Draga Tolo

Chiar daca nu m-am considerat niciodata  „smecher” sau „puternic” si chiar daca in postul tau nu faci referire (si) la mine (ai aprobat insa comentarii anonime care amintesc de persoana mea) incerc sa dau un raspuns cat se poate de explicit problemei ridicate de tine azi.

Iti scriu acest post, ti-l dedic chiar, pentru ca vorbesti in necunostinta de cauza si e pacat ca de la inaltimea ta sa nu vezi lucrurile marunte dar importante din cauza norilor la care ai ajuns dupa ce ai dat-o jos pe Ritzi. Pentru ca, vezi tu draga Tolo, aceste lucruri marunte schimba complet perceptia problemei ridicate de tine, adica, cum ar spune un ascultator de la radio Erevan, nu e Volga, e bicicleta si nu e de luat, e de dat. Dar sa le luam pe rand:

Cum nu te-am vazut nici pe tine, nici pe Gusti, nici pe Sorin la ultima AGA Sati, AGA la care s-a discutat subiectul o sa-ti spun pozitia mea, a companiei pe care o reprezint, referitor la monitorizarea publicitatii online. Am spus acolo ca sunt de acord cu acest demers in conditiile in care:

1. Vom vedea o interfata de la Spring (furnizor oficial SATI pentru monitorizare trafic si audienta) care sa fie utilizabila (tinand cont de experienta oribila cu actuala interfata, cea pt monitorizarea traficului cred ca cerinta mea e intemeiata);

2. Agentiile de publicitate vor suporta cea mai mare parte din costuri,  lucru ce a fost VOTAT de AGA SATI cu o sedinta in urma (tinand cont de costurile monitorizarii traficului siteurilor din SATI si a costului studiului demografic de audienta, costuri suportate de siteuri, e normal ca un astfel de studiu, necesar in special agentiilor, sa fie suportat de acestea tinand cont si ca nivelul sumei e mic comparativ cu nivelul la care au ajuns rebateurile in piata);

3. Monitorizarea campaniilor sa includa monitorizarea afisarilor si sa nu includa si monitorizarea clickurilor (daca te-ai pricepe la online ai intelege singur de ce am cerut acest lucru, cum nu te pricepi o sa-ti explic care e „reasonul” din spate: numarul de clickuri generat de o campanie e o cifra „sensibila” atat pentru agentie/client cat si pentru publisher. Prin publicarea acestui numar eu voi vedea ca o campanie, pentru acelasi client, cu aceleasi bannere si care se desfasoara pe Prosport.ro, pe GSP.ro si pe Sport.ro in aceeasi perioada, genereaza un numar de clickuri mai mare, implicit un CTR superior pe Prosport.ro. In momentul in care am aceasta informatie eu am un avantaj in negocierea urmatoarei campanii pentru acel client, avantaj care nu mai tine cont de trafic/audienta ci de un alt element pe care, noi, in industria asta mica de online, incercam sa-l minimizam, ma refer aici la numarul de clickuri. Asta una la mana, doi la mana, fiecare client, daca doreste, isi poate monitoriza indepedent clickurile din campanie folosind url-uri disticte pentru fiecare site in parte. E o metoda simpla pe care multi deja o folosesc, nu trebuie sa afle toata piata cate clickuri s-au facut pe campania x a clientului y. Asta e explicatia oficiala, sunt sigur ca in momentul in care vei intreba 10 clienti daca sunt de acord cu monitorizarea clickurilor, 8 iti vor spune ca nu sunt de acord, iar ceilalti doi care-ti vor spune „da” o vor face pentru ca au incredere in tine ca e un lucru bun. Mai sunt si alte explicatii pentru care nu dorim monitorizarea clickurilor insa o sa te rog sa le ceri consilierilor tai Gusti, Sorin si Arina (nu stiu exact care e ordinea) detalii, ar trebui sa fie capabili sa-ti spuna ce si cum;

4. Monitorizarea se va face pentru campaniile acelor agentii care sunt in Brat/SATI si participa, financiar, la acest studiu. De bun simt draga Tolo, de bun simt ca NU doresc sa aflati voi conditiile pe care le-am dat eu clientului x sau y (client direct) pentru a va duce apoi sa-i spuneti „iti dam dublu fata de cat ti-a dat Orlando” (exact asa am spus si in AGA si exact cum se intampla acum in piata).

Acum ca am lamurit pozitia mea/MPI referitoare la problema ridicata de tine sa mergem pe firul postului tau si sa analizam punct cu punct afirmatiile tale. Spui asa:

„BRAT, agentiile de publicitate si clientii doresc aplicarea sistemului de monitorizare a investitiilor in on line”

BRAT suntem noi toti draga Tolo, nu e doar GSP, in BRAT/SATI sunt sute de membri, publisheri, regii, agentii de publicitate, clienti care voteaza daca doresc sau nu aplicarea acestui sistem. Avem o AGA care hotaraste. Punct. Oricat de destepti si de smecheri si de puternici sunt baietii aia la care faci tu referire e clar ca nu pot influenta zeci sau sute de membri BRAT.

„Sistemul NET MONITOR exista, pilotul a functionat pe cele peste 300 de siteuri afiliate BRAT „

Draga Tolo, nu exista un sistem NET MONITOR, e un sistem „in lucru” iar noi, SATI, nu am vazut nimic pana acum, ti-am spus ca una din conditiile mele a fost sa vedem INTERFATA acestui sistem. Stii tu ceva dar, asa cum ti-am zis, nu e Volga, e bicicleta si nu e de luat, e de dat, s-au facut TESTE TEHNICE pentru a vedea in ce masura sistemul propus de SPRING da aceleasi rezultate (afisari/clickuri) ca si adserverele folosite de noi, playerii din piata.

