adblock, sufera restul de 80% din piata :)

    1. Nu pot spune, dar nici prea multe nu au facut pentru piata.
    2. Retargeting fac oamenii prin platforme nu platformele de capul lor.
    3. Imi aduc aminte de vremuri in care oamenii isi doreau cresteri de 50 pana la 100% de la an la an cu toate ca erau pe profit cu mult, imi aduc aminte cum calitatea continutului a scazut vizibil pe an ce trece iar acele trusturi de media au ales sa ignore oamenii cu putere de cumparare, oamenii care stiu sa isi caute continutul in alte parti cand nu le convine ceva, oamenii care inteleg engleza si stiu sa fuga pe .com, oamenii care isi instaleaza adblockers acum, oamenii „educati” si da, pentru acesti oameni este greu sa faci continut, dar nu a zis nimeni ca este simplu.

    Oricum mie mi s-a parut intotdeauna absurd sa vinzi pachete de afisari si nu de click-uri.

    Inteleg scaderea pietei la nivel mondial dar ce incerc sa spun este ca vina nu este a utilizatorului si inca mai cred cu tarie ca lucrurile pot fi salvate sau reinventate („in afara” se poate) astfel incat sa produca suficient de mult venit, dar pentru asta ne trebuiesc oameni buni si vointa (la nivel de piata).

  27. Gabriel spune:

    Mie imi place cum face ZF reclama in ZF live. Program prezentat de Orange Romania. Am si retinut reclama. :))

    Este o reclama suportabila, de 5 secunde, care nu deranjeaza, nu tipa, cu sunet redus. Oricum reclama e la inceput, deci nu se intrerupe emisiunea dupa 30 de minute, 1 minut pentru reclama.

  28. […] ave?i chef de citit mai multe, vede?i articolul ?i comentariile de la Zoso, cele de la Orlando Nicoar?, Hotnews ?i altele de pe net. Nu numai articolele în sine sunt importante, ci ?i comentariile, […]

  29. Orlando spune:

    Nu poti sa blochezi un site intreg pentru o stire cu un titlu aiurea.

  30. Secara spune:

    Iata si inevitabilul, pe zona de mobile: Adblock Plus Finally Lands On iOS And In Google Play: As A Browser App. De aici: http://techcrunch.com/2015/09/08/adblock-plus-browser-apps/

  31. […] De data asta de la Comscore, adica standardul in materie de masurari web in SUA si nu numai, si Sourcepoint. Intregul studiu va fi disponibil in aceasta toamna, oricum cele 4 slideuri sunt suficiente pentru a confirma ce aflasem deja din precedentul raport. […]

Lasa un comentariu