„Nu e peste ca bibanu si mediu ca online-ul”*

Aseara, la evenimentul Orange MeetUp, le-am spus participantilor ca suntem inca o industrie rupta in fund, ca intreaga piata, media, creatie si ce mai vreti voi, abia o sa depaseasca 20-25 milioane euro anul acesta. Da, sunt de acord, potentialul e mare, suntem industria viitorului etc, etc, etc. Totusi, stiti cat facea tv-ul inainte de criza? ~ 1 milion euro pe zi. PE ZI. Acum face probabil ceva mai mult de jumatate dar asta tot inseamna ca se aduna +200 milioane euro pe an. Ca sa nu mai vorbim de world wide unde tv-ul face in jur de 1 miliard USD pe zi. Nu ajungem la 10 daca numaram playerii din ro care anul acesta vor face 1 milion euro. PE AN.

Norocul nostru e ca sunt altii mai rupti in fund decat noi, printul, carora le-a disparut 80% din piata in doi ani de zile. Pac-pac, cum ar zice un mult prea mediatizat personaj de pe la noi. De bine de rau noi vom iesi pe plus la finele anului, dupa doi ani extrem de dificili.

Ce nu am mai apucat sa le spun este ca desi suntem rupti in fund suntem extrem de fuduli. Nu e nimeni ca noi, la soare te poti uita dar la noi ba, vom face, vom drege … Putina modestie nu strica, iar inainte de a conta ca mediu ar trebui sa livram rezultate si sa invatam sa ne vindem. Dar despre subiectul asta in alt post.

In rest imi pare rau ca l-am contrat pe Sam de la InSites aseara, insa nu m-am putut abtine cand ne-a spus ca 2.85 milioane de romani folosesc retele sociale, tinand cont ca doar Hi5 are 4.1 milioane de useri in .ro, Hi5 care in studiul sau era trecut la „si altele” dupa MySpace (care nu exista in .ro), Netlog (care misca ceva) si Facebook (da, vedeta categoriei). Diferenta intre 2.85 mil si 4.1 mil (cifra publica, bazata pe masurarea „bob cu bob”) e mult prea mare, iese urat din marja de eroare. Si mai erau niste procente la care am dubii, 98% dintre useri au conexiune acasa sau 19-20% au smartphone-uri.

S-a discutat mult despre social media, unde prezentarea si discursul lui Sam au fost excelente – mi-a placut exemplu cu fotbalul, clubul din Bruges, si mai putin despre userul de internet. Detalii complete despre cum a fost gasiti la Titus.

* word of mouth autentic romanesc

33 Comentarii
  1. Razvan Tirboaca spune:

    Cred ca ar trebui sa ne uitam si la costuri.. cat investeste tv-ul ca sa faca 500k pe zi? Si cat ar face online-ul daca s-ar investi aceeasi suma de bani?

  2. Seba spune:

    @Razvan – eu cred ca romanul de rand vine acasa si se uita la TV, nu vine acasa si se da pe net, deci nu cred ca e echitabila comparatia

  3. […] De la Orlando am aflat ca aseara un reprezentant InSites a oferit o serie de date despre Internetul in Romania. […]

  4. add spune:

    deci am avut dreptate. am zis ca nu vin ca sigur o sa se vorbeasca numai speculatii si cifre din burta, ca nu sunt studii pe utilizatorul roman de internet.

  5. adu spune:

    am avut pân? azi un cont pe facebook pe care nu l-am folosit niciodat?. câ?i or fi ca mine care sunt num?ra?i ca utilizatori care vezi-doamne „folosesc re?eaua de socializare facebook”?

  6. Ionut Oprea spune:

    Salut,

    Cifrele nu au fost din burta, ci din studiul MCDC derulat de Insites si IAB Europe la nivel european, detalii gasiti pe blogul Online Meetup. Others 60% inseamna preponderent Hi5, probabil in editiile urmatoare se va vedea asta clar, cu Hi5 ca item separat.

    Apoi, cum zicea si Sam, studiul a luat in calcul populatia de internet de peste 15 ani, ignorand ce e sub. Astfel, la cei 5.7 milioane de utilizatori internet 15+ conform Forrester Research se pot adauga cei de sub 15 ani, si restul cifrelor incep sa fie comparabile, si sa nu se mai contrazica.

