greenfield sau buy?

Am vazut ieri un comunicat de presa al celor de la Millennium Bank cum ca dupa prima jumatate a anului si-au depasit estimarile, se dezvolta, se consolideaza (au ajuns la 204 mil euro, crestere de 150% fata de 31 dec 2007) si sunt pe minus doar datorita investitiilor masive facute de la intrarea pe piata.

Daca va aduceti aminte Millennium Bank a intrat in finala pt BCR castigata in final de Erste Bank dupa ce austriecii au platit 3.75 miliarde euro pt un pachet de ~ 62% din actiunile bancii romanesti. Daca Millennium a fost in finala inseamna ca era pregatita sa plateasca, cred eu, 2-3 miliarde euro pt BCR, insa au pierdut, s-au dus acasa, s-au intors si au inceput de la zero, iar acum spun ca au cresteri peste estimari si pierderi de doar 13.6 mil euro.

Am dat stirea despre Careerbuilder acum cateva zile si ei au preferat sa intre de la zero pe o piata, cea de recrutare online, dominata agresiv de eJobs si Bestjobs.

In mod normal cumperi un business cand pretul de achizitie e mai mic decat costul pe care l-ai avea cu dezvoltarea lui de la zero si atingerea pozitiei pe care o are viitoare tinta. sau cand nu ai timp de asteptat :D

tinand cont de criza (ceea ce inseeamna preturi mici adica buy pt cine are cash) de piata internationala, in special din SUA, credeti ca in acest moment e mai bine sa o iei de la zero cum au facut Millenium Bank (e adevarat, obligati de pierderea BCR) si Careerbuilder sau sa cumperi? daca si argumentati punctul de vedere ar fi excelent.

13 Comentarii
  1. matei spune:

    dezvoltarea de la 0 are avantajul controlului costurilor si al nivelului de dezvoltare din mers. practic te intinzi cat vrei, masurand fiecare pas pe care il faci. cumparand, te expui riscului de supradezvoltare pe o piata in cadere (din cauza crizei).

  2. Cred ca e foarte departe comparatia. Achizitia unei banci vs achizitia unui site trebuie analizate/comentate separat.

    Privind in general, eu as incepe de la zero pentru ca sunt tanar :) dar sunt sigur ca miscarea corecta ar fi sa cumpar si sa imbunatatesc! Asa m-as focusa pe mai putine lucruri de facut => le-as face mai bine.

    Intrebare: Tu de ce n-ai inceput de la zero in 2006?

  3. twotimesbaby spune:

    oamenii sunt mai ieftini decat toata institutia. se cumpara oameni cheie de la concurenta si cu ajutorul lor se reconstruieste firma. Eu asa as face …

  4. Ionut Oprea spune:

    Nu cred ca sunt comparabile cele doua cazuri. Pentru Careerbuilder, vorbim de online, unde evident balanta e inclinata spre a construi de la zero, pentru ca mai e loc suficient la calitatea serviciilor, motiv pentru care nici nu prea ai ce cumpara. Iar in cazul Careerbuilder nici nu e chiar construire de la zero, pentru ca produsul e deja gata, la un nivel calitativ excelent, trebuie doar localizat.

    Asadar, discutia la CB este intre costurile de achizitie a brandului si bazei de utilizatori si costuri de marketing pentru a atinge rezultatele respective. Costuri care cresc pe masura ce trece timpul si odata cu fiecare mare jucator care intra pe un anumit segment.

  5. Bogdan spune:

    @Ionut

    „evident balanta e inclinata spre a construi de la zero” – oferind aceleasi servicii, pe aceeasi piata, mai ales in situatia exceptionala in care angajatii nu isi posteaza CV-uri pentru ca nu sunt multe firme inscrise pe site, iar firmele nu posteaza anunturi pentru ca nu sunt CV-uri ? Nu e asa de usor pe cat pare, uita-te la alte cazuri care pompeaza marketing la greu si nu se pot apropia de locurile 1-2.

    @Orlando

    prezinti doua alternative clasice, dar nu iei in considerare si varianta urmatoare: ce se intampla daca nu ai ce cumpara ? Sau daca cel care ar avea ceva ce te-ar interesa nu vinde ? :) Este interesant ca piata de la noi pare a avea inca suficient potential incat si pe segmente ce par saturate in momentul asta oamenii sunt dispusi sa inceapa de la 0, pentru ca din calculele lor reiese ca banii investiti vor fi recuperati, chiar daca sunt mai multi decat in varianta ideala.

  6. orlando spune:

    Razvan,

    o sa povestesc candva de ce am venit la Mediapro in 2006

    Ionut,

    da, sunt doua industrii total diferite, nu am facut eu precizarea, ma interesa partea de online, de la zero sau buy?

    Bogdan,

    da, mai sunt si alte variante, cumperi pt ca scoti un concurent de pe piata, cumperi pt cota de piata, cumperi pt consolidare etc. referitor la ce investitii, da, daca vorbesti de internet in .ro e inca o piata imatura cu lideri temporari, vezi top 10 siteuri de acum 3 ani, 2 ani, un an

  7. la plaja spune:

    de ce Millennium Bank nu au cumparat Banca Transilvania cum se zvonea…
    multi angajati de la BT au plecat la MB

  8. Catalin spune:

    Orlando,
    Interesant subiect. Depinde de domeniu. In finante as cumpara, recuperarea decalajului fata de primele locuri este greu de realizat. La o marja de profit de 5% sa spunem (procent luat aleatoriu), e bine daca in doi ani de la greenfield ii scoti, dar ii vei scoate din active de cateva sute de milioane, imprumuturi similare. Doar comparativ, BCR, liderul bancar, are active de peste 17,5 miliarde de euro.