„el costa aproximativ 100.000 de euro pe an, editorii ar urma sa plateasca sume de ordinul sutelor, iar agentiile citeva mii pe an”

La ultima AGA s-a stabilit ca agentiile sa spuna daca sunt de acord sa suporte costul de ~ 3600 euro pe an pentru acest studiu. Dintre cele prezente in sala o parte au spus da, o parte ca e prea mult, o parte ca se gandesc.  Practic Arina trebuia sa verifice cu fiecare in parte disponibilitatea de a plati aceasta suma, suma rezultata in URMA VOTULUI AGA.  Asa am si inchis AGA, Arina se duce si-si face temele si ne spune care sunt concluziile.

„Ceea ce se intimpla acum, cind agentiile sint nevoite sa se increada in raportari individuale de pe ad serverele furnizorilor, e ca si cum in televiziune datele de derulare a campaniilor ar veni de la posturile TV, si nu de la GfK … Lucru de neimaginat in 2009”

Well draga Tolo, daca pana acum ai aruncat pietricele in apa acum dai de-a dreptul cu bata in balta. Dar nu e vina ta, chiar nu te pricepi la internet, e vina „consilierilor” tai. Care consilieri ar trebui sa stie ca asa functioneaza chestia asta numita publicitate online. Fiind singurul mediu 100% masurabil publicitatea online este gestionata si masurata de asa numitele adservere, sisteme software capabile sa masoare afisarile, clickurile, sa genereze rapoarte, sa decida care banner trebuie afisat, sa faca targetarile geografice, de capping, orare, pe judete, pe orase etc. In toata lumea asta mare asa functioneaza publicitatea online, prin intermediul acestor adservere. Acum, aceste adservere sunt furnizate de playeri independenti sau de publisherii mari care si-au dezvoltat sau au cumparat astfel de jucarii. Google a cumparat Doubleclick, cel mai mare furnizor de astfel de solutii, Microsoft a cumparat Atlas, probabil al doilea jucator din piata.  Asa functioneaza lucrurile draga Tolo in anul de gratie 2009, cand cumperi publicitate de la Google iei de bune cifrele date de ei, cand folosesti DoubleClick iei de bune cifrele servite de acestia. Desigur, la fel ca si tine, exista clienti care nu au incredere ca siteul, care o fi el, ca e Google, ca e de la MPI sau de la flota GSP sau de unde vrei tu, ar livra afisarile sau clickurile contractate. Ei bine draga Tolo, niste baieti mai destepti ca mine si ca tine (da, exista asa ceva), au inventat asa numitele adservere pentru clienti. Principiu de functionare e simplu, cine nu are incredere in adserverului siteului, cumpara sau inchiriaza un third party adserver si isi GESTIONEAZA SI MONITORIZEAZA SINGURI campaniile. Sunt sigur ca pana si la GSP ati avut parte de asemenea clienti, noi avem lunar astfel de campanii, e dreptul lor, le rulam codurile third party si la final comparam cifrele, cat avem noi in sistem, cat au ei. Foarte simplu draga Tolo, chiar si la nivel de 2009!

Sa-ti spun si un secret, folosind aceste coduri third party eu, ca site, in functie de ce sistem folosesc, nu am acces la numarul de clickuri generat de campanie, e masurat doar in sistemul clientului.  Sa-ti mai spun un secret, probabil ca in 1-3 ani de zile cam toti clientii medii/mari vor folosi third party adserving ceea ce inseamna ca sistemul de monitorizare de la SATI nu va putea contoriza clickurile, adica mai citeste inca o data obiectia mea referitoare la monitorizarea clickurilor.

„iar in presa scrisa nu ar fi folosit AlfaCont sau alte institute independente”

Ce este AlfaCont draga Tolo? Aud? E un business PRIVAT care monitorizeaza publicitatea din PRINT? Adica sunt niste oameni acolo care iau la mana fiecare publicatie tiparita si masoara, „asta e una, asta e doua, asta e la primarie”. Pai bine mai draga Tolo, voi acolo la Brat, din 1900 toamna de cand functionati organizat de ce nu ati facut un sistem de monitorizare a publicitatii in print? De ce in 10 ani sau cati aveti de cand va masurati tirajele si audienta nu ati decis, „domle, noi suntem BRAT, trebuie sa avem un sistem propriu pentru a monitoriza publicitatea”? Ha? Online-ul e masurat de SATI, la nivel de trafic si audienta, de mai putin de doi ani in caz ca nu stiai. Pana la urma de cand e monitorizat printul de catre BRAT? Parca au fost 10 ani anul trecut?

Sa-ti mai spun ceva pe subiect draga Tolo, marea firma Nielsen (sunt sigur ca ai auzit de ea) are, prin divizia de online, Nielsen NetRatings, un tool de monitorizare publicitate online, tool care functioneaza total diferit fata de propunerea facuta de SATI. Nu-mi cere mie ca site sa bag cifrele in sistem, face el cereri catre sistemul meu, ca orice user si pe baza acestor cereri intocmeste rapoarte.  Sincer nu cred ca exista in acest moment nicaieri in lume o piata, o tara, in care monitorizarea pietei de publicitate online sa se faca pe principiul discutat de noi la SATI. Daca tu ai stiinta ca exista o astfel de piata in care fiecare site in parte isi baga toate campaniile, cu afisari si clickuri, intr-un sistem comun la care are acces toata piata te rog sa-mi spui si mie.