    Tb sa verific si sa revin despre consumul de acasa, insa in ce priveste folosirea smartphone-urilor, era vorba de 11% in randul utilizatorilor de internet fata de 14% media europeana, cu alte cuvinte nu stam chiar asa de rau la folosirea smartphone-urilor in randul utilizatorilor de internet, fata de restul Europei.

  7. Elena Cîrîc spune:

    Cred ca e important si momentul in care a fost derulat studiul, adica sfarsitul anului trecut, din cate am inteles eu. In acel moment, Hi5 in Romania avea mai putini utlizatori: 2,6 mil conturi active? ( asta am gasit intr-o prezentare a lui Mihai Dumitru de la Kinecto din ianuarie 2010: http://www.slideshare.net/mihaicd/social-networking-facebook-hi5-twitter-linkedin-in-romania )

  8. orlando spune:

    Elena, Ionut,

    Hi5 e masurat de SATI din septembrie anul trecut, au avut mereu peste 4 mil de unici cu un varf de 4.6 mil.

    Ionut,

    60% din 2.85 mil inseamna 1.71 mil, incerci sa-mi spui ca cei sub 15% reprezinta diferenta pana la +4 mil?

  9. Vlad Popa spune:

    Depinde ce a masurat InSites.
    Pentru Hi5, lunar, 4 mil sunt cookie-uri, oameni reali sunt cam 2,3 mil (conform planificatorului din sesame pentru 4 saptamani).
    Din ce stiu eu despre InSites e vorba de oameni reali, nu cookie-uri.

  10. […] Orland0 a folosit expresia “rupt in fund” pentru a cuprinde problemele acestei industrii, iar Bogdana Butnar remarca faptul ca online-ul romanesc a sarit niste etape, motiv pentru care are problema in a-si exploata asa cum trebuie toate atuurile. […]

  11. Hello everyone, Orlando,

    (I tried to understand the discussion but google translate is not 100%)

    Happy to see the discussion is going on, the conversation is working :-)

    I just wanted to get back to the beginning of the discussion about the number of Hi5 users, where Orlando feels that the figures we report are not right. I think we should see what we compare in terms of measurement and in terms of period. And if you look at it that way, we might both be right or at least less off in terms of numbers.

    To be clear on our study, which had a fieldwork in JUNE 2009.

    This is very important to take into account.

    For Romania we had 2035 participants and depending on the countries our sample is representative for the online country population being 15yo+. Its representativeness is controlled by quota management on the number of Internet users, gender, age, language, Internet/e-commerce maturity and broadband penetration. Various offline sources and statistics were used for calibration: random dialling CATI interviews, Forrester research data and national statistics.

    Based on the research we see that in Romania, among users of Social Networks sites, the group ‘other’ is very big, due to Hi5 not being listed. If we do the math we see that the actual number of users of Hi5 at that time (June 2009) will be around 1,7 mio for 15yo+ I’m sure the youngsters will add up to around 2 mio users in June 2009.

    Here 15+yo is also an important one to take into account.

    The figures are in line with what is available on different sites:

    Aug 2009: ARBOinteractive: hi5.com has 2.251.606 active accounts in Romania
    http://www.core-target.ro/internet/1513/arbointeractive-hi5com-has-2251606-active-accounts-in-romania.html

    Oct 2009: … but Hi5 boasted 2.3M users in a country of 21M …
    http://www.socialnetworkingwatch.com/2009/10/social-networks-baffle-east-europe-media.html

    Jan 2010: … 2.6 mio Hi5 active users …
    http://www.slideshare.net/mihaicd/social-networking-facebook-hi5-twitter-linkedin-in-romania

    I’m sure in the meanwhile they might have grown towards 3 mio or above but when comparing this number of users with the number of visitors I can only suggest to take into account the definition used.

    I know that different measurement systems have different ways of counting and possibly they work on a browser count and not unique visitor count !! The research is indeed individual internet users.

    I just wanted to point this out to underline the validity of the research project and we should consider different things when discussing about numbers.

    As for the smartphones 11% among the internet users in Romania owns one.

    Hope this clarifies and if anyone has questions sam @ insites . eu

    Regards, Sam.

