Guest: Cugetari despre (punct) ro

Daniel Buca

Ezit de mult sa scriu acest articol din foarte multe motive dar nu ma pot abtine sa nu raspund invitatiei lui Orlando de a publica guest posts.

Acum cativa ani stateam cu un bun amic si discutam despre ce urmeaza sa se intampla pe .ro si ne amuzam vazand ca oamenii importanti din online-ul romanesc sunt doar o mana de oameni. De atunci au mai crescut cateva degete la acea mana dar tot o mana de oameni a ramas. Am toata aprecierea pentru acele degete dar ma doare sa vad ca sunt totusi atat de putini.

Acum stau si privesc online-ul romanesc din ambele parti ale geamului (si din afara si din exterior) si incerc sa imi dau seama ce nu merge, unde se strica mecanismul motorasului care ar trebui sa ne duca departe.
Acum avem de toate, avem investitori, avem un users pool destul de bun (in niciun caz 12 mil dar oricum stam bine), avem bandwidth ieftin si hosting de calitate dar ceva tot nu merge.

In incercarea mea amatoriceasca de a diagnostica aceasta problema am ajuns la cateva concluzii pe care vreau sa le impartasesc cu voi:

A. Lipsa oamenilor calificati pentru pozitii de middle si top management

Asta cred ca este cea mai mare problema a noastra. Nu avem oameni cu experienta, nu avem oameni care sa-si doreasca sa invete dincolo de pragul suficientei. Sunt oameni buni la un nivel al carierei dar care nu sunt incurajati sa evolueze. Nu investeste (aproape) nimeni in traininguri pentru ca piata de munca
e instabila si gradul de retentie al angajatilor e foarte scazut si o investitie in traininguri nu ar fi profitabila.
Foarte putini din managerii actuali stiu sa faca coaching.

Stateam zilele trecute si ma gandeam ca o foarte mare parte din project managerii de proiecte online sunt oameni care nu sunt pregatiti pentru acest job si nici nu vor sa invete prea mult. In acelasi timp sunt acei project manageri buni dar care, in destul de multe cazuri, ajung sa lucreze in companii unde sunt pe aceeasi
pozitie cu oameni care habar nu au ce inseamna managementul unui proiect online si uite cum revenim la problema cu retentia angajatilor.

Nu vreau sa ma gandesc ce ar insemna sa ma apuc sa caut un om pentru pozitia de community manager.

B. Dorinta de prea mult
Datorita naturii job-ului meu am cunoscut destui oameni care au o idee si vor sa faca un proiect online.
Am fost uimit sa observ ca toti viseaza milioane si milioane. Probabil rationamentul care se creeaza in mintea multora este: in online se scot bani -> ce fac eu (ce copiez) ca sa scot si eu bani repede si mult.
Surpriza: lucrurile nu merg intotdeauna asa.

Tocmai din aceasta cauza avem o groaza de proiecte identice care merge pe aceleasi retete si se bat pentru aceleasi nise fara a se gandi prea mult si la lungul drum intre idee/initiativa si contul gras din banca.

C. Teama de a fi „furat”
Am intalnit si acest gen de oameni: au ei o idee tare de proiect dar nu discuta cu nimeni pentru ca cineva le va fura ideea. O vor face ei candva … Sunt sigur ca in felul asta au murit multe idei bune.

D. Lipsa inovatiei, teama de inovatie
Am inceput cu o problema foarte grava si vreau sa inchei cu una la fel. Stau si ma uit la site-uri mari care au in spate un suport financiar destul de mare si raman uimit ca ele totusi nu evolueaza spre directii pe care eu le consider naturale. Intotdeauna se prefera sa se mearga pe drumuri batatorite si orice risc potential este eliminat din start.

O groaza de internauti romani au conturi pe linkedin, facebook, hi5, myspace si altele. La noi ce se intampla? Nimic in aceasta directie. Unii raman la acelasi stadiu ca acum cativa ani, unii dau din groapa in groapa, altii fac pasi marunti si timizi dar trec cu vederea lucruri marunte si deranjante (ca un search care nu functioneaza bine de cand au lansat si eterne probleme de hosting, peering, etc).