Inchei draga Tolo spunandu-ti ca iar, ca de obicei, iti ataci concurenta sub centura, in public, pe subiecte in care nu ai dreptate si cand de fapt nu e treaba ta sa ridici in discutie  subiectul. Sau daca tot ai fi vrut sa-l deschizi ar fi trebuit sa o faci in AGA SATI, nu la tine pe blog. Da, nu ai facut-o direct, ai facut-o indirect permitand sau postand comentarii anonime care nu au ce cauta pe un blog cu pretentii ca al tau. Daca nu ai fi fost trompeta portavocea (e criza mare iar eu sunt inca la birou la ora asta pentru a cauta eufemisme) unor persoane incompetente ce nu au fost capabile sa-ti explice despre ce e vorba lui x sau y pe acest subiect si ai fi gazduit pe blogul tau un „manifest” pentru monitorizarea pietei de publicitate, manifest propus de o agentie, de un client, de o organizatie, respectul meu pentru tine ar fi ramas nestirbit, la fel ca in ziua in care ti-am citit, acum multi ani, in Sportul Romanesc ancheta facuta cu Luminita Paul si refuzata la publicare de Gazeta Sporturilor.

In amintirea acelui Tolontan caruia i-am spus in 2003 ca internetul e viitorul si trebuie sa investeasca in el si cu certitudinea ca macar 0, (pune tu aici cati de zero vrei) 1 din ce reprezinta azi „flota” GSP mi se datoreaza si mie, inchei aici raspunsul meu catre tine, urandu-ti totodata o trecere cat mai usoara prin criza.

50 Comentarii
  1. cv spune:

    chiar asteptam replica, dar a meritat:) pot spune ca acum sunt mai lamurit, pt ca la tolo p blog s-au zis vrute si nevrute.

  2. dragos spune:

    Normal ca e o mare prostie ca in 2009 agentiile sau clientii care arunca chiar si un cent in online sa nu fie in stare sa lucreze cu sau sa citeasca rapoarte ale unui adserver. Aici e marea problema si multi isi ascund nestiinta prin „ne fura prin adserver” fara sa stie ce face un adserver.

    IMHO, daca ai suspiciuni cu privire la un soft inb primul rand inveti cap-coada ce stie sa faca pentru a putea sa spui raspicat adevaruri absolute.

    Iar solutia SATI sau a oricui e ca si cum in loc sa inveti sa citesti il pui pe unul sa citeasca pentru tine. Nemaipunand la socoteala ca, asa cum zici si tu, datele de campanii ale clientilor sunt critice pentru un business si confidentiale prin contract (banuiesc ca este o chestie standard si nu doar la mine in ograda :-))

  3. Mircea spune:

    Sincer, nu cred ca Tolo stie exact despre ce e vorba in propozitie. S-a trezit vorbind pur si simplu si acum descopera ca problema il depaseste. E pur si simplu o problema de defazaj. Vezi ca stii mai putine decat crezi dupa ce ti se explica. Dupa ce ti se explica elegant, evident :)

  4. catalin tolontan spune:

    Orlando, trec peste ironiile tale, inclusiv cele referitoare la Ridzi, trec peste cit ma pricep eu sau tu la net, la presa, la publicitate, trec dintr-un motiv simplu: nu acesta e subiectul.

    Subiectul e ca eu, in calitate de om din conducerea BRAT, am un mandat din partea celor care m-au votat. Alaturi de zeci de oameni, din CD, din aparatul tehnic si din comisiile BRAT, incerc sa duc acest mandat la bun sfirsit. A fost mandatul ca BRAT sa fondeze un studiu unanim acceptat de industrie, SATI de astazi. Oamenii din net stiu cum ai intimpinat tu acest proces care din fericire s-a finalizat si care a oferit un sistem devenit etalon, cu imperfectiunile sale firesti.

    Acum incercam, cu totii evident, cu opinii diferite, cu schimburi de argumente, sa lansam sistemul independent de monitorizare a campaniilor. Un sistem care sa garanteze integritate pe o piata care are un deficit de incredere din partea agentiilor si clientilor. Tu ai aceeasi atitudine ca si inainte de lansarea SATI.

    E dreptul tau de membru BRAT. Se va decide prin vot. Aceasta e tema. Ca eu nu ti-am pomenit numele, dar tu sari ca ars si vii cu mishtouri sententioase, „esti trompeta”, „nu e treaba ta sa ridici subiectul”, „de ce n-ati facut voi la BRAT de 10 ani…”, asta e o chestiune care nu ma atinge.

    Important e ca piata sa devina transparenta si vointa membrilor (editori, agentii si clienti) sa fie respectata.

    Multumesc,
    O seara buna

  5. orlando spune:

    Catalin,

    Subiectul e ca aceste lucruri nu se rezolva pe bloguri, se rezolva intre noi, in cadru AGA, ca de asta avem asa ceva.