  12. Ciprian spune:

    Salut Ionut Oprea si Orlando Nicoara,

    Vorbesc in calitate de user al internetului ce a fost prezent la evenimentul mai sus mentionat.

    Doresc sa povestesc evenimentul asa cum l am asimilat eu, pentru cei care si ar fi dorit sa fie prezenti la show dar care probabil au fost opriti de intemperii meteo s.a.s.m.d..

    Au fost in jur de 50 de persoane, 1 gazda, 4 invitati, vreo 5 tipuri de pateuri, 2 de prajituri, cola-fanta-sprite-cafea, proietor, televizoare si 2 boxe audio mari date la minim.

    Intai de toate Sam si a prezentat rezultatele studiului sociologic cu mult entuziasm, dorind parca sa dea un imbold oamenilor internetului sa miste muntii cu idei bune pentru ca useri exista.

    Apoi un baiat enervant (gazda) i a invitat pe scena pe Orlando, Ionut, Sam si o colega de a lui Sam(al carei nume nu l am auzit).

    Prima intrebare a moderatorului, care folosea accentul american fara sa aibe aceeasi indemanare si la traducerea din romana in engleza, a fost: ” dear orlando…ce parere ai despre datele sondajului, sunt aproape de ce stiai tu ?”…..Orlando spune ca nu e ok cu hi5 ul, ca are mai multi utilizatori decat reiese din sondajul lui Sam…si de aici scenariul este cat se poate de penibil….se discuta in contradictoriu pe date si pe procedura de sondare fara nici o finalitate pana cand nimeni nu mai intelege nimic(asta si din cauza ca engleza ii obliga sa vorbeasca mai putin)si piscoturile se termina ba chiar si apa plata……atunci mi am pierdut si eu rabdarea si am plecat mai bou decat am venit.

    As vrea sa stiu domnilor, daca asa se desfasoara toate intalnirile dumneavoastra cu publicul? Refuz sa cred ca obisnuiti sa va irositi timpul in felul acesta…dar am nevoie de promisiunea dumneavoastra ca data viitoare va fi mai bine…

    Domnule Nicoara, dvs trebuie sa mai promiteti ceva….ca data viitoare …intr o discutie „englezeasca” nu veti mai refuza microfonul care functioneaza…

  13. Interesant? viziunea de „outsider”, ?i la mine a fost cam la fel. Chiar m-am chinuit s? urm?resc discu?ia. A fost foarte frustrant fiindc? mi se p?rea c? Bogdana Butnaru (cea al c?rei nume nu l-ai re?inut) spune lucruri interesante ?i nu reu?eam s? aud decât jum?tate, a fost o experien?? a?a mai platonic?. Cred c? am ?i avut a?tept?ri mari… totul suna foarte promi??tor.

  14. orlando spune:

    Sam,

    thank you for your comment.

  15. orlando spune:

    Ciprian,

    la ce anume vrei sa-ti raspund? Eu am venit pregatit pentru o discutie despre userul de internet, in schimb s-a discutat despre social media. da, am spus si in post ca mi-a parut rau de interventia legata de Hi5, insa diferenta dintre cifre era/este mult prea mare si oricum m-am oprit cand am vazut ca se duce pe aratura.

  16. […] aici.Dupa cum a spus un fost Ministru de Externe “good point”. Interesant si follow-up-ul […]

  17. Limmonica spune:

    Sam,

    Thank you for your presentation. The InSite study was probably one of the most realistic market study that I’ve seen until now.

    Orlando,

    there are some ideas you need to take into consideration:

    1) When inside a group there is a person who doesn’t speak the same language as the group does, then the most sensed solution is to speak a language shared by all the members of the group. All this in order to have a two ways conversation. So after all, respect is just a mask of the practical. Of course, the major responsibility falls on Mr. Pricope’s shoulders, the event moderator, who didn’t sense the lack of practicality and didn’t insist to speak English. But probably Mr. Pricope didn’t read the definition of the word „moderator” and the organizers didn’t check on his qualifications.

    2) InSites study was based on real people (as Vlad Popa says, too) and BRAT numbers are based on cookies.

