CPM, unici, reach, afisari

pornind de la insemnarea lui Vivi cred ca trebuie lamurite cateva lucruri:

– cpm = costul per 1000 de bannere afisate = cea mai folosita modalitate de plata in .ro.

– afisari – o incarcare a unui banner pe un site = o afisare. 1000 de afisari = cpm. planul unui campanii contine un numar de afisari, aceste afisari impartite la 1000 dau numarul de cpm-uri cumparate

– distribuire – o campanie poate fi distribuita egal (sistemul incearca sa imparta numarul de afisari total pe intreaga durata a campaniei, ex. 1 mil afisari se impart exact la 20 de zile –> 50,000 afisari/zi) sau asap (sistemul incearca sa dea cele 1 mil de afisari cat de rapid poate, campania se poate termina in 3 zile in loc de 20 cat era programat initial). Nota: cea mai mare problema (si cea mai mare greseala) apare cand clientul nu-si vede bannerul pe o campanie distribuita egal si decide sa o treaca asap lucru ce da peste cap toata strategia plannerului.

– targetare – exista mai multe tipuri, pe continent/tara/regiune/judet/oras, pe zile si ore, pe audienta (definesc audienta care ma intereseaza, femei intre 25-45 ani, urban cu studii superioare), pe keywords (apare cand un user cauta pe un motor de cautare keyword-ul clientului si ajunge pe un site din retea unde apare bannerul clientului), pe pattern-uri de navigare (pe client il intereseaza toti utilizatorii care viziteaza site-urile de business si in acest caz daca un user viziteaza zf.ro dar viziteaza si sentimente.ro –> e in target deci o sa-i afisez bannerul si cand viziteaza site-ul sentimente.ro) 

– limitari – sunt limitari de afisari per utilizator unic. pt a nu irosi multe afisari pe acelasi individ se folosesc aceste limitari care pot fi la nivel de site sau la nivel de campanie si pe o anumita perioada de timp (zi, zile, saptamani, luna, intreaga campanie). ex: 6 afisari per utilizator unic per site-ul X  per zi sau 6 afisari per utilizator unic per intreaga campanie. O alta limitare ce poate fi folosita este intervalul de timp intre afisari, ce poate fi setat de la 1 min la 60 min sau 600 min. Aceasta limitare seteaza perioada de timp intre doua afisari (ex. am vazut o afisare acum o mai vad peste o ora daca intervalul setat e de 60 min). poate fi setata per banner/per site sau per banner/per campanie.

– reach – suma utilizatorilor unici care vad cel putin o data bannerul campaniei reprezinta reach-ul campaniei. acest numar poate fi aflat de la inceputul campaniei daca avem limitari de afisari per vizitator unic per campanie. ex. o campanie de o  luna de zile cu 10,000,000 afisari cu o limitare de 10 afisari per utilizator unic pe intreaga durata a campaniei (indiferent care e intervalul de timp setat intre afisari) trebuie sa aibe un reach de 1 mil utilizatori la finalul campaniei. reach-ul e greu de estimat la inceputul campaniei daca limitarile sunt per site si/sau daca limitarile sunt pe anumite perioade nu pe intreaga campaniei (ex. in campania de mai sus avem o limita de afisari per vizitator unic de 10 afisari insa nu pe intreaga perioada a campanie ci pe 7 zile)

– unici – numarul de vizitatori ai unui site pe o anumita perioada de timp. un vizitator inseamna ca este unic daca indiferent de cate ori viziteaza un site in perioada pentru care facem masurarea el este numarat doar o singura data. cifrele date de mine aici despre vizitatorii unici din Boom.ro reprezinta suma vizitatorilor unici care au vizitat cel putin o data cel putin unul din site-urile aflate in portofoliul Boom.ro. Daca in luna respectiva a vizitat de mai multe ori acelasi site sau daca a vizitat 3 site-uri o singura data fiecare userul este numarat doar o data. Intervalul de timp pentru masurare difera, in Boom se masoara o data pe luna, in Trafic.ro de exemplu se masoara o data la 24 de ore.

5 Comentarii
  1. […] [update] Inrudit cu subiectul, Orlando lamureste unele lucruri legate de targetarea campaniilor de publicitate online. […]

  2. Iulian Toma spune:

    Ma intreb cati executivi de marketing din top 500 consumatori de publicitate au auzit astazi, in fevbruarie 2006, de cuvintele de mai sus?
    Cati or fi auzit de Target pe online, Target Rating Point la TV si cati din ei calculeaza Reach vz Frecventa pentru a atinge un optim in campania pe care o coordoneaza.

    M-as bucura sa n-am dreptate dar majoritatea aleg fara sa stie ce din variante ale strategiilor facute de agentiile de publicitate. Si daca agentiile sunt specialisti desavarsiti, ma intreb ce eficienta are promovarea pastei de dinti me medii TV sau online de business? Si nici nu am luat in calcul ca 2-3 jucatori pe online nu pot cadea de acord in privinta tool-urilor de planing sau, si mai grav, de masurare a audientei ..

    Primul argument ca lucrurile ar trebui intelese ar fi ca mai intai sa fie logice si universal acceptate. Sunt ele asa acum? Cand toata lumea zice „cumpara. Oricum este ieftin comparativ cu….”

  3. Campean B. spune:

    „Daca in luna respectiva a vizitat de mai multe ori acelasi site sau daca a vizitat 3 site-uri o singura data fiecare userul este numarat doar o data.” – daca sunt pe dial up (IP-ul nu este static) iar browserul imi este setat sa-mi stearga cookie-urile de fiecare data cand il inchid, mai sunt contorizat ca si vizitator unic in intervalul de timp dat? Presupunand desigur ca ma conectez in fiecare zi si vizitez zilnic cel putin 2-3 site-uri din retea. Stiu, numarul utilizatorilor de dial-up este in scadere, insa totusi, nu cred ca este de neglijat acest aspect. Singura variabila care suna putin absurd, este posibilitatea ca si browserul sa fie setat pentru a sterge cookies-urile :)

    Nu sunt Executive Marketing si nici expert, insa pana si eu am auzit de acesti termeni asa ca eu sper totusi ca toate acestea nu sunt necunoscute pentru cei „in charge”….

  4. orlando spune:

    da, asa este, esti numarat de mai multe ori. din fericire dial-up e in scadere rau si in plus cei care-si seteaza stergerea cookies la finalul sesiunii sunt si mai putini (in general e vorba de cei care au cunostinte avansate IT – it manageri sau programatori)

    mai e ceva, daca o persoana navigheaza si de la birou si de acasa e numarata de doua ori insa in acelasi timp daca pc-ul e share-uit (acasa sau la office) de mai multe persoane ele sunt contorizate ca una singura.

  5. Intr-adevar, stergerea cookiurilor si variatia IP dinamic nu sunt deranjante.
    Eu vad adevarata problema a Boom la identificarea IP-urilor, unde, ori se foloseste o baza de date cu actualizare greoaie a ISP, geolocatie, etc, ori scripturile nu reusesc sa faca trackingul in timp util.
    Scapare de 10% din vizitatori&afisari fata de cele raportate de urchin o consider o problema.

Lasa un comentariu