    Faptul ca tu ai avut comentarii care ma atacau personal, la 2 minute de la postare, faptul ca lasi sa se inteleaga prin comentariile tale si prin afisarea acelor comentarii la tine pe blog cum ca MPI sau eu facem „combinatii” e o lovitura sub centura, nu ma asteptam de la tine la asa ceva.

    si fyi am sustinut cu ambele maini actualul SATI, iarasi stii tu ceva dar nu stii tot.

    seara buna si tie

  6. dani spune:

    personal consider ca pretentiile emise de tolontan sunt absolut absurde. nu ai cum ca publisher sa faci PUBLICE cifrele tale legate de campaniile clientilor. este absolut exclus sa se intample acest lucru. nu cred ca exista in lume o piata in care aceste cifre sa fie afisate public. nu vreti cumva sa spunem si cati bani luam de la fiecare client si ce rebate ii acordam si ce bonusuri??? asta asa, ca sa nu mai fie nici un fel de dubiu referitor la „cat da orlando” sau alte fraze celebre care umbla prin piata. ce aberatii dom’le….

  7. catalin tolontan spune:

    orlando: Episodul din 2003 e corect relatat de tine. Ai fost unul dintre oamenii care mi-a vorbit mult si bine despre net. Iti multumesc, am mai spus-o parca la o conferinta media si o voi repeta mereu. Acum insa nu vorbim despre persoane, despre institutii (MPI, gsp…), ci despre o institutie a industriei care trebuie sa mearga inainte.

  8. Heh spune:

    incredibil dupa explicatia lui orlando tolo raspunde tot din plop.

  9. Fluture spune:

    Domnul Tolontan se pricepe la orice: ministere, legislatie comerciala, contracte de servicii, cazuri penale, coruptie etc. Domnul Tolontan se duce la TV sa-si dea cu parerea despre aproape orice. Acum isi da cu parerea despre Internet, desi nu i-a cerut-o nimeni. Nu mai bine scrie el ceva lacrimogen despre Steaua, Bratu, Gigi sau Dinu? Multumesc.

  10. Arhi spune:

    Amin. De fapt nu, ca domnul Tolontan are un mandat, nu auzi bah Fluture? Adica na, nu conteaza ca habar nu are despre ce vorbeste, el are mandat, alea.
    Ah, dumnezeule, am uitat sa o dau anonima p-asta…

  11. Orlando, felicitari pentru replica. Eu nu stiu ce cauta Catalin Tolontan in chestiuni legate de internet. Este irelevant faptul ca este redactor sef la o publicatie sportiva, asta nu il califica sa puna probleme si sa manevreze decizii. Greseala cea mai mare cred ca este aceea ca omul este ascultat. Daca ar fi avut bun-simt fata de profesia pe care o are, nu ar fi profitat de ea in orice alt domeniu de activitate.

    Acest organism BRAT mi se pare o monstruozitate, sau cel putin pe cale sa devina. Daca actualele organisme ale statului inca nu s-au adaptat pentru verificarea si controlul din spatiul web, asta nu inseamna ca trebuie sa vina cativa destepti care sa zica „Gata, repede toti chilotii jos”.

    Ideile care ii trec prin cap lui Catalin Tolontan, fie ele izvorate din buna-credinta, frizeaza de-a dreptul cu politicile staliniste.

    Cred ca este timpul ca oamenii cu adevarat de online si cu analizele la zi sa inceapa sa ia atitudine pana nu e prea tarziu. Invers ca la fotbal, ca sa inteleaga si Tolo, BRAT-ul poate fi batut prin neprezentare.

    Cred ca cei mai multi bani platiti de advertiserii romani se duc la Google. Sa se duca Tolo la sediul Google in Mountain View, sa se prezinte ca redactor sef la gsp.ro si sa le zica „Repede, toata lumea chilotii jos.”

  12. bas spune:

    io nu s la birou da tot mi e lene sa caut eufemisme. esti un ofticat :)
    sunt 2 comentarii acolo, ma !

  13. Piticu21 spune:

    Draga tolo, daca te-ai pricepe la internet si n-ai scrie in urma unor discutii in care tu vii si intrebi: ce e asta? Ce scriu eu pe blog? Hai sa scriu ceva sa ma leg de ei, sa mai fac valva in piata, poate mai vin contracte si la noi …

    of… povestea cu vulpea. Si oricine mananca de cur pe oricine altcineva, diferenta e ca aici, e pe fatza, ca de aia e online

  14. Piticu21 spune:

    Tolo nu scoti in fata un sistem independent de masurare a publicitatii. Pentru asta exista agentiile care daca vor bine, daca nu vor iarasi bine, asta nu inseamna ca terbuie sa le obligi. E ca si cum le-ai vinde … hai sa va aratam ce frumos se vinde publicitatea voastra daca cumparati produsul asta de la noi.

    Ba, investitia in online unde dracu e in toata fraza asta? :) Publicitatea unde se vinde? Sau cum se bucura oamenii? Monitorizandu-i? Avem volumul asta?

  15. sorin spune:

    Uof ce nu mai suport eu in Romania – mancatul de fund si aruncatul cu coji de oua.

    Nu sunt deacord cu pozitia domnului Tolo, nici nu stiu ce face el pe online, dar era bine sa ca nici voi sa nu va atacati.

    Abia s-a inceput scoaterea unor bani pe online, o gramajoara micuta si anemica, ca au si inceput marele razboaie. In stilul asta speriem si cei mai voitori clienti, care sperau la o campanie publicitara pe online.

  16. QuadroQ spune:

    Cum ar veni ca: un articol limpede si bine motivat. Tolo, tu ce mai doresti ?

  17. Ciprian spune:

    Nu pot intelege ce cauta anumite personaje in conducerea BRAT?! si mai ales de ce in internetul romanesc sunt implicati uneori oameni care pur si simplu sunt paraleli cu domeniul? De ce toti cred ca daca au putin succes si fac un pumn de bani au dreptul sa vorbeasca despre online!?