    3) At the end of the day, if we want to take advantage from the InSite study – an OutSide study for Romania -, I would warmly advise everyone to primarily consider the presented figures in the study as a refined result obtained through a process of questioning real individuals. Simpler: the worst case would have been to consider the InSites figures as a refining of the BRAT results and not as a competitor, as both studies do not stand on the same level.

    Thanks,M.

  18. Hi5 are 2,5-27 milioane membri acum. Este firesc sa fie 4 sau chiar mai multe milioane de unici care acceseaza site-ul.
    EU aseara eram conectat pe doua calculatoare si un device mobil numai pe un singur site (Facebook). Pe unul din calculatoare aveam doua browsere deschise.

    Iata de unde apar diferentele: SATI ieri m-a numarat de 5(!) ori, Insites m-ar fi numarat odata (daca as fi raspuns la chestonar).
    Un alt lucru la care toti ar trebui sa fie atenti cand cmpara cifre este limita asumata de metodologia unui studiu.
    Studiul Insites are la baza un chestionar, completat chiar de catre utilizatorul ales printr-o metoda de esantionare (nu ar eimportanta care pentru discutia de fata).
    Ceea ce declara utilizatorul poate sa difere radical de ceea ce poate inregistra un analizator de loguri.
    Utilizatorii uita (ca deh, suntem oameni) ce retele sociale folosesc. Pot sa nu fie atenti la intrebare si sa omita lucruri pe care le fac (nu neaparat din rea vionta), pur si simplu. Sunt convins ca daca Neogen si Hi5 erau listati individual oamenii le-ar fi incercuit. Sa fim sinceri, de cate ori bifati casuta other si mentionati o alternativa nespecificata in chestionar?
    Daca esti fan inrait Hi5 sau Neogen, faci asta, daca nu, e probabil sa nu mentionezi. Iata cum se pot explica aceste diferente destul de mari.
    In tot acest rastimp, SATI este un analizator de loguri. Aici apar alte categorii de erori. Eroarea data de duplicarea de browsere unice pentru acelasi utilizator, de cookie deletion, de sisteme de operare folosite, de nefunctionarea popup-ului de la Insites pe anumite browsere etc. Toate aceste erori pot vicia rezultatele comparativ cu realitatea atat la cercetarile pe baza de chestionar, cat si la cele pe baza de analiza de loguri.

    Va dau un singur exeplu: vom alege un site: http://www.pantelimon.ro. Un site dedicat oamenilor nascuti si crescuti in Pantelimon (cartierul este la alegere).
    Acest site are un trafic de 15.000 unici pe luna (din analiza de loguri), dar numarul de membri este probabil de 5000 (din declaratia proprietarului). Din acestia 5000, probabil 3500 il folosesc curent – asta ca sa fiu optimist.
    Daca luam cercetarea pe firul invers, al esantionarii si a aplicarii unui chestionar, ne reiese ca din 33% internauti (6 milioane) avem un esantion de 2000 de oameni. Deci probabilitatea de a-i nimeri conform unei calibrari corecte de 2.000/6.000.000. Cati din cei 6 milioane sunt din Bucuresti? Dar din pantelimon? Cati din cei din pantelimon vor nimeri in esantionul luat de cercetare in consideratie? Un sociolog cu putina experienta in esantionare poate sa ne calculeze destuld e bine probabilitatea. Puneti acum in loc de pantelimon si Bucuresti Hi5 si grupele de varsta si aveti raspunsul la inadvertenta din studiul lui Sam vs ce „ne zice” SATI.

    Probabil ca findingurile acestei cercetari au valoare la nivel european (agregat la cele 15 tari). Daca faci studiul la nivelul populatiei Europei, ma indoiesc sincer ca Hi5 iese in primele 10 retele folosite. Puteti sa cautati pe net harta tarilor haifaiviste (Venezuela, Brazilia, SUa, alte cateva tari latine, printre car esi Romania si cam atat). Romania este o tara cheie pentru Hi5, dar pentru restul tarilor europene (inclusiv cele din studiul Insites) nu prea. Banuiesc ca Sam a vrut sa evidentieze statusul Romaniei vs. restul Europei; sunt convins ca pe panelul de 400.000 de utlizatori romani erorile sunt mult mai mici si s-ar putea face harta retelelor sociale folosite inclusiv la nivel de … cartier cu o eroare acceptabila.