    De fapt, in ambele domenii conteaza foarte mult baza de clienti (englezii spun „i’m selling you 1.000 mortgages”, nu stiu cum ar fi in romana) respectiv utilizatori. Daca as fi Millenium in 2007, dupa ce am ratat BCR cu doi ani in urma, as intra de la 0. De asemenea si pentru Careerbuilder, nu am ce cumpara, sau nu se merita investitia, greenfield, chiar si daca vei fi ultimul din 20 de companii pe segmentul tau. Profit sa iasa :)

  9. Andrei spune:

    Exista cursuri in marile universitati si foarte multe carti scrise pe aceasta tema. Depinde de foarte multi factori, atat interni cat si externi. Departamente intregi analizeaza si de multe ori calculele au dat gres.
    Va recomand un cors la INSEAD – „Managing Partnerships and Strategic Alliances”. Apoi puteti continua cu altele. Dar aveti grija, Romania este o piata atipica pentru moment, dar va puteti pregati pentru viitor.

  10. lucian.sarbu spune:

    Cele 2 cazuri trebuie tratate diferit. In cazul CareerBuilder, acestia se pregatesc sa intre pe o piata marunta, inca imatura, pe care ar putea-o inghiti dintr-o hapaiala numai cu ceea ce le ramane pe o masea de la profitul din situl-mama. Decizia lor de a lua cativa insi si de a da drumul de la 0 e logica deoarece pe o asemenea piata au forta sa ajunga imediat in coasta E/Bestjobs si, in maxim 2 ani, sa ii depaseasca. Probabil ca toata investitia va fi de ordinul X. Daca ar fi vrut sa cumpere cu siguranta li s-ar fi cerut X x 10, ca asa-i romanul.

    In cazul Millenium treaba e diferita pentru ca vorbim de o piata de cateva miliarde bune de Euro / an (piata creditelor). In plus, piata este intr-o efervescenta nebuna, chiar si in conditiile in care BNR se chinuie sa limiteze foamea de imprumuturi a romanilor. Decizia lor de a intra de la 0 e si aici justificata. In primul rand cand a fost discutia cu BCR nu sunt convins ca nu au venit pe post de papagali, ca sa se bage-n seama si sa-si faca un pic de publicitate. Multa lume a zis la vremea respectiva ca tipii astia au venit aiurea la licitatie, ca oricum nu aveau nici o sansa. In al doilea rand evolutia lor de la intrarea pe piata arata ca sunt o banca interesata aproape exclusiv de creditare, portofoliul lor de servicii fiind mult mai restrans decat al BCR sau Banca Transilvania. Majoritatea filialelor lor sunt asa-zise shopuri de credite, intrati in ele si veti vedea ca nu puteti face oeratiuni banale precum deschiderea unui cont curent sau depunerea de bani intr-un depozit. Asa ca nu ar fi avut ce sa cumpere, fiindca bancile existente pe aici sunt banci generaliste. Daca ar fi vrut cu adevarat sa cumpere, puteau cumpara o banca mai mica, de exemplu Carpatica.

  11. Mihnea spune:

    Asa cum ne dorim cu totii un apartament nou, construit de la zero, asa cred ca e mai usor sa ridici un proiect online de la zero.
    Din experienta de pana acum e mult mai usor sa contruiesti online de la zero decat sa cumperi un proiect si sa il customizezi. Pana la urma cu un proiect, unless il cumperi cu tot cu programatori, project manageri si cam toata echipa, oricum ajungi sa rescrii tot codul. Baza de date est instabila, serverul de web crapa din cauza serverului de BD, nu stim sa schimbam un box pentru ca nu intzelegem codul, iar lista poate continua. Iar daca cumva proiectul pe care il cumperi mai vine si cu cine stie ce probleme de imagine muncesti pana iti cade parul din kp pentru a schimba perceptia publicului consumator. Asta doar dpdv tehnic, nu vorbesc de efortul de a schimba ceva dpdv mar-com fata de efortul de a ridica ceva.

  12. gica spune:

    se spune prin piata ca milennium ar fi dat un pret foarte-foarte apropiat de cel castigator, cu o diferenta de doar zeci- de milioane de euro.
    ar mai trebui luat in calcul si ca atunci cand s-a vandut bcr-ul era o situatie mai buna pe piata decat acum, iar bancile starine aveau mai multi bani pentru cumparat in romania.
    acum nu prea mai sutn dispuse sa dea o asemena suma dintr-o data

  13. alexnicolae spune:

    construirea de la zero presupune si aflarea informatiilor despre piata locala, experimente, pentru asta un buget de cca 1 mil e ok, dupa 1 an sau 2 o sa cumpere probabil sau publicitate sau un competitor serios, si o sa bage ca la 20-30 mil. oricum o sa contruiasca sub brandul propriu, produsul e gata.Oricum raspunsul nu e de tipul sau sau ci de tipul si si.

Lasa un comentariu