    Si mai ales de ce aceste atacuri „copilaresti” in momentul in care piata publicitatii online din romania este abia un copil, mai ales avand in vedere ca inca nu exista un monopol…

    Singurul motiv pe care il pot gasi este criza si efectele halucinogene ale acesteia asupra unor oameni.

    Absurditati…

  18. […] pe care l-am lasat articolului lui Catalin Tolontan, precum si raspunsul lui Orlando Nicoara2, Draga Tolo.] Sunt de punctat si 2 lucruri importante ce preced ziua de ieri si implicit ce a scris Catalin […]

  19. adu spune:

    ‘opa! s-au acrit strugurii din via gsp?

  20. parvan spune:

    la tolo se pare ca se asteapta moderarea, incerc si aici …

    28 parvan Says: Your comment is awaiting moderation.
    September 8th, 2009 at 8:49 pm

    acum cativa ani (nu multi) piata online nu era o piata ci doar un grup de firme/oameni care se balacareau pe unde apucau.
    La initiativa unor agentii s-a reusit punerea la aceeasi masa a playerilor si s-au stabilit cateva obiective: trafic independent, profile de audienta, monitorizarea investitiilor, afiliere internationala. De atunci s-au realizat toate inclusiv un raport al cheltuielilor din industrie. De atunci piata a tot crescut. Partea de monitorizare campanii a intarziat pentru ca reperul initial a fost prea sus (Nielsen Net Ratings) si n-a fost finantabil, pentru ca Springul pe care l-am ales pentru trafic nu avea si solutie de monitorizare “ready”, pentru ca incercarile de livrare a campaniilor dintr-un adserver al agentiilor s-au impotmolit in diferentele la livrarea cod in cod, pentru ca interveneau probleme de capping, pentru ca adserverul suplimentar trebuia finantat.

    Intamplator stiu bine subiectul si chiar cred ca eram la un pas sa se intample singurele probleme ramase fiind cele organizatorice si tehnice, altfel cred ca buna parte din piata era deja convinsa ca includerea onlineului in competive reporturi nu poate fi decat benefica pentru industrie.

    Constat cu parere de rau ca s-a ajuns intr-un blocaj si din pacate constat ca si oamenii maturi care inteleg piata media tind sa radicalizeze pozitiile. Sincer nu inteleg de ce faci apel la “public” ca sa rezolve o problema a industriei. Sincer nu inteleg cum acuzatiile publice la adresa unui competitor sau altul ajuta industria? De ce a devenit imposibil sa rezolvati aceste lucruri INAUNTRU organizatiei in care din fericire e stransa industria? De ce trebuie sa dai mesaje catre agentii pe un blog cand evident ai multe alte canale la indemana?

    Sincer sper sa gasiti metode prin care monitorizarea publicitatii online sa fie posibila, dar mai mult decat atat sper ca “publicitatea online” sa fie suficient de matura incat sa-si rezolve problemele (mai mici sau mai mari) fara sa fie nevoita sa se autodenigreze.

  21. Tudosiei spune:

    Eu vad o parte foarte buna aici (din pozitia de observator pe care mi-o permite neimplicarea directa in industria online)!

    Unde ne aflam acum?
    In mijlocul unei (noi) dispute intre doi oameni care fac (si) online. Mult. Orlando si Tolo sunt chiar doi oameni care conteaza in piata asta si care pot influenta lucrurile (unii ar putea spune ca primul mai mult decat al doilea, sau invers, dar nu despre asta vorbesc).

    Uneori e nevoie si de astfel de lucruri, cum este aceasta disputa, ca sa se faca niste pasi inainte. Trecand peste ironiile inerente unei astfel de discutii, lucrul este incurajator.

    Uneori a fost nevoie de razboaie/revolutii sa se schimbe ceva. Pana acum, in materie de publicitate online a fost destul de liniste (sau cel putin asa s-a vazut de pe margine – locul in care ma aflu, la marginea domeniului astuia). OK! Acum a inceput un schimb de idei care sper ca va aduce ceva nou si bun industriei.

    Certati-va, va rog, duelati-va in argumente, bagati niste workshopuri, atrageti cat mai multi oameni din industrie in aceasta discutie/disputa, transati problema in ring daca e nevoie. DACA e nevoie!

    Partea cea mai buna e ca se va intampla ceva. Mai ramane ca acel „ceva” sa fie acceptat si recunoscut de toti jucatorii din piata.

    Dupa care toata lumea se poate intoarce la treaba!
    (istorie care s-a petrecut si in print. acum nu ne mai chinuim la subiectul „cum ne masuram”. toata lumea e croita pe proiecte care sa genereze succes. ceea ce e ok, ne ascutim zilnic creativitatea)

  22. oglinjoara spune:

    Ce usor fac ziaristii stiri senzationale din zvonuri. Mai, cum le stiu unii pe toate, cred ca daca se pune face el singur un ad server.

  23. […] edit] pozitia lui Orlando Nicoara, legata de cele de mai […]

  24. marie jeanne spune:

    Desi e un subiect pentru cei care se pricep, adica nu pentru mine, la nivelul perceptiei notiunii de transparenta imi pun urmatoarea intrebare: Cam cum se impaca o tirada despre transparenta (fie ea si raportata la o situatie specifica) cu neaprobarea trackback-urilor si comentariilor care nu contribuie pozitiv la „empowering-ul” respectivei cugetari?