    Despre moderare si discutie in engleza vs romana nu ma pronunt, a trebuit sa fug la o alta intalnire, imi pare rau ca nu am amanat-o sa asist la discutie ca vad ca s-a dovedit a fi cu mici (sau mari) scantei care fac deliciul comentatorilor profesionisti posteveniment din blogosfera autohtona:)

  19. orlando spune:

    Monica,

    thank you for your comment, I will answer you on each point later

    Doru,

    in studiu apar 55% useri de social media, nu ies cifrele nici asa 55% din 5.7 mil inseamna 3.1 mil.. Iar ceea ce spui tu legat de cookies stii f bine ca intram in alta discutie legata de masurare in care apar si cati useri se afla in spatele aceluiasi calculator.

  20. Vlad Popa spune:

    SATI ofera si cookie-uri (partea de trafic) si oameni reali (partea de audienta).
    Publice sunt doar date de trafic.
    Se discuta acum sa facem publice si o parte din datele de audienta.
    Intr-adevar, acum, planificarea se face preponderent pe cifrele de trafic, nu pe cifrele din audienta in ceea ce priveste numarul de utilizatori.

  21. orlando spune:

    Limmonica,

    1. totally agree with you but if you were there you probably remember that Bogdana asked twice if we will discuss in English + I switched to Romanian because „rupti in fund” sound much better in our language.

    2. SATI has also a study based on demographics, a very good one, collected from all the sites that are at the moment in the system. And those demographics are not based on +2000 but +70,000 people

    3. is similar at SATI, they collect all the date individual. I’m not saying that InSites study is not good, I just want to point that we, as players in this market, have our own data’s and study’s with different figures.

    thank you

  22. Dragos spune:

    Limmonica,

    Se pare ca mai ai de lucrat la regulile dialogului, intr-un grup in care unul nu vorbeste romana, ii anunti pe ceilalti in prealabil ca ii invitati la o discutie in engleza. Daca accepta mergeti mai departe daca nu ii angajati englezului un translator. Nu pune proasta organizare pe seama invitatilor care au preferat limba materna intr-o discutie in tara natala despre o industrie si un user din ROMANIA.

    Mai penibil mi se pare ca mai si faceti caz pe chestia asta…stiam eu de ce am zis ca toate sindrofiile astea despre online sunt praf.

  23. Angel Petrescu spune:

    @dragos: nu ti se pare ca e un pic ciudat? ca vine cineva si ne da o lectie de sondaj? eu nu am incredere nici in sati nici in trafic.ro, etc… suspectez ca multe firme de genu asta au intelegereri cu trusturi mari gen pro… ca si unii si altii sa se vanda reciproc pe bani multi. iar orlando… cred ca si-a incasat o portie de realism. nu e doar el in online-ul asta. asa cum e el.

  24. Angel Petrescu spune:

    @dragos, ps: oare nu e cheste de bun simt ca unui invitat sa i se vorbeasca pe limba lui?

  25. Dragos spune:

    Angel, da mi se pare ciudat sa stii, si eu suspectez ca America este finantata de Rusia si Rusia de Coreea intr-o alianta impotriva Europei…

    Cat despre vorbitul in engleza si politetea, nu m-ai inteles, era o discutie cu un panel format 99% din romani, cu un public format numai din romani ce discutau despre userul din Romania din industria online romaneasca. Toate astea in Romania. De ce sa vb engleza si pentru cine? Ah, era un invitat de alta nationalitate, din politete organizatorii trebuiau sa cumpere mai putine ape si piscoturi ca sa le mai ramana bani si de un translator.

  26. Angel Petrescu spune:

    @dragos: trec peste prima idee ca mi se pare… bla bla… cat despre politete… parerea mea e ca ai nevoie de niste cursuri ;) nu vreau sa facem o polemica din asta. fiecare cu parerea lui. daca ai fi insurat si sa zicem ca fata ta ar veni cu un ungur la masa… si daca stii ungureste… ( si sunt convins ca mai toti stiau engleze…) nu ti se pare politicos sa vorbesti in asa fel incat si nea caisa sa inteleaga ce spui? ce vrei… romana nu e limba internationala inca…

  27. Angel Petrescu spune:

    ps: da, ii dau dreptate lui orlando ca a folosit o sintagma in limba romana care incerca sa exprime mai mult decat o putea face o engleza… dar in rest… scuzele mele.