Pe segmentul de business, in special imm-uri, ne invartim intre cateva site-uri care cloneaza functionalitati de pe site-uri mari si atat. Singurele proiecte care se misca pe acest segment sunt cele de continut dar nu este suficient. Unde sunt acele proiecte care sa ofere servicii utile firmelor din Romania? O bursa de bartere, un engine de matching intre potentiali parteneri de afaceri, etc.

Aceleasi lucruri se pot spune si despre alte domenii: turism, comert online, educatie, medical, etc. Numai despre comert online as putea scrie o carte despre ce se poate astazi.

As putea dezvolta mai mult pe aceste subiecte dar am s-o fac doar daca e un subiect de interes. Poate exagerez eu, poate nu am eu suficiente informatii, poate sunt prea pesimist. Astept comentariile voastre :)

4 Comentarii
  1. Alex Visa spune:

    Trist dar adevarat.

    Foarte bine punctate problemele de baza ale .ro-ului.

    Ce este cel mai important este sa „don’t give up”. .ro a fost si inca mai este o mare jungla. O jungla in care incet incet se face liniste si ordine,

    E de munca? Ooooh, da, multa munca, dar asa cum spui si pe http://www.rockmedia.ro/strategy/for-those-about-to-rock/ treaba incepe sa se faca.

    Multa bafta,
    Alex

  2. Daniel Buca spune:

    As vrea ca peste ani sa privesc in urma zambind la ce discutam acum :)
    Cred ca daca am fi mai uniti am rezolva o parte din aceste probleme. Eu am ajuns la stadiul in care as fi dispus sa „arunc” sfaturi in stanga si-n dreapta, poate poate se prinde ceva .

    In alta ordine de idei: pe rockmedia.ro (compania la care lucrez) postul respectiv este scris de Rachad El Jisr.

  3. gigi spune:

    F adevarat. F adevarat si ce zice Alex, adica „Trist dar adevarat” :)

    Mai mult, internetul INCA e privit ca o jucarie in RO de catre factorii de business. In afara de media care a inceput de multicel sa prinda radacini sanatoase pe webul romanesc, in rest daca spui internet la o cina de afaceri obtii cate un zambet relaxat ca si cum ai vorbi de origami (si niciunul nu e japonez sau pasionat).

    Pe de alta parte, exact cum spune si Daniel, este o penurie de oameni specializati in domeniu. Si, de asemenea exact cum a amintit si el, cei care se afla in momentul de fata in domeniu sunt ori adaptati ori reformati. Cel putin aici momentul este sincronizat cu cel al lipsei initiativei investitionale, altfel apareau altfel de frustrari :) care, parerea mea, nu vor intarzia sa apara pana la un matching v1.0 pe webul romanesc ;) Un T1.

    Totusi, exista cei de care spunea Daniel, si anume cei care „au ei o idee tare de proiect dar nu discuta cu nimeni pentru ca cineva le va fura ideea. O vor face ei candva” sau care au incercat sa faca dar puterea lor a fost mult prea mica pt a iesi ceva. Numai pe acest blog sunt cativa, printre care ma numar si eu, numai ca am renuntat in favoarea sigurantei profesionale. Rezolvarea va aparea tot in T1 de care ziceam mai sus.

    Pana atunci mai mult ca sigur vor aparea si surprize :) Ca de ex cea pe care o tot pregateste Orlando, suntem curiosi cat mai intarzie si despre ce este vorba :)

  4. 111case.ro spune:

    Acum 4 ani in Romania inca se plateau bani grei pentru o conexiune buna la internet. Explozia reala s-a produs in ultimii 3 ani. „users pool destul de bun” are cca. 12 luni vechime iar „bandwidth ieftin si hosting de calitate” cca. 24 de luni. Investitori reali in online au aparut abia anul acesta (Alexis Bonte, seedMoney……). Este prea devreme pentru proiecte bune si idei geniale. Online-ul este inca intr-o forma incipienta in Romania. Eu cred ca anul viitor peisajul se va schimba drastic iar site-urile cu adevarat valoroase vor apare mult mai usor.

Lasa un comentariu