  25. parvan spune:

    update: intre timp s-a aprobat commentul lasat aseara la tolo.

    tudosiei: nu e un inceput de demers, e doar o rabufnire in public inainte de o decizie. Demersul dateaza de ani, s-au scris briefuri, s-au cautat furnizori, baietii de la spring au adaptat o solutie ca sa fie „folosibila” la nivelul unei piete intregi…. Adi de la Brat se agita de mult timp… comisiile tehnice sau de negociere au tot cautat variante functionale, Oliver Pischke a tot venit in aceste comisii incercand sa-si adapteze/vanda produsul.

    Polemica asta pe persoane dusa in public nu naste decat argumentele celor care deja au sentiinte pentru un om sau altul … si nu intareste decat sentiintele ca presa sau TVul ar fi superioare onlineului.
    As spune ca dimpotriva … polarizarea acestei dispute omoara argumentele, pentru ca in momentul in care apar „tabere” e greu sa mai reziste argumentele care nu se raliaza vreunei tabere.

    Ex: la nivelul pe care-l stiu eu „solutia” avea o problema fix cu transparenta pentru ca introducerea codurilor pe bannere nu era asumata nici de Spring nici de Brat … si ramanea descentralizata undeva la nivel de clienti/siteuri…. unde mi-e greu sa cred ca poate fi unitara, functionala si obiectiva. Adica fix „sursa independenta” clamata de una din tabere ar fi ratata de adoptarea sistemului in care s-ar pune „stampila independentei” pe date furnizate de parti. Date care la acel momentul nu aveau o procedura functionala de verificare independenta.

    In plus povestea ca „disputa creeaza argumente” e valabila doar daca ne raportam la „nimic”. Ori aici e vorba de o dezvoltare a ceva existent. Trafic, audienta si profile exista deja, ca sa nu mai vorbesc de partea de print sau de single source. Mandatul de care vorbeste Catalin e unu de dezvoltare, nu cred ca e mandat specific de reprezentare a BRATului intr-o infierarea publica a membrilor „puternici si smecheri” pentru a pune presiune publica pe membrii „mai putin avizati” (in perceptia lui tolo).

  26. […] pe rand, ce spune Tolo, apoi raspunsul lui Orlando si declaratiile de sustinere ale lui Ionut, Val si Costin, stau si ma gandesc cand […]

  27. Orlando, tu ai mai multa experienta, poti sa ne spui daca in uk,de,us,ca,fr exista reglementari de genul propunerii lui Tolo?

    Daca as comenta pe marginea postului lui Catalin Tolontan, pot sa spun ca am ramas siderat de expresia „citiva oameni puternici si smecheri”. Modul in care pune problema lasa mult de dorit. Omul asta a inceput sa fabrice probleme din condei.

  28. md spune:

    O remarca pentru amandoi si orlando si tolo: va bateti degeaba pe publicitatea pe afisari. Asa cum a mentionat singur orlando „cand cumperi publicitate de la Google iei de bune cifrele date de ei”. Dar a uitat sa mentioneze ca Google vinde CLICK-uri domnilor, nu afisari! Atentie mare, ca dam exemplu Google, dar de fapt doar cand ne convine. Cand nu, facem strategii de genul „noi, in industria asta mica de online, incercam sa-l minimizam, ma refer aici la numarul de clickuri”. Ce chestie, noi ca si client incercam sa cumparam clickuri, iar voi ca si industrie ne vindeti tone de afisari! D-aia este mica industria de online de la noi, pt. ca nu e client oriented! Si pt . ca nu exista inca agentii interactive creative. Pun pariu ca marile agentii la care se refera amandoi este toata floarea ATL-ului din Romania!

  29. […] MediaPro Interactiv: Orlando Nicoara responded with a detailed post on his blog. He explained how SATI works, he explained how the Internet works and accused Tolontan of not understanding the market and  being misinformed by his employees, Augustin Roman and Sorin Danilescu. […]

  30. […] Contraargumente la articolul lui Tolontan: Costin Cocioaba si Orlando Nicoara. Au mai fost cateva, dar prea sub centura ca sa fie publicate. Cele doua de aici acopera, cred eu, […]

  31. Chibit spune:

    Reactia exagerata – exacerbata pe alocuri, imho – a lui Orlando imi da de gandit ca Tolo spune ceva care poate nu ar fi trebuit spus, insa ceva [foarte probabil] adevarat – n-ar putea durea (aka provoca o asemenea reactie) asa daca nu ar fi adevarat, nu? :)
    Nu stiu daca Tolo a facut bine ca a aprobat acele comment-uri (inclin, totusi, sa cred ca e un lucru normal acea aprobare), insa stiu sigur ca MULTE din commenturile aprobate mi se par din categoria „din gasca aplaudacilor”, atacuri la persoana incredibile si probabil josnice, pe care CHIAR nu ma asteptam sa le gasesc… aprobate pe ACESTblog :)
    Ca tot veni vorba, mi-s destul de curios de… aprobarea acestui atac la… acele persoane :-)))

  32. orlando spune:

    Chibit,

    pe acest blog nu e nevoie de aprobare decat prima oara, dupa aceea poti comenta fara aprobare.

    referitor la ce spui tu, la care dintre „aplaudacii” de mai sus te referi cand spui ca sunt „persoane incredibile si probabil josnice”? cam toti au sau au avut legatura cu aceasta industrie si sunt, mai mult sau mai putin, persoane cunoscute in piata.