  28. Dragos spune:

    Angel, ma faci sa imi pierd vremea si cu tine, de cursuri ai tu nevoie, probabil nu numai de politete cat si de maniere si poate si unul de logica. Daca ma uit bine nici cu frazeologia nu stai bine, esti haotic.

    Nu intelegi un principiu simplu de cauzalitate, nu toti invitatii si publicul aveau nevoie de acces la invitat si acel invitat avea nevoie de acces la discutie, therefor (hai sa sa iti placa si tie) accesul trebuia sa ii fie facilitat invitatului printr-un translator si nu invers.

    In alta ordine de idei o sa fac si eu sapt viitoare o conferinta despre programare cu 2 francezi (e de circulatie interantionala franceza) te astept sa fii politicos…

    Acum in concluzie, cred ca trebuie sa mai lasam pupincurismul asta fata de straini. Daca tu maine te duci la Londra la o conferinta nu o sa vorbeasca aia in romana cu tine, dar civilizati cum sunt o sa iti furnizeze accesul la discutie printr-un mijloc sau altul.

    Apropo de limba cu circulatie internationala, suntem in Uniunea Europeana si dupa cum stii, daca nu stii te documentezi, toate limbile tarilor membre sunt considerate limbi oficiale…

  29. Angel Petrescu spune:

    @dragos: „Apropo de limba cu circulatie internationala, suntem in Uniunea Europeana si dupa cum stii, daca nu stii te documentezi, toate limbile tarilor membre sunt considerate limbi oficiale…”… sigur si marmota e in UE :) hai bafte

  30. adu spune:

    Cred c? un plugin de wp care sa limiteze la 3 comentarii per articol per user ar avea mare succes.

  31. anca spune:

    iar englezisme?
    sunt satula de proiecte cu nume englezesc si continut romanesc.
    bine ca admiti ca suntem fuduli.
    fudulia si prostia fac casa buna impreuna.
    noi oricum copiem ce e dincolo..

  32. Orlando,

    Stiu foarte bine in ce discutie intram legata de userii din spatele calculatorului, gasesc in continuare acest subiect delicios si in 2010. :)
    Totusi, trebuie sa accepti ca atat SATI cat si Insites sunt cercetari cu limite. Aceste limite ale cercetarilor (scrise clar la sfarsitul fiecarui raport de cercetare) niciodata nu sunt mentionate in astfel de discutii, cu atat mai mult in astfeld e clinciuri. De aici apar diferentele (IMHO).
    Inca o data, in studiul ala oamenii declara pe propria raspundere. Nu am garantia ca toti respondentii stiu ce inseamna social media.
    Daca intrebi un esantion reprezentatv de romani care e diferenta dintre un browser si Google (chestia asta s-a facut afara cu rezultate cel putin hilare, probabil ca stii speta) nu cred ca am fi noi mai breji – la 99% acuratete. Probabil ca un utilizator roman nu asimileaza Hi5, Neogen, Facebook sau alta retea sociala ca fiind social media, dupa cum sunt si multi utilizatori care bifeaza „da” acolo unde de fapt ar trebui sa spuna „nu”. Fie din snobism, fie din nevoia de apartenenta la un grup mai elevat (si asta e un fenomen des intalnit la chestionare si cu care cercetatorii se lupta destul de greu).
    Parerea mea este ca mai multe studii dau mai multe date decat unul (nu ma incred 100% in ce imi furnizeaza SATI), si oricum nu trebuie sa te increzi 100% in niciunul.
    O sa verific aceste niveluri si la cercetarea facuta de Trafic.ro, sunt curios daca la ei in chestionar avem intrebari similare si ce rezultate au obtinut ei.

  33. […] adic? ?la pe care se presupune c? trebuie s?-l descoperim ?i s?-l cucerim) a postat deja un comentariu foarte gr?itor pe blogul lui Orlando Nicoar?. Ceea ce cred c? nu a în?eles Ciprian e c? […]

Lasa un comentariu