Transparenta sa fie!

Acum ceva ani, cand eram la Netbridge/Boom iar Vivi era un tanar pasionat de online lucrand la un proiect, Doizece.ro, in care credea mult, asa, acum cativa ani aveam cu el discutii dese legate de transparenta pe care o practicam la Boom. Problema lui era legata de contractele cu suma garantata (siteul primea o suma garantata lunar, indiferent de vanzarile realizate de regie pe acel site – metoda „patentata” de mine pe piata romaneasca) si de lipsa de transparenta practicata de regie.

Eu ii explicam ca siteul isi primeste suma lunara luandu-si de pe cap grija monetizarii, el imi spunea ca poate regia castiga mai mult decat ii da siteului, mult mai mult, eu ii spuneam ca regia isi asuma riscul sezonalitatii si al cash flow-ului, el imi spunea ca siteul trebuie sa stie cat produce luna de luna. Nu ne-am inteles atunci, fiecare avea dreptate in felul lui, el si-a mutat siteul la Arbomedia, apoi l-a vandut Neogenului. Si s-a angajat la Google in toamna lui 2005.

Au trecut aproape 7 ani de la discutiile noastre, insa mi-am adus aminte imediat de ele. Astazi Google domina segmentul publicitatii online cu aproape 50% din piata, AdSense-ul ruleaza pe milioane de siteuri/bloguri etc, practicand o politica lipsita de transparenta in ceea ce priveste procentul veniturilor pe care-l pastreaza/il platesc partenerilor. Abia luni au anuntat ca 32% din venituri il pastreaza ei, restul de 68% ajungand la siteuri. E un inceput, insa, apropo de discutiile mele cu Vivi, diferenta e data de faptul ca AdSense nu-ti garanteaza nimic decat daca esti foarte mare (vezi dealuluri facute cu AOL sau Myspace).

16 Comentarii
  1. dragos spune:

    modelul tau era sau este foarte bun pentru oamenii risk averse si era normal ca din moment ce iti asumi riscul sa nu dai mai departe detalii despre cum monetizezi. Pe de alta parte, mie Google mi se pare o solutie de run of networks pentru un business care se respecta, direct sales este cel mai sanatos, din multe puncte de vedere. Si, de l aun moment dat si cel mai profitabil

  2. marius ciocan spune:

    Deci vezi cum e? :)

  3. @dragos: Normal ca cel mai sanatos este sa iti vinzi singur publicitatea, mai ales daca ai un public de nisa. Adsense si vechiul Boom sunt solutii pentru cei care nu pot sa faca asta.

    @Orlando (off-topic): Cum comentezi clona nesimtita (dupa parerea mea) pe care a facut-o Neogen dupa Facebook in noua interfata „beta”?

  4. Val Voicu spune:

    Siteurile mici (chiar si de nisa) nu au nici-un viitor real in urmatorii 1-2 ani si asta se simte deja. Au ca alternativa fie google fie adnetwork care sa le garanteze niste sume pe care ei sa-si poata construi un business plan solid in eventualitatea dezvoltarii.
    Cunosc personal peste 50 de proprietari de siteuri mici si middle care nu o duc bine deloc zilele astea..
    Din ce vad la orizont nici siteurile mari nu vor sta ok mergand pe varianta „ma vand singur”
    – fara sa par subiectiv- se vor bate, cu google, yahoo, hi5, facebook…etc si le va fi destul de greu.. Unele trusturi de presa pierd teren grav pe online din terte motive..
    future will tel.
    Val Voicu

  5. Regiile .ro (toate din cate stiu) au garantat sume doar site-urilor mari. Deci politica e cam aceeasi :)
    AdSense nu iti garanteaza nimic dar „te baga in seama” si mai arunca si ceva maruntis daca te stresezi cu un blog sau un site de nisa.

    Apropo, acum mai garanteaza cineva la noi?

  6. Daniel spune:

    sincer mie mi se pare ca „68% ajungand la siteuri” e un procent urias, care nu cred ca ajung la toate site-urile.

    poate e un procent TOTAL … dar nu cred ca e un procent pe care il ia fiecare publisher din adsense.

  7. anca spune:

    Si totusi Vivi a scos la iveala cateva anomalii grave care se intampla pe plaiurile mioritice cu publisherii.ro si regiile.ro

  8. orlando spune:

    anca,

    era vorba de o discutie punctuala, nu a pus nimeni in discutie ce a facut Vivi sau calitatile lui.

  9. orlando spune:

    Ciprian, nu comentez in nici un fel

  10. orlando spune:

    Dragos, vorbim de .ro-ul de acum 7-8 ani, un .ro dominat de doua regii, Boom si Arbomedia, era foarte greu sa te vinzi direct la momentul respectic. Chiar si azi e dificil, in conditiile actuale de piata.

  11. orlando spune:

    Marius, ce sa vad? nu rulez Adsense pe siteurile Apropo sau cele personale :)

  12. orlando spune:

    Da Mircea, sunt regii care garanteaza

  13. orlando spune:

    Da Daniel, e o medie, un procent total, cel mai probabil difera de la site la site.

  14. CC spune:

    ehe…ce vremuri …cand era vivi tanar …hai ca m-a apucat nostalgia.
    buna sau rea, a fost o pagina din istoria internetului din RO. ce destin am fi avut azi daca la momentul respectiv piata era mai matura ?
    ce se intampla acum cu „sunt site si ma vand singur, ca ma pricep (e simplu, sunt pe nisha, clientii nu au cum sa nu ma vrea !) mi se pare mai degraba un echivalent pt : daca mor, macar mor pe mana mea”

  15. Florin spune:

    Mda… ce vremuri! Personal le asociez cu faptul ca eram cu 7-8 ani mai tinar.

    As avea o remarca la mesajul lui Val „Siteurile mici (chiar si de nisa) nu au nici-un viitor real in urmatorii 1-2 ani si asta se simte deja.” Sunt de acord cu el daca consideram ca banii vin din publicitate dar daca ne gandim la servicii eu chiar cred in teoria Long Tail.

    Personal nu cred ca industria Internet poate trai numai din publicitate . Cine nu incepe sa introduca servicii sau cine nu isi cauta parteneri de afiliere nu are sanse sa supravietuiasca on long term. Evident ca teoria asta nu se aplica si lui Google care este maduva Internetului… dar ca orice imperiu si Google isi va gasi la un moment dat sfarsitul..

  16. orlando spune:

    da Florin, de acord, cred insa ca doar siteurile de top din fiecare nisa, primele 5, poate 10, cele care au strans si masa de useri, vor reusi sa supravietuiasca. celorlalte le va fi greu.

Lasa un comentariu