  33. orlando spune:

    reactia mea exagerata este un raspuns la lovitura sub centura a lui Tolontan:

    – oamenii care au fost la ultima AGA (reprezentanti siteuri, agentii, clienti, regii) stiu ca am avut obiectiile mentionate mai sus referitoare la acest studiu, e simplu pentru ei de asociat „oameni puternici si smecheri” si cu persoana mea
    – aprobarea unor comentarii ca cele doua, in care sunt atacat de persoane ANONIME nu se face decat daca vrei sa arunci cu laturi
    – pune-te in pantofii mei, Tolontan, unul dintre cei mai puternici oameni din media romaneasca, te acuza, direct si indirect, ca blochezi transparenta online-ului, ca esti smecher, ca faci aranjamente etc, daca era oricine altcineva as fi ignorat, Tolontan este insa o voce in media romanesca, nu are voie sa se joace asa de usor cu cuvintele ca sa nu mai spun ca nu are voie sa fie atat de superficial in analizarea lucrurilor si sa dea el verdicte pentru ca „are mandat”

  34. Chibit spune:

    1) Te rog reciteste: nu persoanele sunt josnice, ci ATACURILE [personale la adresa lui tolo] sunt PROBABIL josnice. („probabil” pentru ca sunt intr-adevar simplu chibit in domeniu)
    2) poate ca nu are voie sa dea verdicte (daca da, intr-adevar :-> – nu-mi pare), insa postul TAU m-a dezamagit, prin lipsa acelui echilibru cu care eram obisnuit (de aceea am scris la tine si nu la el pe blog).
    3) Sunt la serv si scriu pe fuga, sorry ptr laconicitate, dar bottom line pare ca Tolo e revoltat justificat si ca postul tau, combinat cu-ale „aplaudacilor” si raspunsul lui echilibrat & elegant INTARESTE asta.

  35. orlando spune:

    Diferenta intre atacurile de la Tolontan si ce consideri tu „atacuri” de mai sus e ca aici cine a comentat si-a asumat identitatea. In restul nu prea mai am ce sa adaug, mai citeste o data ce am scris mai sus.

  36. Pareristu spune:

    Tot mai multi vin cu mirarea „Ce cauta Tolo in povestea cu Internetul?!? Habar nu are…sa isi vada de treaba lui.” Pai bine, domnii mei…dar voi ce cautati in „povestea asta cu online-ul”? V-ati nascut in direct pe YouTube sau ce va face pe voi mai in masura a da cu vorba decat e Tolontan? Sau poate unii erati online inca din 1800.
    In online cu totii invatam pe parcurs pentru ca totul este intr-o continua transformare…asa ca nu e cazul sa avem cate un „Guru” a carui opinie sa o printam in 600 de pagini si sa ii zicem Biblie. Tolontam si-a zis parerea, Orlando puteai sa iti zici si tu parerea simplu nu cu aere de acest Atotstiutor care il ia peste picior pe muritorul Tolo.

  37. orlando spune:

    Pareristu,

    mai citeste te rog o data, cu atentie, finalul postului meu, paragraful care incepe cu „Inchei draga Tolo …”

    Tolontan nu si-a spus parerea, a acuzat.

  38. orlando spune:

    Pareristu,

    inca ceva, da-mi voie sa cred, fara falsa modestie, ca ma pricep mai bine decat Tolontan la internet, asa cum el se pricepe la multe alte lucruri mai bine decat mine.

  39. Chibit spune:

    Orlando, una este sa te pricepi (cel mai bine, poate, desi auto-confirmarile astea personal imi displac) la internet si cu totul alta e sa incerci sa-i influentezi evolutia (in aspecte punctuale) a) in sensul corect, dezirabil sau b) in interes personal de moment sau de durata.
    O curiozitate: e adevarat te-ai opus [in mai mare sau mai mica masura], la fel ca in cazul subiectului curent, la nasterea SATI? Cel putin pentru mine unul, chibitul Cornel Bociort, asa rezulta din palida ta negare de mai sus.

  40. orlando spune:

    Cornel,

    imi pare rau dar discutam paralel:
    1. reciteste postul meu, primele 4 puncte, alea sunt argumentele mele, daca ai ceva de comentat pe ele te rog fa-o punctual
    2. am spus MAI bine nu CEL mai bine. Nu sunt eu ala care se pricepe cel mai bine la internet in tara asta, sunt altii mai buni.

    Si nu, nu m-am opus nasterii SATI, am sustinut proiectul cu ambele maini incepand din vara lui 2006 cand au avut loc primele discutii (proiectul s-a lansat in Noiembrie 2007).

  41. Chibit spune:

    re: 2) – corect, CEL MAI a fost *de mine* introdus, pentru ca in opinia-mi esti cel mai in masura sa aspiri la acest titlu.
    Iar re: ‘alegata’ opozitie la SATI – este cat se poate de relevanta in discutie.
    In fine, argumentele la care faci referire m-au convins si (mai mult) nu prea…
    Sper sa gasesc timp sa revin mai catre seara, consider ca e un subiect care merita. Si nu doar pentru publisheri sau ptr advertiseri – poate contribui – chiar substantial – la evolutia ‘sistemului’ per ansamblu.
    Cu conditia sa fie dusa echilibrat si pe cat posibil pertinent. [imi sta pe limba sa zic, nu ma pot abtine: … in stilul… completati fiecare, dupa preferinte : – )]

  42. Darius spune:

    Pe mine m? doare, în?elegi, m? R?NE?TE c? ai scris „implicit” cu „n”. Nu c? altfel n-ai avea dreptate.

  43. orlando spune:

    corect, corect, corect, scuze, mi-a scapat.

  44. gigi spune:

    Ce mai tambalau si ce de comentatori (cand e de scandal se gasesc care de te miri unde sa vina sa umple tribunele si sa scuipe ca la Steaua-Dinamo, putandu-se bineinteles jura ca de cand s-au nascut aveau scutece de la Orlando sau de la Tolontan..)

    ecuatia lui peshte este al naibii de simpla:

    Conflict -> Sursa? = X -> Motiv? = Y -> De jure? -> Z

    Z = AGA SATI
    Y = metodologie ad-uri bla bla
    X = Tolontan

    Atata timp cat Z este definit si in puterea exercitiului rezulta ca Y este obiectul reglementarii stricte de catre Z, iar X nu este decat o manifestare dezordonata cu caracter politic si in scop de creare de tensiuni in sustinerea unui punct de vedere ce beneficieaza de forta redusa (aka: insuficient argumentata/documentata SAU insuficient sustinuta SAU cu rezultate cunoscute ca insuficiente etc etc) in cadrul reglementat.

    Asa. Deci, pe scurt, obiectiv, teoretic, argumentabil, etc, aici Tolontan este vinovatul. Daca e sa fiu subiectiv, vazandu-l la multe emisiuni in care intra in piele de analist de orice (cum e creditul ala pt orice), probabil ca palaria asta noua a extins-o in orice domeniu si nu mai realizeaza ca in general doar fotbalul si politica se pot „argumenta” la televizor. Pentru restul exista cadre organizate.

    Mai departe, nu prea sunt multe de spus, decat ca sensul escaladarii este nul atata timp cat se va rezolva, evident, doar intre partile implicate in cadrul reglementat amintit mai sus. Restul, ceilalti (eu inclusiv) nu sunt decat gura casca atata timp cat nu iau parte la nicio activitate SATI si nici nu au vreo relatie cu acesta (iar daca au, dupa logica de mai sus, isi vor rezolva punctele de vedere la locul si momentul reglementat, qed).

  45. CC spune:

    Am citit cu greu toate comentariile (am avut mare rabdare). Multi clienti care investesc bani online si care vor site-ul prosport sau gsp in functie de preferintele personale sau care daca stiu sa faca login pe YM sau Hi5 inseamna ca stiu totul despre INTERNET, pe principiu ca ce naiba cat de complicat sa fie,doar nu oi fi eu cel mai prost !
    (sa stiti ca sunt si clienti de bun simt care solicita training-uri pentru a inteleage mediul online.dar nu despre asta e vorba)
    la fel si in posturile de mai sus…multi vad, putini cunosc, toata lumea se pricepe.
    1.pt @md – sa sti ca GOOGLE vinde si la click si la afisari, iar Google nu vinde numai Adwords/adsense, dar si bannere, chiar si proiecte speciale.(bani sa ai de investit !)

    2.raspunsul 15 de la TOLO e unul care calculeaza ca eficienta site-urilor se masoara dupa rata de click.(lasand chestiile tehnice la o parte, daca un client comanda 1000 afisari site-ul ii livreaza 3000 afisari, dar clientul plateste 1000, la final conteaza cat a platit el pe un click/lead etc – performanta la CLIENT, nu la SITE, nu ca a avut rata de click 1% sau 3%.

    eu vad problema mai mult la site-uri care nu inteleg ca nu conteaza afisari/click-uri, etc ci conteaza sa il faca pe client multumit (sa stea si in cap daca e nevoie) ca sa vina si data viitoare sa cumpere de la el.Restul sunt discutii si putem discuta ca la procesul etapei, cand era pana dimineata si conta cine striga mai tare sau numai ce zicea Ovidiu Ioanitoaiei.

    Sa ma chemati si pe mine cand Google o sa ne dea toate detaliile despre campaniile unui concurent de-al meu…aaa…si sa nu uitati VA ROG si de dreptul CLIENTULUI de a opta sa impartaseasca cu piata performantele campaniilor lui online.

  46. @CC: „si sa nu uitati VA ROG si de dreptul CLIENTULUI de a opta sa impartaseasca cu piata performantele campaniilor lui online” – Buna remarca!

    Dupa ce agentia si clientul pot pierde ore bune cu research-ul si indirect cu alti bani investiti in campanii anterioare, oricine poate veni dupa sa copieze modelul.

  47. md spune:

    pt CC: sa ne lamurim, ai o oferta de pay per click de la gsp sau prosport si nu stiu eu? Ca am incercat in zadar! Asa pe „proiecte speciale” gen sa nu iti dai seama la ce se refera banerul si sa accepte plata pay per click se mai gasesc, dar nu e in interesul meu. Serios, daca ai asa ceva da un semn cu un email si vorbim.
    ps: sunt client, deci am si bani!

  48. fanel spune:

    Pai si daca clientul isi verifica singur campania pentru ce mai e nevoie de brat/sati?

    Clientul se pune de acord cu site-ul isi cauta un sistem asemanator si se joaca in partida de 1 la 1. Gandesc corect sau sunt in mijlocul tarlalei de porumb cautand capatul?

  49. orlando spune:

    fanel,

    are nevoie de SATI ca sa stie unde isi posteaza publicitatea, are nevoie de cifre de trafic si de audienta pentru a seta mediaplanul. Daca el are un sistem propriu de adserving atunci nu mai are nevoie de sistemul de monitorizare de la SATI.

Lasa un comentariu